Bøtta fikk være med da to mektige kvinner ble begravd i år 834. Tusen år etterpå ble Osebergskipet gravd fram. Alt hadde gått i stykker, men ikke bøtta.(Foto: Aksel Kjær Vidnes)
Bøtta lå nedgravd i vikinggraven i 1.000 år, men var like fin
Figuren på bøtta ser ut som en buddha, men er fra et eldgammelt, keltisk dødsritual. Så havnet den i en norsk vikinggrav.
Da Osebergskipet ble funnet i en gravhaug i 1904, var det trykt flatt av stein, jord
og tidens gang. Gjenstandene og skipet var brukket opp i tusen biter.
Bøtta, derimot, var i god stand.
– Den var kommet litt ut av fasong. Bunnen var presset
ut, men ellers var den bemerkelsesverdig godt bevart, sier arkeolog Hanne
Lovise Aannestad ved Kulturhistorisk museum i Oslo.
– Bøtta ligner på noe du kan kjøpe i en
antikvitetsbutikk i dag, men den har altså vært begravd i tusen år, sier hun til forskning.no.
Bøtta er laget av barlind. Det er et treslag som holder seg
godt. Figuren og båndet som holder bøtta sammen, er av bronse.
To kvinner lå i gravkammeret som var satt opp på skipet. Der lå også bøtta. Den var kanskje spesielt verdifull.
«Men det er jo en buddha»
Da arkeolog Gabriel Gustavsen fant den, ropte han: «Men det er jo en buddha!»
Figuren sitter i lotusstilling og kan ligne litt på en
buddha.
– Vi kaller den fortsatt buddha-bøtta. Det er
litt synd at dette navnet har hengt ved, for figuren har ikke noe med buddhismen
å gjøre, sier Aannestad.
Riktignok dukket det opp en buddha-figur i arkeologiske utgravinger i Sverige, men den ligner ikke på figuren på bøtta.
Teknikken som er brukt på metallet, er ikke norsk, skrev
arkeologen Sigurd Grieg i det store verket om Osebergfunnet fra 1928. Arbeidet
har så høy kvalitet og ligner ikke ting som ble laget i Norge.
– Figuren er keltisk. Den er antagelig laget av
munker i klostre i det som i dag er Irland og England, sier Aannestad.
Hun har tatt doktorgraden på importerte gjenstander til
Norge på 800-tallet.
Det er ikke så lett å finne ut akkurat hvor bøtta og
figuren er laget eller hvem som gjorde det.
Mye eldre enn graven
Munkene flyttet fra kloster til kloster, som hadde
verksteder der de lagde lignende ting.
– De geometriske feltene er typiske for denne
perioden på de britiske øyene, sier Aannestad.
Annonse
Bøtta er rundt hundre år eldre enn gravhaugen. Men
arkeologene vet ikke når den kom til Norge eller hvordan.
– Vikingene plyndret irske og engelske klostre. De
kan ha funnet bøtta der, sier Aannestad.
Ofte røsket plyndrerne verdifulle beslag av bøtter og kar.
De ble blant annet laget om til smykker.
– Vi har
funnet slike smykker i kvinnegraver, sier Aannestad.
Men buddha-bøtta ble tatt hel med hjem. Derfor kan den ha vært en gave.
Vikingene drev også med import og eksport. Og de gikk inn i allianser med eliten i ulike land.
– Vi vet jo at barn fra norske kongefamilier ble
sendt til britiske konger for å fostres opp der. Elitene hadde gjensidig nytte av
hverandre, sier Aannestad.
Ofret til gudene
Mannsfiguren sitter med kryssede ben. Ansiktet har en
stivnet, trist grimase.
Hva den skal forestille, er ikke sikkert. Men én teori er at
den viser et eldgammelt ritual.
Flere hundre år tidligere ble unge adelsmenn
ofret til gudene, slik at de kunne framsnakke de levende, ifølge romerske
kilder. Mennene satt i lotusstilling når de ble drept og ble deretter tørket til mumier.
– Figuren er laget på 700-tallet. Da drev ikke kelterne
med menneskeofring. De britiske øyene var for lengst blitt kristne, sier
Aannestad.
Annonse
Men det er mulig at fortellingene om de hedenske ritualene
har levd videre. Og blitt til dekorative figurer på bøtter og kar. På samme
måte som vi i dag bruker motiver fra vikingtiden til pynt.
Figuren på bøtta er ikke den eneste av sitt slag.
Også på Nordfjordeid dukket det opp en lignende type. Han kalles Myklebustmannen og satt på en kobbergryte full av bein og aske fra et menneske.
En tredje keltisk figur ble funnet i Lindesnes. Også den var festet til et kar.
Giftig bøtte
Flere av bøttene i Osebergskipet var fylt med mat. Det var niste for de to kvinnene på veien til gudene. Men også her er
buddha-bøtta spesiell.
Bøtta var tom.
– Barlind er giftig. Bøtta egner seg derfor ikke til oppbevaring av mat eller vann, sier Aannestad.
Charlotte Sletten Bjorå er planteforsker ved Naturhistorisk museum i Oslo.
Hun forteller at dødsfall fra barlind-forgiftning er uvanlig, men skjer innimellom.
– Jeg ville ikke laget en bøtte av giftig tre.
Ifølge eldre Edda, en diktsamling fra 1200-tallet, ble barlind brukt til å lage buer.
Annonse
– Treet vokser sakte og er derfor både sterkt og holdbart. Det er også brukt i sleder og til hesjestaur, som varte i generasjoner, forteller Bjorå.
Røvere lagde kaos
Da kvinnene hadde ligget i gravhaugen i 100 år, brøt tyver seg inn.
De gikk inn i selve gravkammeret, med skjelettene og de
personlige eiendelene.
– Tyvene lette i senger og kister etter
verdisaker. De lagde kaos. Det er dermed umulig å si hvordan tingene opprinnelig
var plassert i gravkammeret, sier Aannestad.
Med dette røveriet i år 953 forsvant de mest verdifulle
gjenstandene fra graven. Kanskje også innholdet i bøtta?
Lignende figurer er funnet på et bronsespann i en grav i
England. Dette spannet var fullt av mynter.
Blir symbol på nytt vikingtidsmuseum
Storbritannia har ikke hatt samme tradisjon med å legge de
døde i gravhaug med utstyr og gjenstander. Derfor er buddha-bøtta også interessant for
britiske forskere.
– Men der har de illustrerte skrifter, som vi kan
sammenligne med. Og vi kjenner igjen stilen, sier Aannestad.
Nå skal figuren på bøtta bli et av ikonene for det nye
vikingtidsmuseet, som åpner i 2026.
Det er flere grunner til det.
Bøtta forteller om kontakten mellom Vestfold og de britiske øyene i vikingtid.
Annonse
– Dessuten er ansiktet så fascinerende. I tillegg er den
så godt bevart. Det gjør figuren til et godt ikon, sier Aannestad.