Selv om steinen med båten på er liten, setter bildet i gang store diskusjoner om vikingenes seilteknologi.(Foto: Bjarni F. Einarsson)
Vikinggraffiti er kanskje den eldste tegningen på Island
En liten stein med et bilde av en båt funnet på Island kan sammenlignes med flere funn fra Skandinavia.
SilasMortensenJOURNALIST, VIDENSKAB.DK
Publisert
Islandske arkeologer har funnet en
sandstein med et bilde av et skip risset inn. Ifølge utgravingens leder er
slike utskjæringer av skip i bein, tre eller stein ganske vanlige i Norden. Men
dette er den første tegningen av et skip funnet på Island og er trolig den eldste tegningen i landet, kanskje fra rundt år 800.
Skipet
er av en type som var vanlig i Skandinavia i vikingtiden. Men det skiller seg
fra andre kjente avbildninger på en avgjørende måte.
–
Det er et spennende funn som er litt atypisk, forteller Morten Ravn,
skipsarkeolog og forskningskoordinator ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
–
Vanligvis sitter seilet på avbildningene slik at det går over masten. Men her
vises seilet bare i forskipet. Det vises fra masten og framover i skipet.
Steinen ble funnet i Stöð ved
Stöðvarfjörður i det østlige Island, som med 201 perler og 29 sølvgjenstander
er den rikeste utgravingen i landet. Det forteller Bjarni F. Einarsson, som leder
arbeidet, til Iceland Review. Arkeologer har gravd på stedet siden 2015.
–
Vi har to langhus på stedet, og det yngre er over det eldre. Vi holder på å grave
ut det eldre, og under langhusets mur fant en av studentene steinen i midten av
juni. Så den er eldre enn det eldste langhuset fordi den var under muren,
forteller Einarsson.
–
Det er alltid spennende når det blir funnet slike ting. Og konteksten er ganske
interessant, for skipsavbildninger kan være vanskelige å datere. Andre
avbildninger har en bedre kontekst, men det finnes også noen som ikke egentlig
har det. Men denne er funnet inne i et hus med en rimelig datering. Det er
spennende, supplerer Ravn.
Forpost for jegere
Ifølge arkeonews.net var det yngre
langhuset 31,4 meter langt, og det eldre 43,37 meter – et av de største funnet
på øya. I Skandinavia hadde bare høvdinger langhus på over 28 meter. Det eldre
langhuset er trolig fra rundt år 800, 75 år før Island ble permanent bosatt.
Bjarni
F. Einarsson, som er tilknyttet Göteborgs Universitet, mener det har fungert
som forpost for en fremmed hersker. Kanskje en årstidsbestemt jaktleir for en
norsk høvding som sendte ekspedisjoner til Island.
Ifølge
RÚV, Islands nasjonale nyhetstjeneste, er det funnet en enorm mengde
gjenstander og levninger som tyder på at det ble drevet hvalfangst og bearbeiding
av fiskeolje i Stöð. Skanninger tyder på at det er flere bygninger og kanskje
skipsvrak under bakken på stedet.
Det skjeve seilet
Seilet på et vikingskip er bundet fast til
en trebjelke, en såkalt rå. Råen heises opp i masten ved hjelp av et tau.
Den
råen seilet er bundet til, har gitt navn til vikingtidens seiltype, et råseil –
et firkantet seil, vanligvis sydd sammen av lange vertikale stykker. Det
mønsteret er også synlig på steinen.
Ifølge
Morten Ravn kjenner man ikke noen skipstyper fra Norden i denne perioden med
asymmetriske seil, som på den nyoppdagede avbildningen.
–
Det gjør at jeg blir litt i tvil om det er egentlig en båt med råseil vi ser. Å
gjengi seilet på den måten er spesielt, for på alle de andre avbildningene vi
har fra den tiden, går seilet over masten. Men her vises seilet bare i
forskipet, sier han.
–
Det kan skyldes mange ting, men det er i hvert fall atypisk. Så hvis det er et
skip med seil, er det gjengitt på en annen måte. Noen kan ha tatt seg litt
kunstnerisk frihet.
Annonse
Kanskje ikke så viktig
Morten Ravns kollega Ole Kastholm, som er
inspektør ved Roskilde Museum og spesialist på vikingtidens skipsbilder, mener
imidlertid ikke at man må legge for mye vekt på asymmetrien.
