Det er på tide at lærerne slipper å skulle løse alle samfunnets problemer, skriver redaktør i forskning.no Aksel Kjær Vidnes.
(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB)
Lærerne må få fritak fra å redde skolen og sosialdemokratiet
Å gi lærerne oppgaven med å redde oss fra samfunnets problemer, er som å tro at Batman skal løse fattigdoms- og psykiatrikatastrofen i Gotham.
Vi må ut på en redningsaksjon. Skolene og elevene sliter.
Skoleresultatene synker, og nå har en ny nordisk fagbok pekt på tydelige
årsaker på tvers av de nordiske landene, som forskning.no kunne fortelle om
nylig.
Konklusjonene i boken oppsummerer og bekrefter mye av det
forskningen lenge har dokumentert. Vi vet stadig mer og kan være sikre på det
vi vet.
Problemet de har indentifisert, er at nordiske skoler går i
feil retning innenfor matematikk og naturfag. Ikke fordi undervisningen er så
mye dårligere, men fordi elevene grunnleggende sett er dårligere enn de var.
Resultatene spriker litt mellom landene, men en av de klareste konklusjonene er
at trøtte og sultne elever, elever som ikke skjønner språket, og elever som har
for lavt nivå i forhold til der de skal være, er det som påvirker
undervisningen mest negativt.
Like, rike barn lærer best
Spesielt viser forskerne til at de sosiale forskjellene
mellom elevene har økt, og det preger undervisningen. Det handler om økte
sosioøkonomiske forskjeller og innvandring. Altså: Barn med færre bøker hjemme
og dårligere norskkunnskaper sliter mer på skolen.
Dette har vært dokumentert lenge. Like barn lærer best,
viser det seg. Det vil si, de rike, like barna lærer best. De fattige, like
barna lærer dårligere. Og økte sosiale forskjeller i Norden fører til at rike
og fattige barn vokser opp mer segregert enn før. De går på ulike skoler.
Dette er i og for seg ikke nytt her i landet heller. Enhver
som har sett på skolestatistikken i en storby, har ganske lett kunnet
identifisere akkurat det samme: Karakterforskjellene mellom rike og fattigere
deler av Oslo er slående.
Men det går altså i feil retning. Det er en ny
utvikling i et Norden hvor vi er blitt godt vant til fremgang.
Grøss
Forskning gir oss kunnskapsgrunnlaget til handling. Men
hvordan handle? Hva kan vi gjøre med skoleresultatene?
Før vi går videre, må vi innom tre ord som kan få selv den
mest engasjerte lærer/forelder/innbygger/politiker til å klikke seg ut av denne
artikkelen: Den. Nordiske. Modellen.
Jeg slenger på et fjerde: Grøss.
Skolens problemer løses ikke før vi slutter å se på læreren som løsningen.
Den nordiske modellen er et festtalebegrep som kan virke
tømt for mening, men det oppsummerer egentlig veldig mye av alt som gjør
Skandinavia og Norden eksepsjonelle i verdenssammenheng.
Veldig forenklet kan vi kanskje si at den nordiske modellen
er at vi har utviklet samfunn med liberale velferdsstater. Vi har relativt jevn
fordeling av goder, men samtidig stor frihet. Og vi har en haug med
samfunnsinstitusjoner som sørger for at det samfunnet overlever og fortsetter,
og ikke bare forsvinner ved neste valgskred.
Jeg nevner dette selv om det nå skal handle om skolen og de
stakkars lærerne. Jeg nevner det fordi det er den nordiske modellen jeg mener vi
må prøve å redde. Det er målet. Målet er også å redde skolene, men det er mer
et virkemiddel. Og så er det metoden, da. Hva er metoden?
Norsk skolepolitikk er for stort for Batman
Hver gang et problem identifiseres i norsk skole, så er det
gjerne en person som blir pekt ut som redningsperson. BATMAN! Nei da, men det
kunne like gjerne vært det, for det er like virkningsfullt. Men det er altså
læreren. Læreren skal løse mobbing. Læreren skal løse skolevegring.
