Bier er noen søtmomser, som mange av oss. (Foto: Christofer Bang)

Lever lenger med rødvinsstoff

Stoffet resveratrol i rødvin forlenger biens liv.

Tidligere vitenskapelige studier på resveratrol viser at det forlenger livsløpet til så ulike organismer som encellet gjærsopp, bananfluer og mus.

Et forskerteam fra Arizona State University, Universitetet for miljø- og biovitenskap og Harvard Medical School bestemte seg for å teste effekten av det kjemiske stoffet på honningbier, med bakgrunn i at bier er sosiale dyr i likhet med mennesker.

Levde mye lenger

Forskerne testet effektene av resveratrol på livslengde, læringsevne og interesse for mat i en serie med eksperimenter. Resultatene er publisert i det vitenskaplige tidskriftet Aging.

– For første gang gjennomførte vi en rekke tester på effektene av resveratrol ved å bruke honningbien som objekt, sier Brenda Rascón, doktorgradstipendiaten som skriver avhandlingen sin basert på funnene.

– Vi fant at under normale leveforhold forlenget reservatrol helt klart livsløpet til honningbiene.

Bier matet med resveratrol lever 33–38 prosent lenger enn bier som ikke får stoffet.

Mindre interessert i mat

Bier som fikk resveratrol fråtset mindre på sukker enn de som ikke fikk. (Foto: Christofer Bang)

Ved å bruke forskjellige blandinger av sukkervann, noen veldig utvannede og andre svært konsentrerte, fant forskerne ut at biene som fikk resveratrol-tilskudd ikke var spesielt interesserte i å spise sukkervannet med mindre det inneholdt svært mye sukker.

Til slutt testet forskerne hvor mye biene ville spise dersom de hadde ubegrenset tilgang på mat.

– Overraskende nok så vi at biene som fikk tilskuddet, reduserte matinntaket sitt. De fikk lov til å spise så mye de ville, og de sultet overhodet ikke, men de overspiste heller ikke maten som vi vet at de liker, sier Rascon.

Biene som fikk tilskuddet endret altså sitt forhold til mat.

Forskerne tror en mulig forklaring er at resveratrol fungerer som en mekanisme som begrenser kaloriinntaket.

Stress motvirker effekten

Resveratrol er en antioksidant. Antioksidanter beskytter mot frie radikaler som gjør skade på celler og påvirker hvordan vi eldes.

Frie radikaler oppstår gjerne under stress, og forskningen viste at stressede bier ikke levde lenger med tilskudd av resveratrol .

Forskerne lurte derfor på hva det var som gjorde at resveratrol forlenget bienes liv.

– Fordi det vi spiser er så viktig for vår fysiske helse, så vi på bienes følsomhet overfor sukker og deres villighet til å spise sukker.

– Bier spiser vanligvis masse sukker og selv om det er det beste de kan få, vet vi at det å spise for mye ikke nødvendigvis er bra, sier Rascon i en pressemelding.

Rascon er doktorgradsstudent både ved Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB) på Ås og ved Arizona State University i USA. Veilederen hennes er den norske forskeren Gro Amdam som er knyttet både til Arizona’s School of Life Sciences og UMB.