En notis fra Universitetet i Oslo - les mer.

Slik kunne forbipasserende oslofolk og turister oppleve månen gjennom astrofysikernes teleskoper. (Foto: Alex Conu/astrographist.com)

Astrofysikere inviterte til månetitting

Ikke alle har et teleskop de kan titte i for å se nærmere på månen når vi nå feirer 50-årsjubilum for den første menneskelige månelandingen.

Derfor tok forskere og studenter fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo med seg sine stjernekikkerter til Langkaia i Oslo og lot forbipasserende komme tettere på månen.

– Jeg vil veldig gjerne bidra til at folk som går forbi skal bli nysgjerrige og få muligheten til å se på det eneste objektet vi kan se på nattehimmelen nå på sommeren, sier doktorgradsstipendiat Robert Hagala.

Selv om noen lette skyer var frekke nok til å skygge for den stigende månen, var det nok av muligheter til å se på vidunderet.

Månen sett gjennom teleskop fra havnepromenaden i Oslo. (Foto: Alex Conu/astrographist.com)

Forskningen Hagala driver med har med galakser og galaksehoper å gjøre. I en så stor sammenheng blir en bitte liten måne for småtterier å regne.

– I forskningen min er ikke månen interessant. Likevel har jeg interesser på fritiden som inkluderer å se på det som er tilgjengelig på nattehimmelen, for eksempel månen, sier Hagala.

Han synes det er spennende å tenke på at dette er et objekt som er mye lengre borte enn du noen gang kommer til å bevege deg i løpet av livet ditt. Likevel kan vi se det med en kikkert.

Evangelia Loukou fra Hellas og Eugenio Fernandez Ruiz fra Spania er blant dem som stopper opp hos astrofysikerne.

De er vei til Tromsø, men har litt tid i Oslo.

– Vi kom tilfeldigvis forbi. Selv om det er litt skyer, fikk vi sett på månen. Det var fint. Du kan virkelig se den, sier Loukou.

Ikke overraskende er det de aller yngste som setter mest pris på tilbudet om månetitting. Kanskje tennes den samme gnisten hos dem som hos astrofysiker Robert Hagala.

– Det hadde vært veldig fint om det de opplever i dag, får dem til å tenke at det går an å bli astronom, at det finnes folk som driver med dette til daglig, sier Hagala.

Les mer på Titan.uio.no, en nettside for forskningsnyheter fra Universitetet i Oslo.