Annonse
Er elbilene farligere med sin kvasse respons?

Ny studie viser at elbiler har større risiko for ulykker, men stemmer det?

Norsk forsker håper studiens svakheter inspirerer andre forskere til å undersøke om funnet stemmer.

Publisert

Elbiler er nyere enn resten av bilparken og gjerne utstyrt med de nyeste sikkerhetsfunksjonene.

Det ser likevel ikke ut til å gjøre sjåførene feilfri i trafikken.

En ny studie viser tvert imot at elbil-sjåfører har skylda for flere ulykker enn fossilbil-sjåførene.

Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Accident Analysis and Prevention.

Litt annen kjørestil

Forskerne i studien har undersøkt tall basert på 125 millioner bilturer. Turene skjedde i mer enn 14.000 utleiebiler – og noen av dem endte med et smell.

Tallene ble hentet fra bokser som registrerte folks kjørestil. Dette ble koblet opp mot forsikringskrav.

Sjåførenes kjørestil er annerledes i en elbil, finner forskerne. De ser likevel ikke ut til å kjøre kvassere.

Elbilførerne ser tvert imot ut til å ha færre raske akselerasjoner og brå manøvrer. Forskjellene er riktignok små.

Det ser også ut til at elbilsjåførene hadde færre fartsovertredelser.

Likevel hadde elbilene en økt sannsynlighet for ulykker på fire prosent.

Kan bli distrahert

Hvordan kommer elbilsjåførene fortsatt dårligere ut?

Forskerne peker likevel på elbilenes mer kontante natur.

En sentral forklaring i denne studien er uforutsette hendelser. Dataene viser at sjåførene kjører mer forsiktig. Likevel mener forskerne at sjåførene muligens undervurderer hvor responsiv bilen er. For eksempel hvor brått den akselererer, eller hvor mye bilen bremser opp ved regenerering – altså motorbrems.

De viser også til tidligere forskning som tyder på at folk syns omstillingen til elbil kan være stressende når de er kjent med bensin- eller dieselbiler fra før.

Den samme studien viste at mange ble distrahert mens de gjorde seg kjent med de nye funksjonene i en elbil.

Rapporter fra Transportøkonomisk institutt som forskning.no skrev om i februar 2024 viser også at slike funksjoner kan virke mot sin hensikt

Tar oppmerksomheten fra trafikken

Adaptiv cruisekontroll og kjørefeltassistanse er to sikkerhetsfunksjoner som ble undersøkt i studien.

De norske forskerne fant at begge kan være en risiko.

– For hvis vi stoler for mye på at bilen bremser, holder fart og skifter fil for oss, retter vi oppmerksomheten mot andre ting enn trafikken. 

Det sa forsker Vibeke Milch Uhlving til forskning.no. 

Mener studien er for dårlig

Selv om tidligere undersøkelser har trukket frem risikopotensialet til moderne elbiler, er ikke den nye studien solid nok til å si noe sikkert om det. Det sier Rune Elvik til forskning.no. Han er seniorforsker ved Transportøkonomisk institutt. 

Han har ikke vært involvert i studien, men har vært med i fagfellevurderingen av den.

– Forskjellen i kjørelengde kan etter min mening forklare hele forskjellen i risiko, sier seniorforsker Rune Elvik.

Elvik mener studien ikke er godt nok gjennomført til å kunne si noe sikkert om forskjeller mellom elbiler og fossilbiler. Problemet er at studien ikke har sjekket om det er grunnleggende forskjeller mellom førerne. Og det er viktig, understreker han:

– Det viktigste i slike studier er å ha god kontroll på førerens egenskaper. Studien har ingen kontroll for førernes egenskaper i det hele tatt. De begrunner det med at GDPR hindrer innsamling av data om førere. 

GDPR er regler for personvern. 

– Men de kunne jo i det minste hatt fordelinger av førere etter kjønn og alder. Hvis  fordelingene mellom disse gruppene hadde sett like ut for fossilbiler og elbiler, hadde det vært betryggende. Det ville redusert sannsynligheten for at dette er en feilkilde.

Han gir et eksempel på hvorfor dette er viktig:

Hvem var elbilsjåførene?

– Om vi tenker oss at det er ungdom med liten erfaring som kjører elbiler, er det en feilkilde i seg selv, sier Elvik. 

Unge og uerfarne sjåfører har en større risiko for trafikkuhell uansett hva slags bil de kjører.

Elvik mener at det er lite sannsynlig at det er unge som slår ut på statistikken i dette tilfellet.

Men kanskje er det noe annet som har kjennetegnet deltakerne som har leid seg en elbil i denne studien. Spørsmålet er hvem som kjørte elbilene og hvem som kjørte fossilbilene. Det kan altså ha innvirkning på resultatene.

Elvik mener også at en økt risiko på fire prosent, som i denne studien, er en svært liten forskjell.

Viktig forskjell i kjørelengde

Det viktigste problemet med studien er ulike kjørelengder for elbilene og fossilbilene, mener Elvik. 

– Du kontrollerer ikke godt nok for kjørelengde ved å ta ulykker og dividere med kjørelengde. Risikoen er ikke uavhengig av kjørelengden. 

– Forskjellen i kjørelengde kan etter min mening forklare hele forskjellen i risiko, fastslår Elvik. 

At elbiler så ut til å bli kjørt mer forsiktig enn fossilbiler mener Elvik er et annet avvik. 

– Det skulle, alt annet likt, tilsi lavere ulykkesrisiko.

Håper svakhetene kan inspirere

– Min konklusjon er at såpass mye er uklart eller vanskelig å forklare med denne studien at den ikke sier noe om forskjeller i risiko mellom elbiler og fossilbiler. 

Likevel endte det med at han anbefalte artikkelen publisert. 

– Fordi jeg håpet på at også andre enn meg ville se svakhetene ved studien og bli inspirert til å gjøre nye studier der det var bedre kontrollert for disse svakhetene, forklarer Elvik.

Referanse: 

McDonnell, Kevin., Sheehan, Barry., Murphy, Finbarr og Guillen, Montserrat. (2024).  Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles. Accident Analysis and Prevention.

 

Opptatt av samfunn og oppvekst?

Utdanning, familie, økonomi, politikk og ledelse er bare noe av det du blir oppdatert på i nyhetsbrev fra forskning.no.

Meld meg på

Powered by Labrador CMS