DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV nasjonalbiblioteket - LES MER.
Portrett av forfatter Ebba Haslund, 1957. (Utsnitt)(Foto: Enok Skau/Nasjonalbiblioteket)
Ebba Haslund la manuskript i norgesglass og grov dem ned i hagen utenfor hytta
Kort tid før forfatteren og samfunnsdebattanten Ebba Haslund døde i 2009, ringte hun til Nasjonalbiblioteket og sa at det var på tide å hente resten av dagbøkene hun hadde tatt vare på.
I tillegg ville hun gi fra seg noe av sitt
tidligste manuskriptmateriale, skrevet i løpet av noen kalde krigsmåneder på
hytta Solebu ved Eggedal.
Forskningsbibliotekar Rebecca Boxler Ødegaard tok imot
materialet da det kom til Nasjonalbiblioteket.
Skjørt papir
Manuskriptene var pakket inn i to konvolutter.
Den ene
konvolutten inneholdt originalmanuskriptet til Haslunds første
barnefortellinger, samlet under tittelen Solebubarna. På den andre hadde
Haslund notert: 1. håndskrevne manus til ‘Også vi’ 1945. Gravd ned på
Norgesglass nedenfor hytta i Eggedal vintervåren 1945.
– Jeg husker hvordan jeg forsiktig dro to sammenrullete
manuskriptbunter ut av konvolutten. Hvordan jeg forgjeves
prøvde å brette enkeltbladene opp igjen uten at det skjøre papiret smuldret opp, forteller Ødegaard.
Nasjonalbibliotekets konservatorer konkluderte raskt.
Manuskriptene hadde det best slik de var, som sammenrullete tidskapsler fra en
svunnen tid.
– Manuskriptene fra krigsårene er ikke bare Haslunds debut
som forfatter. De symboliserer også en traumatisk tid i hennes liv, sier
Ødegaard.
Forfatterskapet startet på hytta
Ødegaard har gått igjennom Haslunds dagboksnotater fra perioden
1938 til 1940 og 1943, brev til foreldrene fra studietiden i Tyskland i 1938,
og rundt 30 brev hun skrev til ektemannen i årene 1944 og 1945.
I tillegg har
hun tatt for seg litteratur Haslund har skrevet, både skjønnlitterære tekster,
delvis basert på egne erindringer, og Haslunds selvbiografiske utgivelser.
– I lys av brev og dagboksnotater er det mulig å komme
nærmere svaret på hvordan og hvorfor Haslunds forfatterskap startet under
oppholdet på hytta Solebu, sier Ødegaard.
Ebba Haslund ble født 12. august 1917 i Seattle, USA, som eneste barn
til svenske Ebba Margareta Haslund og norske Frantz Philip Haslund.
Oppveksten
var preget av flytting og utenlandsopphold.
I årene før krigen studerte Haslund
litteratur i Oxford, München og Paris, før hun dro
til Oslo for å ta magistergrad.
– Dansefester,
venninnekvelder og lange dager på Universitetsbiblioteket bestemmer hverdagen,
men drømmen om den store kjærligheten og om en karriere som forfatter går også
igjen, forteller Ødegaard.
Annonse
Samtidig er hun en
målrettet litteraturstudent med anlegg for en forskerkarriere.
Uroen over krigstrusselen
kommer fram i korte glimt i dagboknotatene, men kommer i skyggen av hennes
private opplevelser. Høsten 1939 møter hun disponent og offiser Sverre Fjeld Halvorsen.
Krig og kjærlighet i 1940
– Romansen med unge
Halvorsen kom like bardus på Ebba Haslund som Tysklands invasjon av Polen. Det
ble en brå overgang til både krig og kjærlighet, forteller Ødegaard.
Paret forlovet seg i
januar 1940. Etter invasjonen 9. april ble Halvorsen stasjonert på et ukjent
sted i Nord-Norge, og etter hvert ble han tilknyttet Milorg. Samværet ble
sporadisk, og savnet var stort.
Haslund led også et stort tap da hennes fetter
og nære venn gjennom oppveksten, Philip Hopstock Haslund, mistet livet i kamp
24. april.
I dagboknotatene
veksler Ebba Haslund mellom fortvilelse og resignasjon. De siste notatene, fra begynnelsen
av juni 1940, er stilt som korte brev til Sverre Halvorsen og er preget av
nummenhet og fremmedfølelse:
«Det er ingen forbindelse med Nord-Norge, det
virkelige Norge. Og alle vi her, vi er utenfor og hører ikke til lenger. Vi går
omkring i gatene og fører en slags tilværelse. Men det er bare halvt. Hjertet
mitt er hos deg Sverre min – i Norge.»
Ebba Haslunds
dagboknotater stopper opp i juni 1940. Bortsett fra to innførsler skrevet tre
år senere, i pinsen 1943, finnes det ingen dagboknotater fram til lenge etter
krigen, juni 1948.
– I den lange tausheten
der Haslund ikke betrodde seg til dagboken, ligger etter min mening også kimen
til forfatterdebuten, at
skrivingen var en måte å holde hodet over vannet på i en usikker og sårbar tid,
sier Rebecca
Boxler Ødegaard.
