Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

– Flere undersøkelser viser at elever skårer seg selv høyt i å finne informasjon på nettet, men at ingen har lært dem det, forteller ressursleder ved FIKS Ann Michaelsen.

Digitalisering i skolen: Hva viser forskning så langt?

PODCAST: Hva vet vi om digitalisering i skolen? Hva er det forsket på og hva trenger vi mer kunnskap om?

Norske klasserom har i flere år gjennomgått en digitaliseringsprosess. Med koronapandemien har begreper som digital hjemmeskole og digital undervisning raskt blitt hverdagsbegreper.

Tilgang til en digital enhet i forbindelse med undervisning og skolearbeid har blitt nødvendig for både elever og lærere.

Læringprofessor ved FIKS, Øystein Gilje, og skoleleder og ressursleder ved FIKS, Ann Michaelsen.

En-til-en-klasserommet

Klasserom der hvor hver elev har sin personlige digitale enhet, kan betegnes som en-til-en-klasserom.

Forskning viser at en-til-en-klasserommene er komplekse og preget av stor variasjon når det gjelder organisering av undervisningen og bruk av læremidler, læringsressurser og verktøy.

Både elever og lærere tar for eksempel i bruk ikke-digitale - altså analoge - midler, ressurser og verktøy i undervisningen i tillegg til det digitale.

Samtidig trer læreren inn i en tydelig klasselederrolle og legger gjennom dette til rette for variasjon i undervisningen.

Forskerne fant store variasjoner i både struktureringen av undervisningen og i valg og bruk av læremidler og verktøy.

– Flere undersøkelser viser at elever skårer seg selv høyt i å finne informasjon på nettet, men at ingen har lært dem det, forteller Michaelsen.

Men, hva betyr en-til-en-klasserommet? Og hva er status for kunnskap om digitalisering i skolen.

Professor ved Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS), Øystein Gilje og skoleleder og ressursleder ved FIKS, Ann Michaelsen, tar debatten i denne podcast-episoden.

Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Roshenek Bagharzadeh.

Se videoutdrag fra episoden. (Videoproduksjon: Shane Colvin / UiO)

Hør hele episoden her:

Powered by Labrador CMS