Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.

– Talent på et lite barn blir så mye større enn hvis en voksen hadde sunget det samme, sier Friederike Merkelbach. Her 8 år gamle Angelina Jordan i 2014.

Hvorfor er vi så opptatt av barnestjerner?

– YouTube har forandret hvordan vi ser på musikk og hverandre, sier forsker Friederike Merkelbach.

Merkelbach har forsket på hva YouTube har å si for barnestjerner og våre oppfatninger av musikalsk talent.

I tre år har hun sittet foran PC-en og studert videoer og kommentarfelt på den sosiale videokanalen YouTube. Videoer av noen av våre fremste barnestjerner gjennom tidene.

– YouTube har forandret hvordan vi ser på musikk og hvordan vi forholder oss til hverandre, sier Merkelbach.

På tampen av februar forsvarte hun doktorgradsarbeidet sitt ved Høgskolen i Innlandet.

I tre år har Friederike Merkelbach studert videoer av barnestjerner og kommentarfelt på den sosiale videokanalen YouTube.

Talentifisering

Før Friederike Merkelbach ble forsker, var hun lærer i mange år. Hun har dirigert kor og drevet med musikkundervisning.

Noe hun bet seg merke i, var hvordan de unge oppfattet hva som var et talent.

– Jeg har sett hvordan elevene seg imellom på en måte bestemmer hvem som har talent og hvem som ikke har det. Og jeg så at talenter ble oversett fordi de kanskje ikke var fullt så synlige eller populære. Jeg ville etterforske disse mekanismene, sier Merkelbach.

Og det har hun altså gjort gjennom å studere kommentarfelt og musikk- og intervjuvideoer av de norske barnestjernene The BlackSheeps, Marcus & Martinus og Angelina Jordan.

Talentifisering

Nettbasert musikalsk talent er resultat av en omfattende samskapingsprosess, såkalt cyborg talentifisering, som Merkelbach kaller det i doktorgraden sin.

– Studien viser hvordan YouTube produserer spesifikke forestillinger om barnestjerner, deres musikalske talent og kunstneridentitet. Jeg har undersøkt hvordan disse forestillingene, sammen med artistenes egne musikalske tolkning, påvirker utviklingen av deres karriere, både online og offline, sier Merkelbach.

Merkelbach blir alltid mistenksom når noen sier at noen har et «rent» talent.

– Jeg har vært mer opptatt av å forstå hvordan ulike mekanismer til sammen bygger, videreutvikler og opprettholder talent. Talent betyr lite hvis det ikke finnes en mottager i andre enden, sier Merkelbach.

Norske Angelina Jordan vant talentkonkurransen Norske talenter på TV 2 i 2014. Da var hun bare åtte år gammel

Barnestjerner får en misjon

De tre barnestjernene Friederike Merkelbach har studert, har på forskjellig vis fått forsterket sin status og sitt talent gjennom YouTube – en kanal vi har hatt siden 2005.

– YouTube har blitt en slags stor blekksprut som tar til seg alt som skjer. Hvis noen er på TV, havner det veldig fort på YouTube og det går verden rundt. Og med sine mange funksjoner som likes, delinger og ikke minst kommentarfelt, forsterker kanalen det som TV- og talentshow bygger opp av begeistring rundt et talent, forteller Merkelbach.

Og det kan være av avgjørende betydning for hvorfor vi er så opptatt av disse barnestjernene.

– Ta for eksempel Angelina Jordan. Disse gode følelsene for henne og for stemmen som det ble sagt helbredet verden.

– På hvilken måte skjer det?

– For eksempel gjennom at hun synger en coverversjon av «Gloomy Sunday» som 7-åring. En sang som egentlig handler om selvmord. Hun forvandler sangen gjennom sin uskyld og innlevelse og får frem det musikalsk vakre i denne triste voksensangen, sier Merkelbach.

Ifølge Merkelbach kommer det frem i kommentarfeltene at det å synge coverlåter, og den sammenligningen som følger med, har bygget mye av Angelina Jordans karriere.

– Hun har jo også blitt kalt en reinkarnasjon av Amy Whitehouse. Alltid er det store mysteriet hvordan en så stor stemme og så mye sjel får plass i en så liten kropp.

– Er det kontrasten og dobbeltheten som gjør at dette blir så sterkt?

– Ja, absolutt. Det er kontrasten mellom noe som er tenkt på som noe bare voksne kan gjøre, føle og ha forståelse for, som blir utfordret av den barnlige uskylden og autentisiteten som Jordan sto for. Dette er med på å bygge opp talentet hennes i tillegg til at hun selvsagt har en helt fantastisk stemme og musikalitet, forteller Friederike.

– Jeg har nesten sett at uskyld er lik talent. Grunnen er at talent på et lite barn blir så mye større enn hvis en voksen hadde sunget det samme, forteller hun.

Med funksjoner som likes, delinger og kommentarfelt, forsterker YouTube det som TV- og talentshow bygger opp av begeistring rundt et talent. Her er noen kommentarer fra Angelina Jordans kommentarfelt.

En gang barnestjerne – alltid barnestjerne?

Den digitale musikkplattformen bygger altså opp disse barnestjernene og den statusen de har.

– YouTube gir artistene et unikt sted de kan promotere seg selv, velge hvordan de vil fremstå og få interaksjon med sine fans, sier forskeren.

Men det finnes også nedsider.

– YouTube kan være negativt når disse artistene vil komme seg videre. Barnestjernevideoene ligger jo der for alltid. Artistene vil ikke så lett bli kvitt imaget de hadde som barnestjerner, og det kan bli ekstremt tøft for dem å etablere seg som voksenartister, forteller hun.

Marcus & Martinus har selv uttrykt dette i intervjuer. De to har brukt YouTube aktivt og vært veldig tilgjengelige for sine fans.

– Marcus & Martinus har sagt at de er redde for at spesielt skandinaviske fans aldri kommer til å glemme deres barnestjernekarriere, og at de ikke er helt åpne for at de skaper ny musikk, sier Merkelbach.

YouTube har ifølge Merkelbach forandret hele måten musikkvideoer er laget på og hvordan vi tilegner oss musikk gjennom det visuelle.

Artistene Marcus & Martinus har sagt at de er redde for at fans aldri kommer til å glemme deres barnestjernekarriere, når de nå etablerer seg som eldre og med ny musikk.

YouTube har ført til endringer

– Vi har en hel generasjon som har hatt YouTube i lomma i hele sitt liv. Før kjøpte vi musikk, satt den på en spiller og lyttet på den i et spesielt rom. Nå er dette tilgjengelig hele tiden, og det har ikke bare forandret musikk, men egentlig hvordan vi oppfatter verden, hverandre og oss selv, ifølge Merkelbach.

Samtidig så er samtalen omkring oppfatninger av musikalsk talent og hvordan å bedømme det, også en viktig debatt å ta i alle musikalske sammenhenger, om det er på talentshow på TV eller på musikkonservatorier, mener Merkelbach.

For hvem kan egentlig bestemme hva som er musikalsk talent?

Referanse:

Friederike Merkelbach: Cyborg Talentification: YouTube as a Hotspot for Child Pop Stars, their Fans, and Critics. Doktoravhandling ved Høgskolen i Innlandet, 2022. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS