Stillingsmarked

Universitetet i Bergen

Mange studier viser at det har skjedd en sterk økning i allergi og astma blant unge i løpet av de siste tiårene, uten at noen vet hvorfor. Parasittiske ormer kan være svaret.

Forskere har utviklet et molekyl som hjelper antibiotika å ta knekken på resistente baktierer.  – Vi introduserer stein i maskineriet kan du si.

Legen kan fjernstyre roboten og sette diagnosen via videokonferanse.

Vi støtter forskning.no

Stillingsmarked

Saker fra våre eiere

Brokkoli er full av sunne vitaminer og plantestoffer. Men for å holde på de gode næringsstoffene må den oppbevares riktig.

Fisk i dypet reagerer på regnvær – selv i Bergen. Da svømmer de oppover i vannmassene for å få nok lys.

Norsk Romsenter

Både forskere og romfarere vil vite hva som får planter til å vokse best i rommet. På den internasjonale romstasjonen styres planteforsøk av forskere i Norge.

Saker fra våre eiere

Dropp bomullstrusen og de vanntette skoene når det er skikkelig kaldt ute, råder forsker. Slik kler du deg i kulda.

Temperaturauke i sjøen gjer at arktiske botndyr i Barentshavet er på flyttefot nordover. I tillegg vert dei same dyra utsett for press både frå botntråling og som mat for snøkrabbe.

Saker fra våre eiere

Barna i nordiske barnebøker leker alene utendørs, er uoppdragne og samtidig kompetente. De skiller seg fra barna i andre land, påpeker forsker.

De regionale forskningsfondene

Ny forskning viser hvordan dagens avløpssystem og superpresise værmeldinger kan brukes til å håndtere flom mye mer effektivt enn i dag.

Artsdatabanken

Fra tid til annen treffer man på merkverdigheter fra insektverdenen som får en til å stusse. Da er sjansen stor for at du har kommet over en representant for en av våre små og mer eiendommelige insektordener.