Når sansene måles

Smaken av matvarer og fastheten i bilseter er viktig for kundene. Men har du tenkt på at lyden av knasende knekkebrød, og duften av fransk bilinteriør også kan ha stor betydning? Denne uka samles verdens forskere i sensometri i Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva liker forbrukerne, hva vil de ha? Dette spør produsenter seg hele tiden. Kvalitetsleverandører av brus og bilstereoer verden over bruker samme teknologi for å forstå forbrukervalg, og måle og forbedre kvaliteten på sine produkter:

Sensometri.

Sensometri er et fagfelt som kombinerer sensoriske analyser med matematikk. Faget omfatter både analyse- og måleverktøy for smak, lukt, tekstur, farge og lyd, som dermed kan måle følelsen av å kjøre fransk bil, lukten av en tiltrekkende kvinne eller smaken av sommer.

Typiske bransjer som bruker sensometri er mat, parfyme, bilinteriør, stereo, TV og mobiltelefoni. Men metodene er foreløpig lite brukt i Norge. Derfor er det kanskje ekstra viktig at årets verdenskongress i sensometri arrangeres nettopp her.

2. - 4. august er Norge i sentrum for verdens senometriforskning, som arrangeres av Matforsk og UMB.

Internasjonale merkevarer - lite fra Norge

Blant de drøyt 125 navnene på deltakerlista står kjente navn som Loréal, Bang & Olufsen, Nokia, Arla Foods, Nestlé, Gillette og Pepsi. Fra Norge er det få industrirepresentanter, med unntak av de aller største matprodusentene - Tine og Gilde.

- Det er ikke så overraskende, og reflekterer nok bare situasjonen i Norge. Det er foreløpig få i norsk industri som har kompetanse på sensometri, forteller forskningssjef på Matforsk, Tormod Næs.

- For Matforsk er konferansen en god anledning til å synliggjøre hva vi gjør på dette feltet. Blant annet har vi stått sentralt i utviklingen av et analyseverktøy knyttet til multivariabel analyse.

- Dette er matematiske programmer som for eksempel store industribedrifter kan benytte for å bearbeide store mengder med helt ulike data om et næringsmiddel, og som kan gi en grundig dokumentasjon av kvalitet når det gjelder et stort antall egenskaper, sier Næs.

Fra parfyme til skihopp

"Matforsk er med og preger et raskt voksende fagområde, konstaterer Tormod Næs."

- Teknikkene innen sensometri kan brukes like godt for alle typer produkter. Analysene foregår etter lignende prinsipper og gir samme type data uansett, forteller Næs.

Han er konferanseleder når “Imagine the senses - 8th Sensometrics Meeting” åpner den 2. august.

Typiske bransjer som bruker sensometri er mat, parfyme, bilinteriør, stereo og TV, samt mobiltelefoni. Vinbransjen er også opptatt av fagfeltet.

- Men teknikkene kan også tenkes brukt for kvalitetssikring av bedømmelse av stilkarakterer i skihopping og kunstløp, sier Næs.

Sensorikk+metode = sensometri

Sensometri er et ungt og raskt voksende fagområde som er utviklet siden 1980-tallet, og som har fått stadig større betydning i takt med økende konkurranse i markedet og strengere krav til å kunne dokumentere kvalitet.

Faget omfatter både analyse- og måleverktøy for smak, lukt, tekstur, farge og lyd. Det siste kan i visse tilfeller være en viktig kvalitet også i matvarer, som for eksempel flatbrød og knekkebrød.

- Ved å bruke statistiske metoder til å analysere dataene fra sensoriske tester har man mulighet til å nyttiggjøre seg resultatene på en helt ny måte. Denne kunnskapen er svært viktig og åpner for nye muligheter både innenfor produktutvikling og kvalitetskontroll, framholder Næs.

Forskningen innen sensometri dreier seg særlig om såkalte multivariate metoder, som betrakter store datamengder og alle variabler samtidig.

- Dette er svært viktig for å forstå helheten i dataene og for å kunne forutsi kvalitet. Det gjelder for eksempel kvalitetskontroll av dommerpanel, segmentering av forbrukere og koblinger mellom sensorisk og forbrukerdata.

Sensometric Meeting

Sensometric Meeting avholdes annet hvert år, og første gang var i Leiden i Nederland i 1992. Konferansen holdes på vegne av The Sensometric Society, som er en sammenslutning av verdens fremste eksperter og forskere innen sensometri og forbrukerforskning. “Imagine the senses - 8th Sensometrics Meeting” er altså det åttende i rekken, og arrangeres av Matforsk og UMB.

Powered by Labrador CMS