Det kommer
frem i TØIs sluttrapport i KONTAKTFRI-prosjektet, hvor forskere har analysert utbyggingen av
pakkeautomatnettverket til PostNord og hvordan det benyttes av forbrukere.
Forskerne har studert når, hvor og hvor mange pakker som leveres til pakkeautomater og tidsbruken til dette.
Forskerne har også analysert tidspunkt for henting, tiden pakkene blir liggende før henting og forskjeller mellom stedstype, geografi og varetyper. De har også studert hvilken effekt økt bruk av pakkeautomater som alternativ til hjemlevering har hatt.
Dette er saken
Rask vekst i bruken av automater siden 2021
Over 60 prosent av pakker hentes innen et døgn
Reduksjon i trafikk, utslipp og eksterne skadekostnader
Plassering og henteavstand avgjørende for effektivitet
Stadig flere
får tilgang til pakkeautomater
Siden 2021
har bruken av pakkeautomater økt raskt. De fleste automatene er plassert ved butikker og borettslag/sameier. Dekningen i befolkningen begynner å bli bra flere steder (se figur 1).
– I Oslo, Viken og Rogaland bor en stor del av
befolkningen nær en PostNord-automat. Sammen med pakkeautomatnettverket til
Posten Bring og noen mindre aktører begynner nettverksdekningen i Norge å bli
vesentlig også i europeisk sammenheng, sier Inger Beate Hovi, forskningsleder ved TØI .
Den store
veksten i netthandel, særlig under pandemien, sparket for alvor i gang etableringen
av pakkeautomat som leveringsløsning. Etterspørselen etter sikre og
fleksible løsninger for levering har fortsatt å øke.
– Fordi hjemleveringer er ressurskrevende, har
pakkeautomater et potensial for mer effektive, fleksible og billigere
leveringer. Det kan gagne både distributør, mottaker og samfunnet som helhet,
forklarer Hovi.
Tidobling av
antall leveringer
Bare fra 2021
til 2022 fikk man en tidobling av antall PostNord-leveringer til
pakkeautomater.
– Flest pakker leveres til automater ved butikker
og borettslag/sameier. Pakkene leveres på dagtid og vanlige virkedager. Kundenes
hentemønster er det samme: hovedsakelig på virkedager og gjerne i forbindelse
med reise til og fra jobb, handleturer og mer, forklarer Hovi.
Drøye 60 prosent
av pakkene blir hentet innen et døgn og gjennomsnittlig liggetid er 31,6 timer.
Det er litt kortere enn under pilotfasen.
Liggetiden er høyere for pakker
levert senere på dagen og mot slutten av uken.
Man finner også noe forskjell i
liggetid mellom geografiske områder, som igjen har sammenheng med
befolkningsdekning og henteavstand.
Pakkeautomater
i nærmiljøet kan redusere utslipp med 30 prosent
Mer bruk av
pakkeautomater fremfor hjemleveringer kan gi redusert
trafikk, utslipp og andre eksterne skadekostnader for samfunnet.
– Dersom hjemleveringer i større grad erstattes av
levering til pakkeautomater, samtidig som automatnettverket utvides, vil man
kunne oppnå over 30 prosent reduksjon i drivstofforbruk, CO2-utslipp og lokale utslipp
fra distributørens last-mile.
Leveranser til slike automater betyr likevel at forbrukere må på tur for å hente. Trafikk og
utslipp avhenger sterkt av pakkeautomatenes plassering og henteavstand.
Annonse
De mest effektive pakkeautomatene er derfor de som er plassert slik at flest mulig kan gå eller sykle dit,
eller der henting kan kombineres med andre formål.