Annonse

Kan redde bilførere som sovner

Hvert år skjer mange ulykker fordi folk sovner ved rattet. Et enkelt varslingssystem kan berge livet til trøtte bilførere. Med et intelligent kamera, lys og høyttalere "vekkes" sjåføren når bilen er i ferd med å skjene ut av vegbanen.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Innovasjonen Mobileye kan hindre stygge trafikkulykker som skyldes at bilførere sovner ved rattet.

Det viser undersøkelser foretatt ved Høgskolen i Nord-Trøndelags trafikklærerutdanning i Stjørdal og SINTEF i Trondheim.

Trafikklærerstudentene Henrik Edmund Aag, Gunstein Seierstad og Viljar Steinsland har gjennomført en undersøkelse på oppdrag fra SINTEF.

De lot unge bilførere bruke kjøresimulator både i våken og trøtt tilstand.

Kjøreferdigheter og oppmerksomhet ble kraftig redusert etter at forsøkspersonene hadde vært våkne i mer enn et døgn sammenhengende.

Hallusinasjoner

- To av de fem forsøkspersonene sovnet og holdt på å skjene “av vegen” i kjøresimulatoren etter våkenatten, og flere hadde hallusinasjoner og “drømmer” undervegs i kjøreturen, sier Gunstein Seierstad.

- Det finnes mye forskning på dette med trøtthet og bilkjøring, og våre resultater føyer seg inn i dette materialet. Man er en mye dårligere sjåfør i svært trøtt tilstand, sier han.

Forsøkspersonene var mellom 22 og 26 år. Unge bilførere er den gruppen som er mest utsatt for å sovne ved rattet.

I forskningsprosjektet fikk fire gutter og ei jente kjøre den samme ruta på 20 minutter i simulatoren én gang før og to ganger etter en våkenatt.

Nytt varslingssystem

- Vi lot dem bruke hjelpemidlet Mobileye på en av kjøreturene da de var trøtte, og registrerte hvordan det påvirket kjøringen. Mobileye “ser” midtlinja, vegkantene og avstanden til bilen foran, og varsler med lyd- og lyssignal når man er i ferd med å skjene ut, forklarer Henrik Edmund Aag.

Forsøkene som studentene utførte viste at Mobileye “vekket” bilføreren i det han var i ferd med å sovne og kjøre ut av kjørefeltet sitt.

En forsøksperson som kjørte uten Mobileye skjenet over i feil kjørefelt og var nesten i autovernet på motsatt side av vegen før han våknet.

Kan redde liv

- Utredningen vår indikerer at hjelpemidler som Mobileye kan redusere antallet ulykker. Innretningen hindrer ikke at personer sovner ved rattet, men øker sannsynligheten for at vedkommende våkner før ulykken inntreffer, sier trafikklærerstudent Gunstein Seierstad.

- Vi mener derfor at dette bør bli fast inventar i alle nye biler, sier han.

Ved Høgskolen i Nord-Trøndelags trafikklærerutdanning er Mobileye installert i flere av skolebilene som studentene bruker til kjørepraksis og undervisning.

Mange trøtte bilførere

Norske bilførere setter seg ved rattet selv om de ikke har sovet nok. Statistikk fra Transportøkonomisk institutt viser også at de utsettes for alvorlige ulykker når det går galt.

- Trøtte bilførere er årsak til flere alvorlige enn mindre alvorlige bilulykker.

- Omtrent 100.000 norske bilførere sovner eller dupper ved rattet årlig.

- 44,5 prosent av norske bilførere har en gang sovnet eller duppet ved rattet.

- 16 - 30 prosent av alle personskadeulykker skyldes at sjåføren sovner.

- Yrkessjåfører er flinkere til å ta en pause når de er trøtte enn privatbilister.

- Sjåfører mellom 18 og 30 år er mest utsatt for å sovne ved rattet.

Slår av hovedbryteren

Når man frarøves nattesøvnen, kjører lenge uten pause, eller kjører bil i sene nattetimer når man vanligvis ligger og sover, kan hjernen reagere med å “slå av hovedbryteren” slik at man sovner.

Øynene lukkes uten at personen kan styre det, og nakkemusklene gir etter slik at hodet faller framover.

Men uten søvn er man en dårligere sjåfør også før man eventuelt sovner av.

- Forsøkspersonene våre fikk mer problemer med å holde bilen korrekt plassert i vegbanen når de var trøtte, og de holdt lavere hastighet fordi de trengte mer tid på observasjon og tolking av informasjon, sier Henrik Edmund Aag.

- De var også mindre oppmerksomme, og en av dem passerte tre 70-skilt før han reduserte farten fra 100 til 70 kilometer i timen, sier han.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Nord-Trøndelag - Les mer

Powered by Labrador CMS