Stillingsmarked

Universitetet i Oslo

Ved hjelp av en liten brikke i hodet kan hjernen til blinde motta signaler fra et kamera og på den måten skape synsinntrykk.

Nord universitet

Utseendet til silda endrer seg jo saltere vannet er. Det er fiskens naturlige tilpasning til omgivelsene.

Mange fuglevenner liker dompapen. De har trolig merket seg at hunnen kan jage den mer fargerike hannen vekk fra fuglebrettet. Det gjør dompapen annerledes.

Vi støtter forskning.no

Stillingsmarked

Saker fra våre eiere

Professor i idrettssosiologi mener at den systematiske diskrimineringen av kvinner i spesielt ishockey og hopp nå må forsvinne.

Forskere har tidligere antatt at overvekt gir dårligere nyrer. Men en ny studie viser at det ikke er så enkelt.

Universitetet i Oslo

Vanlige blodprøver kan bare gjøres av personer med spesiell utdanning, men hvem som helst kan bruke en enklere teknikk med tørket blod.

Saker fra våre eiere

Ikke uventet fant forskerne at mangel på språkkunnskaper har konsekvenser for pensjonistenes integrering i Spania. Men gjør det noe?

Høgskolen i Innlandet

Skianleggene er truet av nye fritidsaktiviteter i Norge. Men det er et par ting de kan gjøre for å holde på skikjørerne, ifølge forskere.

Saker fra våre eiere

Derfor er de også bedre bevart og ofte intakte og originale.

De nordnorske plantene er bedre til å lese høsttegnene og forbereder seg tidligere til vinteren enn de som er utviklet i sør.

Derfor kan den heller ikke fases helt ut, ifølge forskere.