En typisk norsk skolegård består av ganske mye hard asfalt. Bevaring av natur i og rundt skolegården, som dette treet i skolegården til Bygdøy skole i Oslo, er viktig for å skape variasjon og trivsel, ifølge forsker.(Foto: Fredrik Varfjell/NTB)
Skolegården fungerer best for de barna som er populære, ifølge studie
Dårlige skolegårder kan forsterke forskjeller mellom barna, ifølge forsker.
De irske skolene i studien har ikke prioritert
skolegårdene sine. Forutsetningene for lek er dårlige. Tomme, harde flater,
strenge regler og sosiale barrierer går særlig ut over blant annet barn med
minoritetsbakgrunn, barn med autisme og barn som ikke kan språket.
– Skolegårdene jeg studerte, forsterket hierarkiene
blant barna. De populære barna spilte fotball eller interagerte med vennene
sine. For den som ikke allerede har venner eller ikke spiller fotball, var det
ingenting å gjøre, sier Bergin.
Bergins studie er del av et større EU-prosjekt der
ergoterapeuter – eksperter på aktivitet og deltakelse – forsker med
utgangspunkt i barns rett til å leke.
FNs konvensjon om barns rettigheter slår nemlig fast at barn
har rett til å leke.
Men de irske skolegårdene la bare til rette for visse typer
lek. Ifølge Bergin var dette den leken som ble ansett som «normal» – noe både
lærere og elever hun intervjuet, ga uttrykk for.
Den normale og riktige leken var enten å spille fotball eller å henge med vennene sine.
Lærere som Bergin intervjuet, sa at de visste hvilke barn som
ikke kom til å klare å leke normalt og som dermed ville bli ekskludert.
– Når det er begrenset med alternativer, så legger
vi ansvaret på individet når noen ikke kan eller vil delta, uten å koble det
til hvordan sosiale hierarkier er knyttet til de forutsetningene som
foreligger, sier Bergin.
– De barna som står høyest i hierarkiet, er også de
barna vi gir best forutsetninger til å leke, sier hun.
Ikke noe bedre i norske skolegårder
Det er ingen grunn til å tro at det står bedre til i norske
skolegårder enn i de irske som Bergin har studert. Det mener professor emerita Kine
Halvorsen Thorén ved Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU).
I 2019 var hun en av forskerne bak en
rapport som konkluderer med at gode uteområder er avgjørende for barns psykiske
og fysiske helse og utvikling.
– Studiene på de irske skolene får frem hvordan
utformingen av skolegården påvirker de sosiale relasjonene mellom barna og
hvordan selve utformingen blir et grunnlag for utestengning, sier Thorén.
Hun synes de kvalitative studiene i doktorgraden er en god
start, men etterlyser at funnene følges opp av mer kvantitative studier.
Annonse
– Det er jo ofte sånn man begynner, med noen få
skoler. Men da kan man ikke si at sånn er det overalt – selv om jeg tror det står
dårlig til mange steder, sier professoren.
I 2020 var hun med og stiftet et nasjonalt nettverk for
bedre uteområder i skoler og barnehager.
– En ting vi har ønsket oss i nettverket, er mer
statistikk. Harde fakta om hvordan det er i skoleanleggene rundt om i landet. Så
bør det ses opp mot mobbing og trivsel, for eksempel som en del av de årlige
elevundersøkelsene.
Synd på norske skolebarn
For tre år siden ble norske barn bedt om å forske på
skolegårdene sine, da temaet for den såkalte Forskningskampanjen var skolens
uteområde.
– De fant en overvekt av grå overflater sammenlignet
med de grønne, forteller Thorén.
– I gjennomsnitt hadde skolene som deltok, mer enn
nok areal. Likevel utgjorde de grå overflatene i snitt 60 prosent av arealet. Det
er altså vanvittige arealer med grå og harde overflater.
Barna ble også bedt om å telle ting som for eksempel antall
fotballbaner, ballbinger, apparater av ulike slag og benker.
– Det var veldig mye ball, for å si det sånn. Selv
om ballanlegg krever mye plass, så viste elevenes kartlegging at slike anlegg
alltid er med, gjerne flere ulike typer. Det sier jo noe om hvilke aktiviteter vi prioriterer, sier Thorén.
Forskerne ba også barna sende inn bilder av det fineste de
visste om fra skolens uteområder. Det var stor variasjon i hva barna tok bilder av, men felles for mye var at det var nedslitt, dårlig planlagt, og dårlig vedlikeholdt.
– Da syntes jeg synd på norske skolebarn. Hvis de
bildene de sendte inn var det fineste de visste, da tror jeg ikke det står så
bra til i norsk skole heller.
Lek uten voksen styring
Annonse
Thorén synes det er spennende at Bergin ser på skolen og
skolegården fra et arbeidslivsperspektiv.
– At lek er som et arbeid eller et yrke, er et
spennende perspektiv. Det har jeg ikke sett andre steder.
Men som landskapsarkitekt savner hun informasjon om
størrelsen på skolegårdene.
– Det ville fortalt mer om hvordan ting er
tilrettelagt. Dette med gutter og ballspill, for eksempel, som tar mye
areal.
Det sterke fokuset på retten til å leke er viktig, mener
Thorén.
– Det er viktig å bli minnet på at barn har rett
til lek uavhengig av voksen styring, sier professoren.
Voksenstyring av lek samsvarer ikke med barnekonvensjonen, mener hun.
– Vi trenger sånne studier i Norge også, i hvert
fall nå når leken foreslås å bli en del av læringen.
Rom for pauser og fargestifter
Bergin fortsetter å forske på hvordan skoler kan tilby mer
likestilte muligheter til lek gjennom mer inkluderende skolegårder.
– Det kan være for eksempel frihet til å bevege
seg mellom ulike overflater, mer natur eller mulighet til å ta med sine egne
ting ut, for eksempel fargeblyanter og papir, sier forskeren.
Noen barn vil ikke leke med andre barn hele tiden heller,
men trenger kanskje et sted der de kan ta en pause, påpeker Bergin.
Annonse
– Det finnes ikke noen riktig måte å leke på. Å
leke annerledes eller på din egen måte er også lek.