Dette skjedde da elevene gjorde pusteøvelser og lærte om stress
Effekten var størst hos elevene som hadde det dårligst i utgangspunktet.
I undervisningsopplegget Robust får elevene blant annet lære seg strategier for å håndtere stress, hvordan regulerer følelser, og hvordan ta gode valg for å løse en oppgave.(Illustrasjonsfoto: Berit Roald/NTB)
Elevene som hadde dårligst psykisk helse, og som var
dårligst i matte, hadde den største forbedringen.
– Dette tenker vi er veldig gledelig, sier
professor Edvin Bru.
– Noen ganger får man det vi kaller matteuseffekter – at noe virker best for de som allerede klarer seg bra. Her ser det ut til at
det virker best for de som sliter.
Og det som virker er et undervisningsopplegg som heter
Robust. Det er utviklet av forskere ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet
i Stavanger.
For
tallene på barn og unge som rapporterer om psykiske plager har økt kraftig
de siste tiårene. Og de samme barna som forteller om psykiske plager, synes også at skolen er en stor kilde til stress. Fraværstallene øker, og det gjør
også bruken
av legemidler for psykiske lidelser blant barn og unge.
– Vi får tilbakemelding om at lærerne opplever at elevene har blitt snillere med hverandre, forteller professor Edvin Bru.(Foto: Jeanette Larsen)
Det haster
Det haster med å finne noe som kan hjelpe barn og unge til å
få bedre psykisk helse, skriver Bru og kollegaene i et
nylig publisert arbeidsnotat.
I samme notat kan de konstatere at opplegget deres har hatt
god effekt.
Etter ett år med Robust, finner forskerne at sammenlignet
med andre elever, så var det:
25 prosent mindre emosjonelle plager i Robust-gruppen
7 prosent forbedring i mattekarakterer
Bedre motivasjon og sosiale ferdigheter
Effekten varte
84 skoleklasser ble plukket ut til å være med på
eksperimentet. Elevene gikk i 9. klasse og var altså 14-15 år gamle.
Halvparten fikk undervisning i Robust, der elevene lærer om
ting som stress, problemløsning og følelser.
Den andre halvparten fikk skolens vanlige undervisning i temaet folkehelse og livsmestring, som kom inn i skolen i 2020. Målet med dette faget
er blant annet å fremme god psykisk helse.
Forskerne har målt hvordan elevene hadde det før, rett
etter, og ett år etter at opplegget var gjennomgått.
Effekten var størst når det hadde gått ett år.
– Det kan tyde på at disse ferdighetene, som vi
håper at elevene har lært, at de faktisk henger igjen hos dem. I denne typen
intervensjoner er det vanligere å se stor effekt rett etter, også dabber det av.
Hos oss er det motsatt, sier Bru.
Forskerne spekulerer i om effekten var størst etter ett år
fordi elevene da var inne i sluttspurten med ungdomsskolen.
Annonse
– Når du går inn mot avsluttende eksamen, så er
det mer krav der du kan bruke disse ferdighetene, og da blir også effekten
større.
– Det er ikke noe jeg bruker i alle situasjoner,
men heller ubevisst noen ganger. Det er en rutineaktig greie som skjer litt
automatisk nå, sier 17 år gamle Maria Solland Veberg til avisen.
Det finnes andre lignende tiltak som Robust, forteller Bru.
Men mange av dem er ikke grundig evaluert, ifølge professoren. Andre er
evaluert for eksempel i USA, men ikke i Norge.
Forskerne fant ikke effekter på alt. For eksempel ble ikke elevene
bedre i norsk eller engelsk, og heller ikke i å regulere følelser.
– Det er vanskelig å sette suksesskriterier, men
det at vi i det hele tatt har fått effekter av såpass kompliserte tiltak, er
nesten en suksess i seg selv, sier Bru.
Annonse
Det som kompliserer, er blant annet at opplegget først skal
undervises til lærerne, som så skal ta det med seg til elevene.
– At lærere har gjennomført dette tiltaket og fått
såpass bra effekter er et godt resultat, sier Bru.
Dette til tross for at tiltaket ikke var felles for hele
skolen. På samme skole var det noen klasser som hadde Robust, og noen som ikke
hadde det.
– Det hindret at vi kunne stimulere skolen til å
bruke opplegget aktivt og lage en skolekultur av det. Tiltak som er felles for
hele skolen, gir ofte bedre effekt, sier Bru.
Dette er Robust:
Undervisningsopplegg utviklet av forskere ved Læringsmiljøsenteret
ved Universitetet i Stavanger.
Elevene får opplæring i fem temaer: sosiale relasjoner,
oppmerksomhetstrening, problemløsning, følelser og lærende tankesett.
Opplegget er testet ut gjennom et stort
forskningseksperiment som involverte nesten 1900 elever fordelt på 84 klasser i
Rogaland.
Vanskelig å treffe alle
Lars Wichstrøm leder prosjektet tidlig trygg i Trondheim ved
NTNU. Her er 1000 barn fulgt fra de var 4 år og frem til 22 års alder. Målet er
å finne ut av hva som gjør at noen får bra eller dårlig psykisk helse.
Wichstrøm synes studien av Robust viser spennende
resultater. Også han trekker frem at det er vanskelig å finne effekter når et eksperiment
har så stort omfang.
– Det er en moderat til beskjeden effekt, men den
er jo der, sier Wichstrøm.
– Og det er ikke så ofte at skolebaserte programmer
av den typen har så mye effekt, ikke når det gjøres i så stor skala.
En grunn til at det er vanskelig å finne effekt av tiltak
som Robust, er at det er vanskelig å finne noe som treffer alle.
– Barn og unge er veldig ulike. Det som er virksomt
for noen, er ikke virksomt for andre, sier psykologiprofessoren.
– Men sånn er det med store tiltak på
samfunnsnivå. For den enkelte kan effekten være beskjeden, men på
populasjonsnivå kan det ha betydning.
Annonse
Hva gjorde de andre klassene?
Wichstrøm savner imidlertid mer informasjon om hva
kontrollgruppen fikk av undervisning. Uten det å sammenligne med blir det
vanskelig å forstå akkurat hvorfor de som hadde Robust ble bedre i matte enn de
andre.
Det går fort mye penger og ressurser med til så store
tiltak, påpeker Wichstrøm. Han er usikker på om dette er måten å få bukt med
den økende psykiske uhelsen til barn og unge.
Men kanskje er det et godt forsøk på å gi innhold i faget
livsmestring.