Utradisjonell svømmeopplæring
For å være svømmedyktig bør man ha 40-60 timer undervisning. Mange elever i skolen i dag har ikke fått mer enn 10 timer undervisning og resultatet er at 50 prosent av femteklassingene ikke kan svømme 200 meter.
Førsteamanuensis Per-Ludvik Kjendlie ved Norges idrettshøgskole er bekymret for utviklingen av barns svømmeferdigheter.
NIH skal forske på nye undervisningsmetoder
Svømmeforbundet har initiert et forskningsprosjekt som starter høsten 2007 på NIH Svømmeskolen. Kjendlie vil lede forskningsprosjektet som skal se på effekten av å bruke flytedrakt i opplæringen.
- I Norge har vi tradisjon for ikke å benytte oss av flytemidler i undervisningen. Argumentet er at kroppen skal lære å flyte uten hjelpemidler, sier Kjendlie som understreker at ekte flyting uten hjelpemidler er viktig.
- Nå vil vi imidlertid se på om en kombinasjon kan gi raskere fremgang. Målet er å øke aktivitetsnivået hos barn og bryte opp den tradisjonelle svømmelæringskurven som går fra A til Å.
Ser til Nederland
Nederland bruker flytemidler aktivt i undervisningen og kan vise til gode resultater. I tillegg har de opplæring med klær, og trener på fall ut i bassenget med ryggen til. Barna trenes i følgende fire elementer: med klær, flyting, dykking og svømming.
I Norge har vi kun fokus på svømming og flyting.
- Er uhellet ute, har man ofte klær på samt treffer vannet i en uvant stilling, derfor er dette viktige momenter man bør vurdere å ta med i svømmeundervisningen, understreker Per-Ludvik.
Økonomien får skylda
Siden år 2000 er ca 10 prosent av landets svømmeanlegg blitt stengt, rapporterer Svømmeforbundet.
Aftenposten skriver 13. juni at det er bunnskrapte kommunekasser som får skylden for manglende svømmeferdigheter blant barn og unge. Kjendlie undrer seg over dette regnskapet.
- Et trafikkdødsfall er stipulert å koste staten 25 millioner kroner, det samme tallet kan man anta gjelder for drukningsoffere. Kanskje det kan motivere dem som sitter på pengene til å slutte å la svømmehallene bli en salderingspost, sier Per-Ludvik.
Tips til alle sommerforeldre
- Gå på svømmeskole! Kurs starter opp igjen til høsten. Se NIH Svømmeskole
- All bading og svømming skal skje under oppsyn av voksne. Selv svømmedyktige kan komme i vanskeligheter - så ta sikkerheten på alvor. Bad aldri alene, og stup eller hopp ikke på ukjent eller grunt vann.
- Bading og svømming skal være gøy. Benytt leker og øvelser som er lystbetonte istedenfor autoritær instruksjon: Kan du herme etter far eller storebror? Dykke etter et skjell? Klarer du å svømme over dit? Kan du se noen fisker under vann?
- Et par svømmebriller, en dykkermaske eller et par svømmeføtter kan være nyttige hjelpemidler for de litt eldre barna.
- Våre kjerneelementer for svømmeopplæringen er: trygg i vannet, dykking, flyting, gli i vannet, skape fremdrift samt hopp og stup.
Praktiske øvelser
Dykking
- Stå i hoftedypt vann og plukke opp gjenstander fra bunnen, et skjell en mynt eller lignende. Hvem kan sitte på bunnen? Hvem kan ligge på bunnen? Hvem kan ligge på bunnen å se opp mot himmelen? (vanskelig).
- Blåse bobler: Hvem kan blåse bobler i vannet? Hvem kan blåse bobler med hele hodet under vann? Uten å holde for nesa?
Flyting
- Flyte på ryggen eller magen med støtte (holder lett under lårene). Flyting på magen eller ryggen fritt - hvem klarer å flyte lengst?
- Bokstavleken: Man flyter i forskjellige stillinger: X - armer og bein som i en X, Y beina samlet, armene splittet. Punktum: - flyter som en ball (kroppert stilling). T - armer rett ut, beina samlet, I - kroppen helt strak armene over hodet.
- Flyting med påhenger: Flyte på ryggen eller magen med beinspark (masse sprut er en kraftig påhengsmotor)
- Tømmerstokk: Hvem kan gli lengst? En partner gir tømmerstokken (en flyter på ryggen eller magen) fart - hvor langt kommer du?
Ha en god og svømmedyktig sommer!
Lenker:
Førsteamanuensis Per-Ludvik Kjendlie
Norges idrettshøgskole
Svømmeforbundet
NIH Svømmeskolen