Se opp for Geminidene

Har du skyfri himmel i helgen, må du se opp. Meteorsvermen Geminidene vil være på sitt mest intense.

Dette bildet av Geminidene er satt samen av fotografier tatt over en firedagersperiode i 2007. (Foto: NASA)

Geminidene vil ha sitt maksimum søndag og mandag og du kan oppleve en nattehimmel rik på lysende stjerneskudd.

– Dette er den mest aktive av de årlige meteorsvermene. Svermen er virksom i perioden 7. til 17. desember og vil vise størst aktivitet natten 13.–14. desember.

– Maksimum er beregnet til 14. desember kl. 06:10 og aktiviteten er ventet å nå opp i 120 meteorer i timen under gode forhold, sier seniorrådgiver Pål Brekke ved Norsk Romsenter.

– I motsetning til for eksempel Leonidene forblir aktiviteten høy gjennom store deler av natten og det blir også mulig å se flere titalls meteorer i timen under nettene 12.–13. og 14.–15. desember. I 2009 er mulighetene for observasjon meget gode da det ikke er noen måne som kan forstyrre observasjonene, forteller Brekke.

Sterkere for hvert år

Geminidene er på mange måter et interessant fenomen. Meteorsvermen har vist seg å bli mer og mer intens for hvert år, og forskerne lurer på om trenden vil fortsette.

Geminidene er biter fra et merkelig objekt kalt 3200 Phaeton. Man trodde lenge dette var en asteroide, men Phaeton er nå klassifisert som en utdødd komet.

Grafen viser økningen i Geminidenes intensitet fra 1862 frem til 2008. (Figur: Bill Cooke, NASA Meteorid Environment Office)

Jorda havner midt i en strøm av rester fra Paheton i midten av desember hvert år. Svermens utstrålingspunktet ligger i stjernebildet Tvillingene (Gemini), like ved posisjonen til dobbeltstjernen Castor.

Når Geminidene først dukket opp på midten av 1800-tallet var svermen svak og vakte liten oppmerksomhet. Nå har det vokst seg til å bli et betydelig skue.

Påvirket av Jupiter

Forklaringen er at Jupiters tyngdekraft har påvirket Phaeton-svermen, noe som har gjort at den har beveget seg nærmere jordas bane rundt sola.

Denne trenden kan fortsette en stund til, kanskje kan den bli 50 prosent mer intens enn den er i dag i løpet av et noen tiår.

En økning på 50 prosent vil bety at vi kan se 200 meteorer eller flere i timen.

Det er også sannsynlig at andelen av store, lysende Geminider vil øke slik at vi vil oppleve den mer som en sverm av ildkuler fremfor stjerneskudd, ifølge NASA.