Saken er produsert og finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse - les mer.
De som skal designe bygninger og nye tjenester lærer ikke nok om universell utforming
Fremtidens samfunn skal bygges av dagens studenter, men mange av dem får ikke viktig kompetanse for å utvikle inkluderende løsninger, ifølge en ny undersøkelse.
I en undersøkelse av 157 studieprogrammer fant eksperter at bare 37 prosent har universell utforming som en del av læringsmålene.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Studenter som skal designe morgendagens
bygninger, produkter og tjenester, lærer for lite om hvordan løsningene kan
gjøres tilgjengelige for alle.
I en undersøkelse av 157 studieprogrammer fant
eksperter at bare 37 prosent har universell utforming som en del av læringsmålene.
Halvparten av studentene blir aldri testet på temaet.
Universell utforming handler om å lage produkter, bygninger og tjenester som kan brukes av alle uansett funksjonsevne.
– Det handler ikke bare om å følge lover. Det handler også om inkludering og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv, forklarer Bjørnar Kvernevik i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Brukte poeng for å vurdere innholdet
Kvernevik har ledet en arbeidsgruppe som
undersøkte 157 studieprogrammer innen byggfag, design, IKT og planfag. De skulle finne ut hvor mye universell utforming som inngår i undervisningen.
Bjørnar Kvernevik har ledet arbeidet med å finne ut hvor mye universell utforming som inngår i undervisningen i ulike fag.(Foto: HK-dir)
De analyserte læringsmål og gav poeng basert på hvor tydelig universell utforming er
omtalt. «Universell utforming» ga mest poeng. Mer generelle begreper som «inkludering», ga mindre poeng.
Resultatet?
Bare 37 prosent av
studieprogrammene nevner universell utforming direkte. Tar man også med
begreper som gir lavere poeng, øker andelen til 65 prosent.
Hvordan begrepene er rangert
1 poeng: brukervennlighet, brukskvalitet, brukeropplevelse og lignende.
2 poeng: tilgjengelighet, inkludering, «accessibility», funksjonsnedsettelse og lignende.
3 poeng: universell utforming, «universal design», «design for all» og lignende
Best på design, svakest på planfag
Studieprogrammer innen bygg, design og IKT
gjør det best. Rundt 40 prosent av disse har direkte treff på
begrepet universell utforming.
Men bruken av begrep varierer mye. I design
mangler 20 prosent helt referanser til universell utforming eller lignende
begreper. For bygg er tallet 30 prosent. For IKT 38 prosent.
– Designfag tar ofte utgangspunkt i
menneskers og samfunnets behov. Det bidrar trolig til en god poengsum, sier
Kvernevik.
Planfag skiller seg ut med lav poengsum. Det er fag som samfunnsplanlegging og arkitektur. Bare 11 prosent av dem nevner universell utforming. 60 prosent mangler alle relaterte begreper.
Han forklarer at i planfagene handler det ofte om å utvikle offentlige rom og bygninger. De bør være tilgjengelige for alle.
– Når bare 11 prosent av planfagene nevner
universell utforming, kan det føre til offentlige rom som ekskluderer deler av
befolkningen, sier Kvernevik.
Men mangelen på klare referanser i
emnebeskrivelsene betyr ikke nødvendigvis at det ikke undervises i temaet. Det kan
være behandlet mer overfladisk eller uten tydelige læringsmål.
Annonse
Flere studenter bør bli vurdert i universell utforming
En spørreundersøkelse blant 40 fagansvarlige
viser en utfordring: Mange studenter blir ikke vurdert i kunnskap om universell
utforming.
40 prosent av de fagansvarlige sier at
studentene ikke blir testet i universell utforming, mens 12,5 prosent er usikre.
Litt under halvparten oppgir at studentene blir testet.
– Uten testing av kunnskapen vet vi lite
om hva studentene faktisk lærer. Å høre en forelesning er noe helt annet enn å
løse en eksamensoppgave, sier Kvernevik.
Mangelen på testing er bare én av flere
utfordringer som må løses for å ruste studentene bedre. Norsk
studentorganisasjon (NSO) håper institusjonene tar ansvar for å få temaet i
undervisningen.
– Det er viktig at de som skal utvikle fremtidens produkter og tjenester får kompetanse til å gjøre disse tilgjengelig for alle, sier leder i NSO Kaja Ingdal Hovdenak.(Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
– Det er viktig at de som skal utvikle fremtidens produkter og
tjenester får kompetanse til å gjøre disse tilgjengelig for alle. Det er
nødvendig for å skape et mer inkluderende samfunn. Vi håper institusjonene tar
til seg funnene i rapporten og jobber for å sikre mer faglig innhold om universell utforming.
Det sier Kaja Ingdal Hovdenak. Hun er leder i NSO.
Hun mener behovet for løsninger som fungerer for alle, er viktigere enn noen gang. Grunnen er et stadig mer digitalt og komplekst
samfunn.
– Universiteter og høgskoler er viktige for utvikling av samfunnet. Vi forventer at de tar sin del av ansvaret for å utdanne
studenter med tilstrekkelig kunnskap om universell utforming, sier Kvernevik.