Annonse

Slik får du ungdom til å spise fisk

Når fisken er delt i biter er den mer fristende for ungdom, viser ny doktorgrad. Men tacofisk slår ikke an.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Best resultat ble det for et innovativt prøveprodukt som bestod av biter av laks og torsk sammen med ville bær. (Foto: Frank Gregersen/Nofima)

Vi spiser stadig mindre fisk. I 2008 spiste vi 18,2 kilo fisk og 77 kg kjøtt per innbygger, ifølge tall fra Helsedirektoratets kostholdsrapport.

Tallene viser at barn og ungdom spiser mindre sjømat enn voksne. Det ønsker forskere ved Nofima å gjøre noe med.

– Vi har snakket med småbarnsforeldre og unge voksne om hva de tenker om fisk, hva det er de ikke liker og hva som hindrer dem fra å prøve. Så har vi sett på hvordan vi kan rive ned disse hindrene, sier professor Joop Luten.

Themis Altintzoglous doktoravhandling “Unge voksne og sjømat: å bruke forbrukerens stemme til å utvikle nye sjømatkonsepter med mål om å øke forbruket” gir mange gode råd til de som arbeider med å utvikle nye sjømatprodukter.

Vanskelig sjømat

Svarene fra fokusgrupper i Norge, Danmark og Island viser at mange unge tror det er vanskelig å tilberede fisk og sjømat.

Mange er redde for å mislykkes og ødelegge det de anser som dyre råvarer. Mange er skeptisk til emballasje hvor fisken ikke vises tydelig gjennom pakningen.

Svarene viser også at dagens eksisterende produkter ikke er fristende nok, og at unge voksne ikke prioriterer å spise fisk.

Samtidig viser undersøkelsen at unge voksne ikke er like opptatt av helse som voksne. Undersøkelsen tyder på at det er en sammenheng mellom hvor opptatt man er av helse, og hvor mye sjømat man spiser.

Nye produkter

På bakgrunn av resultatet fra fokusgruppene utviklet forskerne sammen med ernæringsfysiologer, matdesignere og andre representanter fra bransjen flere nye produktkonsepter.

Produktene ble deretter testet ut blant 350 familier med barn og ungdom som spiste lite fisk.

Best resultat ble det for et innovativt prøveprodukt som bestod av biter av laks og torsk sammen med ville bær.

– Resultatet viser at produktene må være synlige gjennom emballasjen for at unge skal fatte interesse for dem. Unge voksne foretrekker også at oppskrifter og gode tips er lett tilgjengelig på emballasjen.

– Og mange likte at fisken var delt opp i mindre biter. Men en tacovariant med fisk like finmalt som kjøttdeig var ingen suksess og fikk lavest score, sier Altintzoglou.

Gode råd

Altintzoglou kommer med flere gode råd for hvordan man skal få barn og unge til å spise mer fisk.

– Et godt tips er å kombinere to eller flere fisketyper og pynte med frukt og grønnsaker. Barn og unge bør også være med når foreldrene lager mat. Da får de eierskap til rettene, vil like maten bedre og kan lettere utvikle sunne matvaner.

– Og tilby flere valgmuligheter. Barn er sjelden fornøyd med bare ett valg, særlig dersom det selges inn som ”sunt”.

Forskerens konklusjon er at nye og mer spennende sjømatprodukter kan få barn og unge voksne til å spise mer fisk.

Bakgrunn:

Forskningsarbeidet som ligger bak doktorgraden ved Universitetet i Tromsø er en del av det nordiske samarbeidsprosjektet MmmmmSeafood, som har som mål å drive innovasjon og øke sjømatkonsumet.

Referanser:

Altintzoglou m.fl.: A Voice-of-Consumer Approach in Development of New Seafood Consepts, Journal of Aquatic Food Products Technology, 2010, Vol 19, 2, pp 130-145, doi: 10.1080/10498850.2010.493636.

Altintzoglou m.fl.: Translating barriers into potential improvements: the case of new healthy seafood product development, Journal of Consumer Marketing, 2010, 27, (3), 224-235, doi: 10.1108/07363761011038293.

Altintzoglou m.fl.: Association of health involvement and attitudes towards eating fish on farmed and wild fish consumption in Belgium, Norway and Spain,  Aquaculture International, 2010, doi: 10.1007/s10499-010-9363-2.

Powered by Labrador CMS