Kupromp med godlukt

Kua promper faktisk så mye at det er med på å bidra til drivhuseffekten som kan utsette oss for farlig stråling fra verdensrommet. Godt lukter det heller ikke!

Kua lager massevis av gassen metan, mye mer enn andre dyr. Det er fordi den spiser gress og planter som er så vanskelig å fordøye at den må tygge den samme maten flere ganger.

For å fordøye maten får den dessuten hjelp av bakterier. Det er disse bakteriene som lager metan i store mengder. Men i fremtiden er det ikke sikkert det kommer til å lukte så ille.

Forskningsinstituttet Rowett i Skottland har brukt store ressurser på forskning innen dette feltet. Forskerne gjør forsøk med å gi kua urter og planteoljer i maten.

Så mange som 500 planter skal forskerne undersøke. Det er spesielt oljene i plantene som interesserer forskerne. Oljestoffene beskytter nemlig plantene mot angrep fra mugg, sopp og parasitter (snyltere). Nylig meldte forskerne at de er i nærheten av en løsning som lukter godt: Krydderurtene timian og mynte ser ut til å egne seg godt mot kuprompen!