– Dette er det første produktet som er
pakket med gjenvinnbar emballasje til skinnpakking, sier Nofima-forsker Anlaug
Ådland Hansen.
Prosjektet som hun leder, har utviklet og testet emballasjen i to år. Snart kommer den på markedet. Inni pakken er det hvitfisk fra Vesterålen.
Krevende pakking
Skinnpakking – eller «skinpack», som
bransjen sier – er bra for miljøet i seg selv.
I stedet for å legge fisken
eller kjøttet i en skål, trekke plastfolie over og lage en pakke med mye luft
som tar mer plass når den skal fraktes til butikken eller hjem til deg, så blir
pakken så liten som overhodet mulig.
Relativt stiv plast på den ene siden,
stram plastfolie på den andre siden og ikke noe pakkegass.
Problemet har vært at slik pakking
krever mer av plastfolien. Den må være satt sammen av flere lag med
forskjellige typer plastmaterialer.
Når flere typer plast festes sammen, skaper
det problemer for gjenvinningen. Slik folie blir ikke smeltet om og brukt på
nytt til ny matemballasje.
Tynnere plastfolie
– Nå har vi klart å jobbe frem, utvikle
og teste ny emballasje. Emballasjen er tynnere slik at vi bruker mindre plast.
For denne typen pakke sparer vi i underkant av 30 prosent, forteller Hansen.
I tillegg er den gamle emballasjen altså
erstattet med gjenvinnbar emballasje. Monomateriale, som det heter.
Folien må
fremdeles settes sammen av flere lag for å være sterk og tett nok, men nå er
lagene slik at de kan smeltes ned og brukes om igjen.
Ute i butikken
Nofima, Emballasjeprodusenten Südpack og
maskinleverandøren Multivac har vært hos Gunnar Klo AS og testet de nye pakkene i praksis. De har fiskebruk på Stø og Myre i Vesterålen.
Produktene er
allerede ute i handelen, og variantene med ny emballasje rulles ut i markedet
innen kort tid.
– Produktene er basert på fisk som er
fisket nært fiskemottakene og så prosessert og pakket lokalt. Det er sju ulike
hvitfiskarter i den nye produktserien, forteller Anlaug Ådland Hansen.
Øke fiskeforbruket
Den nettbaserte matvarebutikken Oda, som selger de nye fiskeproduktene,
er også med på forskningsprosjektet. Litt av målet er å øke forbruket av
hvitfisk i Norge og å bidra til at ulike hvitfiskarter blir bedre utnyttet og
mer tilgjengelige.
Annonse
– Vi ser frem til å kunne tilby våre kunder vårt brede
utvalg av hvitfisk, pakket på en mer bærekraftig måte. Med produkter fra både
torsk, hyse, sei, brosme, breiflabb, lange og kveite, mener vi å ha noe for
enhver smak, sier Bent Karlsrud, kategorisjef ferskvare i Oda.
Tidligere har Nofima dokumentert at den
nye emballasjen bevarer kvaliteten på fisken minst like godt som den gamle, den
som ikke er gjenvinnbar.
Neste: Gjenvunnet plast
Forskerne gir seg ikke der:
– Videre i prosjektet skal vi teste ut
emballasje av gjenvunnede materialer. Det vil være et viktig steg videre som vi
regner med at vil bli gjennomført kommende halvår, sier Hansen.
Det er strenge krav til plasten som skal
være i kontakt med maten. Ikke minst når det er snakk om plast som er brukt før
og gjenvunnet. Samtidig vil EU snart kreve at all emballasje skal være
gjenvinnbar og at mer av den emballasjen som brukes, skal være laget av
gjenvunnet materiale.
– Emballasjens viktigste funksjon er å
ta vare på maten. Det er viktig at vi sikrer god kvalitet på produktet for å
forebygge matsvinn hjemme hos forbrukeren. Gjennom arbeidet med ny emballasje
har vi også jobbet med å sikre forutsigbarhet og kvalitet på produktet,
understreker Anlaug Ådland Hansen.
Om forskningen og emballasjemateriale
Prosjektet SupremeFilet skal skape mer
attraktive hvitfiskprodukter med lavt miljøavtrykk.
Gunnar Klo AS eier prosjektet og har med
seg Fresh PL, Südpack, Multivac, Oda og Norsus. Prosjektet er finansiert av
Norges forskningsråd.
Emballasjematerialet som er testet ut i
prosjektet består av Mono PP, et materiale som kan gjenvinnes til bruk for nye emballasjematerialer.