Frister en lunsj-eske med fiskekaker formet som skjell og sjøstjerner, som inkluderer lyden av måkeskrik? Hva med en kjølepostkasse utenfor huset, som gir deg muligheten for å få middagen levert på døra?
Det bobler over av ideer i det kreative rommet Byggeriet hos Nofima Mat. Anledningen er en innovasjonssamling i prosjektet “Sjømat i farta”.
Norske sjømatbedrifters landsforening (NSL), representanter fra fiskebedrifter og Nofima Mat er samlet til idèmyldring.
Med en designers øyne
Den ene ideen mer kreativ enn den andre kastes frem.
- Et roterende fat med induksjonstopp, som holder maten varm, forslår noen.
- Tenk å kunne bestille mat på forhånd i kantina, og få din personlige eske pakket og klar når du kommer i kantina. Ingen kø, klar til servering. Kanskje man til og med kunne ha en “biper” på lomma, som fant frem til nettopp ditt brett?
Sivilingeniør i industriell design Kjersti Øverbø Schulte lytter til deltakerne og tegner det som blir sagt. I løpet av kort tid har hun produsert et 30-talls illustrasjoner.
En visuell måte å samle innspillene på - mye bedre enn tekstdokumenter, proklamerer flere av deltakerne.
Ja òg…
- Dette er en “ja óg”-prosess. I denne fasen skal alle ideer opp på bordet, og ingen ideer skal drepes. Vi har leid inn en designer for å visualisere prosessen.
- Innovasjon og design er tett koblet sammen, vi er derfor opptatt av å trekke inn designkompetanse tidlig i innovasjonsprosesser, sier strategi- og analysesjef Hilde Skotland Mortvedt.
- I neste fase screener vi ideene. Innovasjon er så mye mer enn å utvikle nye produkter. Det kan like gjerne gå ut på å finne nye og utradisjonelle samarbeidsallianser, salgskanaler, distribusjonsformer eller endringer i produksjonsprosessen, fortsetter hun.
Spisesituasjoner
Geir Håbesland er innleid innovasjonsrådgiver. Han har ledet mange innovasjonsprosesser for næringsmiddelindustrien.
- Vi har hatt samlinger tidligere i dette prosjektet, og gjort oss opp meninger om hvem målgruppene våre er, og spisesituasjoner de er i ved kjøp. Prosjektet er konsentrert rundt kiosk, bensinstasjon og service -markedet, forteller han.
Observasjonsstudier er gjennomført, og følgende spisesituasjoner er viet mest oppmerksomhet:
Enhåndsmat - mat på vei hjem fra jobben. Maten skal ikke nødvendigvis mette. Det er viktig at produktet kan holdes med en hånd. Den andre brukes kanskje til å bære noe eller til å jobbe med.
Bilen som spisebord - mat på landeveien. Familien på ferie. Skal være sunn og ikke medføre for mye søl.
Lunsjekspress - Ferdige sjømatretter som metter. Kan være knyttet til kos, og pustepauser.
Spontanmiddag - Retter for hele familien, som er rask å tilberede og som metter.
Annonse
Kristin Lauritzen fra Norske sjømatbedrifters landsforening ser frem til å presentere resultater av prosjektet.
- Vi utvikler et grunnlag til fritt bruk for sjømatnæringen, og håper at våre funn og ideer gir grobunn for mange smakfulle retter i hurtigmat-markedet.
- Jeg har god tro på at vi har laget et så godt grunnlag, at det vil kunne gi inspirasjon til å utvikle flere konsepter til markedet fra norsk sjømatindustri, sier hun.
Bakgrunn:
Prosjektet er finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond, og ledes av Nofima Mats rådgiver Britt Signe Granli.