Stillingsmarked

Høgskolen i Oslo og Akershus

Dropp bomullstrusen og de vanntette skoene når det er skikkelig kaldt ute, råder forsker. Slik kler du deg i kulda.

Temperaturauke i sjøen gjer at arktiske botndyr i Barentshavet er på flyttefot nordover. I tillegg vert dei same dyra utsett for press både frå botntråling og som mat for snøkrabbe.

Høgskolen i Oslo og Akershus

Barna i nordiske barnebøker leker alene utendørs, er uoppdragne og samtidig kompetente. De skiller seg fra barna i andre land, påpeker forsker.

Vi støtter forskning.no

Stillingsmarked

De regionale forskningsfondene

Ny forskning viser hvordan dagens avløpssystem og superpresise værmeldinger kan brukes til å håndtere flom mye mer effektivt enn i dag.

Artsdatabanken

Fra tid til annen treffer man på merkverdigheter fra insektverdenen som får en til å stusse. Da er sjansen stor for at du har kommet over en representant for en av våre små og mer eiendommelige insektordener.

Framsenteret

Selv om somrene har blitt varmere på Svalbard, trives ikke plantene. Det skyldes trolig de milde vintrene, viser ny forskning.

Saker fra våre eiere

For å hindre at lakselusa sprer seg, kan havbruksnæringen ta i bruk lukkede merder. Men slike konstruksjoner må tåle enorme naturkrefter.

– En psykolog som klarer å hjelpe en pasient til å bli mindre fastlåst i grubling og bekymring under en terapitime, kan regne med at angsten reduseres til neste gang de møtes, sier forsker.

Saker fra våre eiere

Metallet fra resirkulerte smøreosttuber blir mye renere dersom tuben smeltes uten plastkorken.

Norsk Utenrikspolitisk Institutt

Digitaliseringen av fattige land er vel og bra, men fallgruvene den fører med seg får for liten oppmerksomhet, mener forsker.

Tenåringer vil at staten skal lage et lovverk på klima og miljø som stiller like strenge krav til folk som røykeloven, ifølge ny studie.