Hva kan du gjøre for å gi best mulig inntrykk på jobbintervju? (Foto: Colourbox)
Fem tips til jobbintervjuet
Skal du på jobbintervju? Nervøs? Her får du fem tips som øker din sannsynlighet for å lykkes.
Å ha søkt på drømmejobben og blitt innkalt til jobbintervju, er en stor mulighet i livet. Det er også en situasjon mange av oss blir usikre i.
Førsteamanuensis II Ole I. Iversen ved Handelshøyskolen BI har forsket og undervist i rekruttering og intervjuteknikk i nærmere 20 år. Til daglig arbeider han med lederutvikling og -utvelgelse konsulentselskapet Assessit AS.
Her gir han deg fem tips om hvordan du kan gjøre et godt jobbintervju og øke sjansene dine for å få jobben.
1. Vær bevisst på hvordan du presenterer deg i sosiale medier
Det er viktig å være bevisst på presentasjonen din i sosiale medier. Aktive jobbsøkere bør for eksempel ha en god, oppdatert og beskrivende LinkedIn-profil med et profesjonelt portrettbilde. Ikke bruk bilde fra din siste fjelltur.
Ikke legg ut ufordelaktige bilder på Instagram eller Facebook. Mange rekrutterere googler aktuelle kandidater, og da bør ikke noe upassende dukke opp.
2. Forbered deg godt
Når du er så heldig å bli innkalt til et jobbintervju, er det viktig at du har forberedt deg godt. Besøk virksomhetens hjemmesider og sett deg godt inn i hva de holder på med.
Mange virksomheter presenterer også sine verdier, eller forventninger til medarbeidere på sine hjemmesider. Studer disse nøye, for akkurat her kan du finne et godt argument for at de skal ansette nettopp deg. Mange virksomheter er nemlig på jakt etter medarbeidere som kan kjenne seg igjen i virksomhetens verdigrunnlag.
3. Førsteinntrykket kan avgjøre
Intervjueren vil ofte i løpet av de første minuttene danne seg et inntrykk av deg. Dette kan være styrende for resten av intervjuet. Det er derfor viktig at du gir et godt førsteinntrykk.
Tenk på hvordan du kler deg og hvordan du utrykker deg. Vær klar over at et jobbintervju ikke er et møte med en kompis der dere snakker om løst og fast. Jobbintervjuet er et formelt møte med en potensiell fremtidig arbeidsgiver. Når du hilser på intervjueren, så bør du ha et fast håndtrykk, og se intervjueren rett i øynene mens du presenterer deg. Snakk rolig og unngå å avbryte intervjueren.
4. Forbered deg på spørsmål og gi gode eksempler
Under intervjuet vil du får spørsmål om yrkeserfaring, utdanning, hvorfor du har valgt fagområdene dine, samt hva du liker å holde på med og hva du ikke trives så godt med.
Tenk gjerne igjennom på forhånd hvordan du vil presentere deg. Skriv det ned og øv deg på hva du skal si på forhånd. Mange intervjuere vil gjerne at en kandidat skal fortelle om konkrete situasjoner hvor de har benyttet de egenskapene man er på jakt etter. Disse egenskapene finner du som regel i stillingsannonsen.
Dersom for eksempel gode samarbeidsevner er viktig, så tenk på forhånd gjennom situasjoner og prosjekter der du har samarbeidet med andre mennesker. Tenk gjennom hva du gjorde og hvordan det gikk. Jo flere gode konkrete eksempler du har, jo større er sjansen for at du får jobben.
5. Vær ærlig
Mange intervjuere ber deg nevne dine styrker og svakheter, så du kan like gjerne tenke igjennom det før du går på intervjuet. Selv om det kanskje ikke er lurt å fortelle om alle sine svakheter på et jobbintervju, så bør man i hvert fall ikke lyve. I verste fall kan du få en jobb du ikke passer til.
Og sist men ikke minst, husk at det er helt naturlig å være litt nervøs før et jobbintervju.
Referanse:
Iversen, Ole I.: Rekrutterings- og intervjuteknikk. Om bruk av effektive rekrutteringsmetoder. Fagbokforlaget, 2015.