Læreren skal løse skjermbruk. Og nå blir det fort læreren som skal løse de underliggende strukturelle samfunnsproblemene med økte forskjeller
mellom innvandrere, arbeiderklasse og middelklasse i storbyene også.
Jeg syns jeg ser flaggermus-lykten til politimesteren sveipe
over nattehimmelen, men denne gangen er det ingen bevinget helt som kan komme
til unnsetning. Dette er for svært.
Og forskerne sier eksplisitt at dette problemet ikke skyldes
lærerne:
«Nedgangen i skoleprestasjoner er ikke lærernes skyld (…) Den
viktigste årsaken er sammensetningen av elevmassen på skolene,» sier forsker
Trude Nilsen til forskning.no.
Så betyr det at lærerne slipper unna å skulle løse all verdens
problemer de ikke har skyld i? Selvsagt ikke.
Lærerne må ...
Fagboken består av flere studier,
og i en av studiene lister forskerne opp løsninger hvor lærerne løftes frem som
redningen, i kjent stil.
Forskerne foreslår 1) mer blandede klasserom, og det høres
fornuftig ut. Det er en klar bestilling til politikerne: De sosiale klassene må
blandes i klasserommene, men også barn av innvandrere og de som vokser opp med
norsk i hjemmet.
Det er svært godt belegg i forskningen for å anbefale dette. Men:
Det er selvsagt også svært politisk betent, særlig fordi middelklassens
foreldre er velgere og kommer til å lage et helvete om deres små genier må gå
på en skole som er under det nasjonale snittet. La oss si det som det er.
Men så kommer forslag 2) om at lærerne må ha høye
forventinger til og støtte svake elever mer og 3) forbedre måten lærerne
vurderer elevenes innsats og øke lærernes kompetanse.
Det er selvsagt ingenting i veien med at lærere skal støtte svake
elever og stadig øke sin kompetanse i jobben som lærer. Men jeg tror ikke at
kompetanse kan endre på at foreldre i årtier har flyttet fra
Groruddalen og Tøyen for at barna deres skal gå på en bedre skole enn den
nærmeste.
Jeg tror heller ikke at høye forventinger til barn som ikke kan norsk, eller aldri har sett en bok før de begynner på skolen, kan kaste om på
samfunnsutviklingen der individets fremgang prioriteres (mitt barns karakterer)
fremfor fellesskapets fremgang (alle barns karakterer).
Lærerne er ikke løsningen på skolens problemer
Boka er viktig. Den samler og dokumenterer tilstanden i
nordiske skoler og bør få konsekvenser. Min frykt er at politikerne kommer til
å kaste seg over forslagene hvor de slipper å gjøre noe, når det også finnes
forslag der lærerne kan gjøre noe. For det er alltid lærerne som må gjøre noe
for å lappe på det samfunnet vi andre har skapt.
Det er derfor jeg løfter dette opp til nivået over alle
nivåer: Dette handler om å redde den nordiske modellen. Skal vi holde på det
liberale og likestilte samfunnet vi har utviklet, må vi redde skolene, som er
et av de viktigste institusjonelle virkemidlene vi har. Og joda, vi må selvsagt
styrke lærernes kompetanse hele tiden. Vi skal ha de beste lærerne vi kan få.
Men de er ikke å klandres, og de er ikke hovedløsningen her.
Gothams problemer løses aldri før Batman ikke lenger ses som
en løsning. Skolens problemer løses heller ikke før vi slutter å se på læreren
som løsningen. Det er større ting i spill.
Nå er det politikernes tur til å lage politikk som faktisk
fungerer over tid. De må finansiere skolene godt, samtidig som de må finne
politiske virkemidler som faktisk adresserer det som forskerne identifiserer
som problemet: Økte forskjeller fører til at elevene gjør det dårligere på
skolen. Det handler om boligpolitikk, innvandringspolitikk, fordelingspolitikk, skattepolitikk.
Dette er politikernes bord. Lærerne må få fritak fra å
skulle redde hele sosialdemokratiet.
Få med deg ny forskning om samfunn og oppvekst: