Fant funksjonen til viktig enzym

Norske proteinforskere har oppdaget funksjonen til et enzym som trolig er svært viktig for alle flercellede organismer. Enzymet kan bety mye for å forstå sykdommer som Alzheimer og Huntington.

Pål Falnes (Foto: UiO)

-Enzymet vi har karakterisert er sannsynligvis viktig for at informasjonen i arvestoffet DNA oversettes effektivt og nøyaktig til proteiner, og ser ut til å finnes i alle flercellede organismer, sier Pål Falnes.

Dersom genene i DNA ikke oversettes riktig, vil det kunne produseres ikke-funksjonelle proteiner. Dette er typisk for mange nevrologiske sykdommer.

- Det er mulig at ”vårt” enzym ALKBH8 spiller en viktig rolle i å opprettholde et optimalt nervesystem, og i å motvirke nevrologisk sykdom, fortsetter Falnes.

- Det viktigste er kanskje at dette er grunnforskning som øker vår forståelse for hvordan levende organismer fungerer, sier han.

Kappløp

Datamodell av enzym. (Illustrasjonsbilde: NASA)

I 2002 var Pål Falnes med i forskningsgruppen til Erling Seeberg ved Rikshospitalet, hvor man oppdaget enzymet AlkB som hjelper kroppen å reparere skadet DNA.

Det finnes ni lignende enzymer hos mennesker, og man har mistenkt at noen disse kan være involvert i andre prosesser enn DNA-reparasjon. Derfor har forskere siden den gang kappes om å avsløre hva disse gjør.

Nå har to forskergrupper ved UiO blitt de første til å karakterisere et av de hittil ukjente enzymene, i samarbeid med forskere fra NTNU, Danmark og Polen. Resultatene ble publisert i tidsskriftet Nature Communications i går.

- For oss representerer dette et forskningsgjennombrudd, da både vi og andre grupper i årevis har lett etter nye funksjoner for de humane ALKBH-proteinene, forteller Pål Falnes.

Erwin van den Born et.al: ALKBH8-mediated formation of a novel