–
Det er vanskelig å si noe sikkert om hvilken strek det er og om den i det hele
tatt ses. I toppen av seilet ses streker ved begge hjørner, og kanskje er det
mer en «stil» enn en skipsteknologisk detalj, forteller han.
–
På andre skipsmotiver kan det opptre litt asymmetri, men ikke så mye som her.
Jeg vil imidlertid være skeptisk til å tolke for mye ut fra den detaljen.
Kunstnerens eventuelle ønsker om å skape perspektiv kan føre til noen
forvrengninger, særlig hvis det er snakk om en amatør som bare har laget det
lille skipet til seg selv.
Vi har bedt ekspertene sammenligne den nye
oppdagelsen med noen av de andre kjente skipsavbildningene fra vikingtiden.
–
Vi har mange ulike avbildninger av skip fra Skandinavia, forteller Morten Ravn.
De kanskje mest berømte er de gotlandske bildesteinene, forteller han: Masse store steiner
satt opp på øya Gotland, som er flott dekorerte med ulike bilder og motiver,
mange av dem skip.
–
De har blitt brukt til å utforske et av arkeologiens virkelig store spørsmål:
Når kom seilteknologien til Norden? Bildesteinene kan dateres ut fra de
motivene som er gjengitt på steinene, samt steinenes form, og ut fra de første
avbildningene på steinene kom seilteknologien til Norden i løpet av
700-tallet, sier Ravn.
Skipsbilder overalt
De billedlige kildene, såkalt ikonografisk
materiale, er viktige når arkeologer skal regne ut hvordan man bygget skip i
vikingtiden. Og bilder av skip er risset inn mange steder. Det forteller Else
Roesdahl, professor emeritus i arkeologi ved Aarhus Universitet.
–
Skipsbilder er særlig bevart på treverk, for eksempel Osebergskipet i Norge og
funn fra Viborg. Men de opptrer også på ganske små steiner og biter av rav,
forklarer hun.
Annonse
Morten
Ravn peker på Löddeköpingesteinen, en skiferstein med et skipsmotiv datert til
800-tallet, funnet i et gruvehus i Skåne. Han nevner også såkalte Hedeby-mynter
og motiver i kirker, blant andre Himmelev Kirke litt utenfor Roskilde i
Danmark.
Steinen uten alder
Den kanskje mest sammenlignbare er
imidlertid Karlby-steinen: En liten stein som i størrelse og motiv svarer til
det nye funnet fra Island. Den ble funnet ved Karlby på Djursland i 1987 og er
veldig omdiskutert i dansk arkeologi fordi den nettopp er funnet uten kontekst,
bare plukket opp på stranden.
–
Den har to innrissinger. På den ene siden en dyrefigur, en hjort eller
lignende. Og på den andre siden er det risset inn et lite skip med seil og ror.
Det er noen forskere som mener at det er det aller tidligste bildet vi har av
et skip med seil, forteller Ravn.
–
Problemet er dateringen fordi den er funnet helt uten kontekst. Det kan ikke
utelukkes at den kan være fra overgangen til vikingtiden. Det er en del som
tyder på det. Men det er vanskelig å vite sikkert.
Om Karlby-steinen er fra samme periode som
steinen fra Stöð, er uvisst. For Morten Ravn er avbildningene det viktigste:
–
Den er fortsatt interessant som et skip med seil. Og den vil være interessant å
sammenligne med steinen fra Island fordi den har en god del detaljer.
Skipets symbolske betydning
Men hvorfor er det så mange skipsavbildninger i perioden? Ifølge ekspertene er det ikke tilfeldig:
–
Graffiti med skip er rett og slett ikke uvanlige i vikingtiden. Skip spilte jo
en stor rolle den gangen og hadde også stor betydning som sosiale symboler og
prestisjemarkører – som biler i dag, forteller Else Roesdahl.
Ole Kastholm
supplerer:
–
Skip har vært viktige gjennom mesteparten av Skandinavias historie på grunn av
landskapet. Men det er to perioder der bilder av skip spiller en spesielt stor
rolle: På bronsealderens helleristninger er det tusenvis av skip.
Annonse
–
På dette tidspunktet oppstår det omfattende handelsnettverk som rekker langt
ned i Europa, helt til middelhavsområdet, basert på seilas på åpent hav og
elver. Skipet blir derfor et viktig symbol og finner veien inn i den tidens
religiøse oppfatninger.
