Rundt 2014 begynte forskerne i den årlige Ungdata-undersøkelsen
å se at tallene på trivsel i skolen gikk nedover.
Ti år senere ble det klart at det har skjedd store
endringer. Stadig flere ungdommer har et negativt forhold til skolen,
og de fleste målene på trivsel går i feil retning, sa forskerne da fjorårets Ungdata-rapport ble sluppet.
I en ny studie
har forskerne gått dypere inn i mistrivselen på ungdomsskolen:
Nå mistrives mer enn hver fjerde elev.
Tre flere i hver klasse mistrives veldig
Den nye studien viser utviklingen disse årene:
Fra 2014 til 2022 er gruppa som har høy trivsel
på skolen, halvert: Fra 18 prosent til 9 prosent.
Samtidig har de to gruppene med mest mistrivsel økt
kraftig: Fra 16 til 27 prosent.
Grafikken viser tydelig nedgangen i de tilfredse og oppgangen hos de mistilfredse.(Illustrasjon fra studien)
Sju grader av trivsel og mistrivsel
Forskernes kategorier er basert på svar på om elevene trives
på skolen, om de opplever at lærere bryr seg og at de passer inn blant de andre
elevene, om de kjeder seg, gruer seg eller skulker.
De svært tilfredse
De tilfredse, som kjeder seg litt
De som trives, men gruer seg
De nokså fornøyde
De som skulker mye
De relativt mistilfredse
De svært mistilfredse
– Dette er ganske store endringer, sier Anders
Bakken, forsker og leder for Ungdata-senteret ved OsloMet.
– Hvis man tenker seg en klasse med 30 elever, så
betyr dette tre færre elever som trives godt og tre flere som mistrives
skikkelig.
Stor endring på få år
Trivselen på skolen er fortsatt relativt høy, påpeker forskerne. 33 prosent av elevene er tilfredse, men kjeder seg litt.
Men den store økningen i mistrivsel har skjedd i løpet av få år. Stadig
flere synes også at skolen er kjedelig, forteller Bakken, og Utdanningsdirektoratet
melder om økt fravær.
At elevenes forhold til skolen endrer seg i negativ retning, er dessuten en internasjonal trend, skriver forskerne.
Hvorfor skjer dette?
Bakken og kollega Jørn Ljunggren ser at det er noe annet som har økt samtidig med mistrivselen i skolen:
Skjermtid og psykiske plager.
Er det prestasjonspress og sosiale medier som har skylda for at elever trives så dårlig på skolen?
Det kan ikke en sånn type studie svare ja eller nei på. Men at det henger sammen, det viser statistikken.
Sosiolog Anders Bakken har forsket på ungdom siden midten av 1990-tallet.(Foto: Sonja Balci/OsloMet)
De fornøyde bruker minst skjerm
Annonse
For elevene som var svært tilfredse med skolen, var det ingen
økning i psykiske helseplager.
De største økningene fant forskerne i gruppene de kaller «de nokså
fornøyde», «de som skulker mye» og «de svært mistilfredse».
I gruppa som har det helt topp på skolen, rapporterte 15
prosent om psykiske plager.
Blant de svært mistilfredse var tallet 60 prosent.
– Dette med psykiske plager er et uttrykk for dårlig
livskvalitet, og hvordan du har det på skolen, er viktig her. Så det ville vært
rart hvis det ikke hang sammen, sier Bakken.
Ungdommene har svart på hvor mye tid de bruker på skjermen
utenom skolen på en vanlig dag. Svarene varierer fra ingen tid til mer enn seks
timer.
Tiden ungdommene bruker foran en skjerm, har økt markant fra
2014 til 2022, som forventet, skriver forskerne. Økningen har skjedd uavhengig
av trivsel på skolen, omtrent likt for alle ungdommene.
I hele perioden er det de mest fornøyde som bruker minst tid
foran skjermen. De som skulker og de som mistrives på skolen, er mest på
skjerm.
Psykiske plager og skjerm forklarer en del av økningen
Økningen i psykiske plager og skjermtid forklarer halvparten av økningen i gruppene som
er mistilfredse, ifølge forskerne.
Det forklarer også en tredel av nedgangen i gruppa som er
fornøyd.
– Funnene sier ikke noe direkte om årsaksforhold.
Men det viser at det er sammenhenger mellom ungdoms skjermbruk, psykiske plager
og skoletrivsel, uten at vi kan si hva som påvirker hva, sier Bakken.
Annonse
En mulighet er at elever mistrives mer på skolen hvis de
bruker mye tid på skjerm. Men det kan også være omvendt – at ungdommene bruker
mer tid på skjermen fordi de mistrives på skolen.
Flere yngre mistrives
Forskerne finner ingen særlig forskjell i skoletrivsel mellom
jenter og gutter.
Men de ser at stadig flere yngre mistrives på skolen.
Generelt trives de med lav sosioøkonomisk status dårligere på skolen enn de med høy sosioøkonomisk status, forteller
Bakken.
– Det bildet har ikke endret seg så mye. Men noen
av de med høy sosioøkonomisk status trives mindre, så for den gruppa har det
gått litt dårligere.
I den siste perioden forskerne har sett på, var ungdommene
påvirket av koronatiltak. Men Ungdata-tall fra etter pandemien viser samme
nedgang i skoletrivsel.
Skjerm og mobbing
Kjersti Balle Tharaldsen er professor i pedagogisk
psykologi ved Universitetet i Stavanger.
– Vi har over lengre tid sett at kjedsomheten øker og at
faglig motivasjon og trivsel går ned. Forskerne finner noen spennende
sammenhenger her som bør undersøkes videre, sier Tharaldsen.
– De går tilbake til 2014, og det er jo rett etter
at sosiale medier for alvor setter inn i målgruppa.
Kjersti Balle Tharaldsen kommer til å diskutere den nye studien med lærerne hun underviser i psykisk helsepedagogikk.(Foto: Fredrik Holmen Lillegraven)
En dansk kommisjon kom nylig med flere anbefalinger
for å øke trivselen blant barn og unge. De anbefaler blant
annet mindre skjermbruk og mobilfrie grunnskoler og ungdomsskoler.
Annonse
Tharaldsen tror mobilfri skole er en god ting, først og
fremst for at barna ikke skal distraheres av telefonene i skolehverdagen.
Hun er også opptatt av koblingen mellom skjerm og mobbing.
– Studier har vist særlig sterk sammenheng mellom
psykiske helseplager og digital mobbing. De som er utsatt for dette, får aldri
fri. Mobiltelefonen er jo alltid med, og du kan alltid nås. Det er noe vi bør
ha mer fokus på, sier hun.
Du kan bli hva du vil
Tharaldsen mener ungdommenes fokus på prestasjon og perfeksjon er viktig for
å forstå mistrivselen på ungdomsskolen.
– Skolen har fått en større plass i ungdommenes
liv, og de får høre at hvis du bare jobber hardt nok, så kan du bli hva du vil.
Når noe blir så stort og viktig, så blir det en kilde til stress, sier Tharaldsen.
Når prestasjon er viktig, blir det flaut å gjøre feil. At du
ikke kan noe, må skjules, forteller Tharaldsen. Mange ungdommer tror dessuten at de
kan få til ting uten innsats.
– En strategi kan da være å si at du synes noe er
kjedelig, heller enn å innrømme at du ikke mestrer det.
Anders Bakken og kollegaene skal nå prøve å finne forklaringer på økningen i mistrivselen. Men han påpeker at ting kanskje ikke er fullt så ille som en
del vil ha det til – når det gjelder skjerm, i hvert fall.
– Noen får store utfordringer med skjerm i perioder. Det kan være direkte årsak til ulike problemer. Men perspektivet om at det
ødelegger en generasjon – det er problematisk å gå så langt, sier han.
– Der er det en god del ungdommer som ikke er ute
og som ser på skjerm hele tiden. Men så har vi mange andre grupper av ungdommer
som går hjem fra skolen og gjør lekser, går på trening og spiser middag med
familien. Og så er de på sosiale medier. Det er mange ulike måter å være ungdom
på, sier Bakken.
Annonse
– Forestillingen om at vi har en ungdomsgenerasjon
som bare holder på med sosiale medier, stemmer dårlig med de dataene vi har.