– Ikke bærekraftig, sier norsk forsker. Andre mener alternativet er langt verre.
Audi e-tron var en periode Norges mest solgte bil, selv om den er stor. Med elbilfordeler ble den relativt gunstig priset.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Gjør vi egentlig klimaet en tjeneste ved å kjøpe elbil?
De er åpenbart snille i et land hvor strømmen kommer fra fornybar energi. For det koster ressurser og CO2 å produsere dem.
Men spørsmålet går igjen. Folk er skeptiske, og forskerne på feltet er ikke enige.
En ting er sikkert: En stor bil krever flere ressurser og har større utslipp enn en liten en.
Den amerikanske forskeren Perry Gottesfeld mener bestemt at nei – du løser ikke klimakrisen med din store elektriske SUV.
Det skriver han i en ny vitenskapelig artikkel. Den er publisert i tidsskriftet PLOS Sustainability and Transformation.
Batteriet større enn en bil
Bilene blir større og tyngre. Og vi krever stadig å kunne kjøre lengre mellom ladingene. Det gjør batteriene større og tyngre.
Den amerikanske bilmodellen GMC Hummer EV kan skilte med et batteri på over 1.300 kilo. Det er det samme som en vanlig fossilbil veier. Hummer-batteriet er også tyngre enn en hel elektrisk Fiat 500.
Store elbiler med større rekkevidde krever større batteri. Forbrukere får ikke informasjon om denne siden av saken, mener Gottesfeld. Han etterlyser avgifter som tar høyde for dette.
Han baserer artikkelen sin på utregninger fra andre studier.
Stort batteri, dyrere bil
– I Norge har vi allerede det som Gottesfeld foreslår som et tiltak, sier Kjell Werner Johansen til forskning.no. Han er assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt og har lest artikkelen.
Det Johansen snakker om, er vektavgiften på nye biler. Ifølge NAF ble denne innført i januar 2023. Den er utformet slik at elbiler med store batterier, blir dyrere enn mindre biler med mindre batterier.
Fra 2023 ble det innført moms på elbiler for verdien som overstiger 500.000 kroner. Dette favoriserer også mindre elbiler med lettere batterier framfor større med store batterier.
Kjørelengde er viktig
Lars-André Tokheim er professor i prosessteknologi ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han er i stor grad enig med Gottesfeld.
I 2020 gjorde han og kolleger ved USN en studie på hvor bærekraftig en elbil er.
Annonse
De sammenlignet elbil og dieselbil. De undersøkte betydningen av bilens størrelse og hvor den kjøres og lades - altså hvordan strømmen er produsert.
Denne studien viste at en stor elbil har omtrent dobbelt fotavtrykk som en liten en.
I Norge er den mer klimavennlig enn i Europa og USA, der strømmen delvis produseres av fossile brennstoff.
Men betyr det at det er bærekraftig å kjøre elbil her hjemme?
– Det kommer særlig an på bilens størrelse, kjørelengde per år, levetid og antall personer som deler på å bruke den, sier Tokheim.
Han anslår at en liten elbil og kjørelengde på rundt 5.000 kilometer i året vil være bærekraftig.
I Tokheims studie fra 2020 er dette en bil med rekkevidde på 20 mil. En stor elbil hadde 50 mil.
– Ikke så relevant lenger
Johansen påpeker at livsløpsanalyser, som Gottesfeld har gjort, ikke er basert på nye tall.
– Det har vært en rivende utvikling siden en begynte med litiumion-batteriene, sier Johansen.
I dag inneholder et kilo med batteri langt mer kapasitet enn for noen år tilbake.
Teknologien har endret seg hva angår kjemi, konstruksjon og produksjonsprosesser, forklarer han. Gottesfeld har blant annet referert en annen analyse fra 2016.
Annonse
– Det er ikke så relevant lenger. Artikkelen hans bærer litt preg av det, mener Johansen.
Våre krav gjør batteriene større
Vektavgiften gjør det i praksis dyrere å kjøpe en elbil med lang rekkevidde.
Er det et problem at vi forventer å lade bilene våre stadig sjeldnere?
– Kjøring av stor elbil med lang rekkevidde og lang årlig kjørelengde per bruker kan ikke anses som bærekraftig, fastslår Tokheim.
Han legger til at dette særlig gjelder i land som produserer strøm med fossile drivstoff.
– Det medfører at batteriene må være større enn de ellers ville vært, sier Johansen om rekkeviddekravene. Han setter det opp mot fossilbilene.
Mer klimavennlige i fremtiden
– Det er absolutt grunn til å tro at de tyngste elbilene kommer i stedet for en relativt tung og lite energieffektiv bil med forbrenningsmotor. Da er det ikke så gærent.
Samtidig skjer det noe på ladefronten, sier Johansen.
Han nevner at ladenettverket stadig blir bedre, og nye biler kan stadig lades raskere. Kanskje kan det få flere til å vurdere en bil med en noe kortere rekkevidde.
– På sikt vil forbedringer i teknologi og overgang til utslippsfrie energikilder gjøre elbilene mer klimavennlige, både under produksjon og kjøring. Men vi er ikke der i dag, sier Tokheim.