Han
utdyper:
–
I vikingtiden, over tusen år senere, blir skipet igjen et viktig symbol, både
religiøst og politisk. Religiøst ses det som et transportmiddel fra de levendes
til de dødes verden. For en konge har det vært symbol på overlegenhet,
sentralisering og langdistanseforbindelser.
Hva ble steinen brukt til?
Skipsmotiver i kirker og på mynter utstedt
av kongsmakten passer fint med denne betydningen. Men hvorfor risse inn et
bilde av et skip på en liten stein som havner under en husvegg på Island? Hva
har den dekorerte sandsteinen blitt brukt til?
Bjarni
F. Einarsson, som i motsetning til de danske ekspertene har hatt steinen i
hånden, påpeker følgende:
–
Steinen har et hull boret helt ned. Så vi mistenker at den kanskje har blitt
montert på et spinneredskap, men er brukket av, og så har noen risset i den,
akkurat som graffiti. Det er ganske vanlig på handelsplasser i Skandinavia, men
vi vet ikke hvorfor. Hvorfor risset folk skip på alt mulig i vikingtiden – på
steiner, kirker og knokler? sier han.
Morten
Ravn og Ole Kastholm utelukker ikke at steinen kan være en slags spillebrikke.
–
Vi vet at man har fordrevet reisetiden til sjøs med brettspill, blant annet
risset inn i selve skipet, forteller Kastholm.
Men de fleste forskere mener det
er en slags amulett.
Ekspertenes dom
– Egentlig tror jeg mest på
amulett-teorien. Innrissingen har en personlig og dagligdags karakter og følger
ikke kunstneriske konvensjoner. Steinen er ganske liten og kan lett bli med på
reisen, forteller Kastholm.
–
Den yngre jernalderens maritime samfunn var preget av farefulle reiser over
havet. Mange sjøfolk døde. Reisen fra Norge til Island har vært risikabel, og det var nærliggende å væpne seg på alle tenkelige måter, også gjennom ritualer,
ofringer og amuletter. Den lille steinen fra Island kunne være vitnesbyrd om et
menneske som overlevde reisen og kom fram til målet.
Annonse
–
Noen har foreslått at den kan være et symbol på frihet. På drømmen om å bli
sjømann, bli rik eller bli husket for heroiske bragder, supplerer Bjarni F.
Einarsson:
–
Den kan representere en form for lykkestein for personen: De beseiret
Atlanterhavet og kom til denne øya langt, langt unna der de la den under muren
som et slags hus-offer. Men vi vet ikke.
Seilteknologi i vikingtiden
Et av den skandinaviske arkeologiens store
spørsmål er når seilteknologi ble utbredt i Norden. Ifølge Morten Ravn
forekommer de tidligste avbildningene av skip med seil på de gotlandske
bildesteinene som er datert til rundt 700-tallet.
–
Og så har vi skipsfunn omkring 100 år senere der man kan se at de har hatt
seil. Men det vil være helt naturlig at det vært seilskip på 700-tallet. Det er
faktisk noen nye skipsfunn fra Salme i Estland som kan ha hatt seil. Og de er
datert til den første halvparten av 700-tallet.
Det
betyr imidlertid ikke at det kan utelukkes at skandinavene har brukt seil før
det. Men som Morten Ravn påpeker, er det ikke nødvendigvis noe arkeologer kan
grave fram:
–
En ting å ha seilteknologi, med en forståelse av seil og tauverk, hvordan det
spiller sammen med skroget og hvordan man utnytter det optimalt i forhold til
vinden.
–
Det er egentlig en seilteknologi. Og det kan være den først har kommet i bruk
rundt 700-tallet. Men det betyr ikke at man ikke tidligere har vært oppmerksom
på at vinden kunne drive et skip.
–
Man kan feste en pinne med litt stoff og bli dyttet framover. Men det ville vi
ikke finne spor av i det arkeologiske materialet.
–
Man kan forestille seg at man har utnyttet vinden langt tilbake til
bronsealderen uten at det har satt arkeologiske spor.
–
Det er jo større pakke som følger med: Endringer i skroget og i hvordan man
seiler. Og det kan være man først virkelig får det innarbeidet rundt
700-tallet.