Forskere har oppdaget at kreftceller kan stjele energi fra friske naboceller. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Kreftceller suger til seg næring fra nabocellene

En ny studie viser at kreftcellene stjeler næring fra friske celler. Oppdagelsen kan bidra til bedre behandling av kreft.

Ulike typer kreftsykdommer kan utvikle seg forskjellig, men felles for alle typene er at de starter med at cellene deler seg ukontrollert.

En celle må doble arvestoffet sitt, eller DNA, og dele seg for å produsere en ny celle. Når det utvikler seg til kreftsykdom har det oppstått skader, såkalte mutasjoner, i cellens arvestoff.

Dette fører til at cellene deler seg ukontrollert og etter hvert skjer det en opphopning av kreftceller i organet der veksten startet. Da vil det etter hvert dannes en kreftsvulst.

I en ny studie har forskere ved Senter for kreftbiomedisin (CCB) ved Universitetet i Oslo oppdaget hvordan kreftceller vokser. Resultatene kan ha betydning for behandling av kreftsykdommer.

Funnene blir nå publisert i tidsskriftet Nature.

Rapper energi fra nabocellene

Tor Erik Rusten og Nadja Katheder. (Foto: UiO/Øystein H. Horgmo)

Gjennom vokseprosessen trenger kreftcellene ekstra energi. Da endrer de energiforbruket sammenlignet med friske celler. Friske naboceller bryter ned proteiner til byggesteinene aminosyrer, som kreftcellene så tar opp og bruker for å vokse.

Kreftcellene lurer altså naboceller til å forsyne seg med energi og utnytter sukker og aminosyrer fra blodbanen for å vokse og dele seg uendelig.

– Vi ble veldig overrasket over at kreftcellene sugde til seg næring i form av sukker og aminosyrer fra nabocellene sine, sier doktorgradsstudent Nadja Katheder.

Bananfluer med kreft

Forsøkene for å kartlegge hvordan nabocellene hjelper til i utviklingen av kreftceller, ble utført med bananfluer. Bananfluer er mye brukt i eksperimentell medisinsk forskning, ettersom forskerne kan manipulere deres genetiske materiale ved å tilsette og fjerne gener.

– Det betyr i praksis at vi kan studere kommunikasjon mellom cellene mens det skjer i organismen, forklarer Tor Erik Rusten, som har ledet studien.

Forskeren har drevet med kreftforskning på bananfluer i over 15 år og fremhever viktigheten av bruken av fluene.

– Dette kunne ikke vært oppdaget i noen annen dyremodell, kanskje med unntak av mus, sier han.

Også hos mennesker

Resultatene av studien får støtte av lignende studier på menneskeceller. Forskere ved Harvard har påvist overføring av aminosyrer mellom friske naboceller og kreftceller. Dette har de sett i vev fra pasienter med kreft i bukspyttkjertelen.

– Vi kan med stor grad av sikkerhet si at lignende prosesser skjer mellom kreftceller og friske celler hos kreftpasienter, men vi vet ennå ikke om det skjer i alle krefttyper, sier Rusten.

Selvspising

Gjennom prosessen autofagi eller selvspising vil cellene bryte ned og fjerne gamle og ødelagte celler.

Dette er viktig for å hindre at proteiner klumper seg sammen.

Tidligere i år ble forskere tildelt Nobelprisen innen fysiologi og medisin for grunnleggende studier av nedbrytningsprosessen autofagi.

En av studiene viste at nærliggende celler bryter ned sine egne proteiner gjennom autofagi og frigjør aminosyrer som deretter blir tatt opp og brukt av kreftcellene.

Imidlertid klarte ikke kreftcellene å vokse dersom forskerne blokkerte autofagi i nabocellene. Cellene greide heller ikke å vokse da forskerne hindret kreftcellene fra å ta opp aminosyrene. Dette funnet kan føre til utvikling av ny kreftbehandling.

– Disse studiene gir grunn til å undersøke om legemidler som hemmer autofagi i friske naboceller vil være nyttig i bruk sammen med konvensjonell kreftbehandling, sier Rusten.

Slike studier er under utprøvende behandling i en rekke land, men ennå ikke i Norge.

Katheder, N. m.fl: Microenvironmental autophagy promotes tumour growth. Nature. (2016) DOI 10.1038/nature20815