Bioaktiv mat

Mat som inneholder bioaktive peptider kan ha positive effekter på helsa. Flere studier viser at de bioaktive peptidene kan hemme utvikling av sykdomsfremkallende bakterier som E-coli, Listeria og enkelte typer av virus.

I mat foregår det en kontinuerlig nedbryting av proteiner, noe som er helt nødvendig for at vi mennesker skal kunne ta opp i oss næringsstoffene. Det som skjer er at enzymer i tarmene spalter proteiner opp i mindre enheter, som vi kaller peptider.

Noen av peptidene er bioaktive, slik at de virker bakteriehemmende og mot virusinfeksjoner. Ved å finne ut mer om disse peptidene, hvor de er og hvordan de virker, kan de brukes for å forebygge sykdom og kanskje også bidra til at noen sykdommer holdes i sjakk.

Tilsettes i mat

- Peptidene kan konsentreres og tilsettes i maten vi spiser, som juice, ost, yoghurt, supper og andre matprodukter. En kan også benytte peptidene som farmasøytiske produkter, eksempelvis i tablettform sier Gerd Vegarud, professor ved Universitetet for miljø- og biovitenskap.

Gerd Vegarud er en av lederne i helsesatsingen ved universitetet, som lanseres den 8. september. Hun er opptatt av sammenhengen mellom mat og helse og har i mange år forsket på bioaktive peptider.

Populære peptider

- Forskere verden over er opptatt av bioaktive peptider, blant annet er Australia og New Zealand to av de landende som ligger lengst fremme på feltet. Du kan sammenligne betydningen av bioaktive peptider i melk, ost, fisk og kjøtt med forskning på antioksidanter i frukt og grønt, fortsetter Vegarud.

Ved Universitetet for miljø- og biovitenskap forskes det på bioaktive peptider både i melkeprodukter, fisk og kjøtt, og det samarbeides nært med de øvrige nordiske landene.

"Professor Gerd Vegarud har i mange år forsket på bioaktive peptider."

En grunn til det sterke fokuset på bioaktive peptider er selvsagt at det kan virke positivt på helsa. En annen grunn er at næringsmiddelindustrien har stor interesse av å hindre utvikling av produktødeleggende og helsefarlige bakterier, som for eksempel E-coli og Listeria i ulike produkter.

Bioaktive peptider kan hindre vekst av farlige bakteriene i matvarer. Dersom man ved en rutinekontroll finner spor av disse bakteriene, fører det til at store mengder mat blir destruert og bedriften taper økonomisk. Enda verre er det om disse produktene kommer ut på markedet til forbrukerne, og vi spiser mat som er helseskadelig.

Betydning for folkehelsa

- Dersom vi ved hjelp av bioaktive peptider i mat kan forebygge eller hindre utvikling av sykdom, har det enorm betydning for folkehelsa, understreker Vegarud.

Hun er ikke den eneste som forsker på dette feltet her til lands. Raymond Sørensen ved UMB avlegger i september sin doktorgrad på bioaktive peptider i fisk. Et av funnene hans viser at enkelte bioaktive peptider kan ha en positiv effekt på blodtrykket.

Et annet funn viser at bioaktive peptider kan hemme et enzym som fører til Alzheimer. Det betyr ikke at man har funnet ut hvordan man kan forhindre utviklingen av Alzheimer, men det kan ha betydning i spørsmål knyttet til regulering av denne typen sykdom.

Mot virusinfeksjoner

Enkelte peptider kan også virke mot utvikling av virus, blant annet rotavirus som forårsaker magekatarr og diaré. I utviklingsland er diaré en av de viktigste årsakene til spedbarnsdødelighet, og et av FNs tusenårsmål er å redusere antall spedbarn som hvert år dør av denne sykdommen.

Hilde Almaas ved UMB tar doktorgraden på bioaktive peptider i melk, der hun samarbeider med forskere i India. Målet er å finne ut hvordan bioaktive peptider i melk kan benyttes i bekjempelsen av rotaviruset. Når man vet hvilke peptider som virker og konsentrerer dem, kan de tilsettes i en matvare eller i en drikk. Spesielt i utviklingsland er det nødvendig å få disse peptidene inn i produkter som vanlige folk bruker, og som de har råd til å kjøpe.

Generelt er det viktig å finne ut mer om hvordan vi mennesker kan få en bedre helse og forebygge sykdom, ved å spise riktig sammensatt mat, avslutter Gerd Vegarud.