Fra
ung pike til alenemor
Ebba Haslund og Sverre Halvorsen giftet seg nyttårsaften 1940. Som den yngste i
landet tok hun i februar i 1941 en magistergrad i litteratur. Bare få måneder
etter kom datteren Ragnhild til verden.
Annonse
I mars 1943 ble Sverre Halvorsen arrestert av
okkupasjonsmakten for sin deltakelse i den militære motstandsbevegelsen Milorg.
Etter et opphold på Viktoria terrasse ble han sendt til Grini. To måneder
senere kom sønnen Sverre jr. til verden.
Den 19. desember 1943
ble krigen virkelig for Ebba
Haslund. Selv om tobarnsmoren hadde stiftet bekjentskap med både husransakelser
og tyske Gestapo, var det nå krigen skulle sette seg fast i kroppen også rent
fysisk. Da eksploderte 800 tonn ammunisjon under lossing på Filipstadkaia.
– I dagboken beskriver
Haslund hvordan hun så vindusglasset bule innover, før hun og barna fant seg
selv liggende på gulvet i hauger av glasskår, mens sotfiller drev gjennom
rommet, forteller Ødegaard.
Leiligheten på Bygdøy
var forvandlet til en slagmark, alle vinduene var knust. Det var et mirakel at
ingen hadde blitt alvorlig skadet.
Over 100 personer
mistet livet i den såkalte Filipstad-eksplosjonen, og flere hundretalls ble
skadd. Ødeleggelsene var enorme.
– For Haslund brente opplevelsen
seg fast som en konstant uro for at hele Oslo kunne sprenges i luften når som
helst, forteller Ødegaard.
I ettertid ble hun
plaget av et voldsomt trykk på ørene og rammet av en tiltakende depresjon. I
brevene til Halvorsen prøver hun å holde seg sterk og skriver lite om dette.
Mens det ennå var
mulig, hadde Haslund ved hjelp av tyskkunnskapene sine ordnet bedre vilkår for sin
arresterte mann. Hun skaffet seg korte besøk med barna, først på turene til
Victoria terrasse og senere til Grini.
Da Sverre Halvorsen etter
mye fram og tilbake ble sendt til en fangeleir i Polen, kunne ikke Haslund
lenger bidra med noe helt konkret. Polen var et forholdsvis trygt sted for en
norsk offiser, men den enda større fysiske distansen slet på det unge paret som knapt nok hadde rukket et vanlig familieliv etter bryllupet.
Hytta var et fristed
Hytta Solebu som familien hadde leid mange
ganger før krigen, skulle tjene som et fristed etter den tunge starten på året for
Ebba Haslund og barna Ragnhild og Sverre.
Våren 1944 kunne
fredelige Sigdal love fravær av både bombing og tyske soldater, og ikke minst
mat på bordet. Møtet med bygdesamfunnet forsterket likevel raskt en gryende
følelse av utenforskap, og utover høsten og vinteren 1944/1945 er hun tydelig
frustrert over avstanden mellom by og land.
Annonse
Til tross for at foreldrene
hennes var ofte innom og ble i flere dager, og hun hadde både barnepiker og
andre voksne hjelpere, følte Haslund seg ensom.
– Til tross for en
travel hverdag med to friske og livlige barn ser Ebba Haslund ut til å ha
befunnet seg i et slags indre eksil, sier Ødegaard.
Vinteren 1944 endte med
et sammenbrudd for Ebba Haslund og et kort, men pregende opphold på psykiatrisk
post.
Å skrive seg ut av krigen
En natt denne Solebu-vinteren 1944/1945 mens barna
sov, satte Ebba Haslund seg ned og begynte å skrive.
– Det finnes ingen spor
hverken i dagboken eller i brevene til Sverre Halvorsen som vitner om hennes
nattlige skriveprosess, men etter eget utsagn holdt Haslund seg våken på
svartebørskaffe og hjemmeavlet røyk, forteller Ødegaard.
– At skriving gagner
mental helse i kjølvannet av traumatiske livserfaringer, er i dag allmennkunnskap.
I Haslunds tilfelle kan krigsvirkeligheten på et tidspunkt ha blitt eksistensielt
så truende at dagbokskriving ikke lenger strakk til, sier hun.
Nervesammenbruddet
vinteren 1944 og oppholdet på psykiatrisk post hadde satt varige spor.
Ikke før
24 år senere maktet Haslund å skrive om innleggelsen, og da bare i litterær
form, i romanen Syndebukkens krets (1968).
Først da sluttet erindringene å plage henne.
I arbeidet med Solebubarna og fremfor alt Også vi skriver Haslund om vonde
erfaringer mens hun fremdeles utsettes for dem.
– Haslund bearbeider på
denne måten tiden før og på Solebu der
og da og unngår muligens et større oppgjør mange år senere. Hun skriver seg ut av krigen i dobbel
forstand. Virkeligheten blir håndterbar i det litterære, og
det opprettes en ny mening i det antatt meningsløse, sier Ødegaard.
En måte å overleve på
Annonse
Skrivingen av Solebubarna og Også vi kan på hver sin måte tolkes som en overlevelsesstrategi i
en hverdag preget av fremtidsbekymringer og mørke tanker.
At bøkene skulle bli
hennes forfatterdebut, var i utgangspunktet ikke noe Ebba Haslund kunne regne
med.
I sine erindringer
skriver Haslund bare noen få linjer om motivasjonen til novellesamlingen Også vi.
Hun hadde blitt så oppgitt over
svenske skildringer av okkupasjonstiden i Norge og bestemte seg for å skrive
sine egne fortellinger om møtet med hverdagen i et «hærtatt land». Det å tåle
maktesløshet, fremmedfølelse og fremtidsangst, sett fra hovedsakelig kvinnenes
ståsted.
Debuterte i 1945 med
novellesamling
Ebba Haslund debuterte i 1945 med
novellesamlingen «Også vi» om okkupasjonstiden i Norge. Novellene til «Også vi»
og Haslunds første fortellinger for barn
kalt «Solebubarna» er skrevet under den
tyske okkupasjonen, i årene 1944 og 1945. Hun bodde da med to småbarn på
en hytte i skogen mens ektemannen satt
i krigsfangenskap.
«Solebubarna» foreligger i dag bare trykt i svensk oversettelse. Den kom ut i 1946 under tittelen «Soltorpsbarnen». «Også vi», novellesamlingen om hverdagen under tysk okkupasjon, var Ebba Haslunds debut på det norske bokmarkedet og ble gitt ut i august 1945. Du kan lese den i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek.
Manuskript på Norgesglass
Når en novelle var ferdigstilt, rullet Haslund bladene sammen, knyttet en
hyssing rundt manuskriptet og puttet det i et Norgesglass. Så grov hun glasset
ned i hagen utenfor hytteveggen.
I brevet til Sverre
Halvorsen nyttårsaften 1944 kunne hun melde om husransakelser også i Sigdal.
Angsten for at tyskerne kunne få tak i novellene, var altså ikke ubegrunnet.
Ebba Haslund fikk sin
onkel Axel Hopstock Haslund til å smugle ut seks noveller i maskinskrevet
avskrift og vise dem til Nasjonalforlaget. Forlaget sa ja til en utgivelse
etter krigen.
Men originalkladdene til minst seks noveller ble altså liggende
nedgravd i hagen til frigjøringsdagen i mai 1945.
To tykke manuskriptbunter,
tidskapsler fra en svunnen tid og museumsgjenstander som vitner om en vond, men
også produktiv tid for en ung Ebba Haslund.
I lys av de private
papirene og biografiske opplysningene stiller Ødegaard seg spørsmålet om Ebba
Haslund hadde gått forfatterveien, hadde ikke krigen satt livet på pause.
Videoreportasje om manuskriptene. (Video: Nasjonalbiblioteket/Gorm K. Gaare)
Skriving ble en utvei
Hun
viste anlegg for en vitenskapelig karriere, men to barn på to år, stengingen av
universitetet og arrestasjonen av ektemannen i 1943 snudde livet hennes på
hodet.
– På et vis tok krigen
valget. Månedene på Solebu i 1944 og 1945 framstår
som et eksistensielt vendepunkt i Ebba Haslunds liv. Mens hun var tvunget til å
holde hodet over vannet for seg selv og sine nærmeste, ble hun konfrontert med
sitt helt personlige mørke i en verden i oppløsning. Skrivingen ble hennes vei
ut av en uutholdelig virkelighet. Der de private kildene stilnet, våknet det
litterære språk, sier Rebecca Boxler Ødegaard.
Men skrivingen ble også
en vei inn i en ny og annerledes hverdag. En hverdag der Ebba Haslund valgte å
kombinere forfattergjerningen med 1950-årenes forventninger om et kvinneliv,
med alt det skulle koste av innsatsvilje og mot.
Hvorfor ventet Haslund helt
til tampen av livet med å gi fra seg manuskriptene? Over 60 år etter at hun
hadde gravd novellene fram igjen i hagen bak Solebu?
– Jeg rakk ikke å
spørre henne om det. Men døtrene har fortalt at
moren aldri returnerte til hytta i skogen, sier Rebecca Boxler Ødegaard.
Ebba Haslunds privatarkiv i Nasjonalbiblioteket måler opp mot 13 hyllemeter. Det inneholder rundt 30 dagbøker, i tillegg verkmanuskripter og sakspapirer fra et knapt århundre. Korrespondansenettverket består av flere tusen brev.
De eldste papirene, barnetegninger og -brev, stammer fra 1920-årene, de yngste, manuskriptet til erindringsboken «Ingen frøkensport» utgitt i 2009, fra april samme år.
Arkivet er gitt Nasjonalbiblioteket i all hovedsak av forfatteren selv, og arkivkatalogen er tilgjengelig i Nasjonalbibliotekets e-bokserie for tematiske fagressurser, NB tema.