Det er høy trafikk i verdensrommet. Mange satellitter, både sivile og militære, sirkler jorda. Flere romfartøy og romsonder er i bane.
I tillegg kommer alt romsøppelet. Det er restene etter satellitter og romfartøy som ikke lenger er i bruk og som ennå ikke har falt ned i atmosfæren for å brenne opp.
Romsøppelet varierer i størrelse fra store deler til mindre biter og små fragmenter.
Alt dette, med unntak av de aller minste delene, kan potensielt skade både satellitter og romfartøy.
Økende trafikk
Trafikken i rommet øker etter hvert som nye romnasjoner sender opp satellitter og fartøy, og land som allerede er etablert i rommet bytter ut gamle systemer med nye.
Om få år ventes også de første kommersielle aktører innenfor romturisme og privat romfart.
Dermed er behovet for å få en skikkelig kontroll med alt som svever i bane over oss, og øke sikkerheten i rommet, stort.
500 eksperter
I slutten av oktober møttes mer enn 500 spesialister fra både Europa, USA, Russland og Kina i Roma for å diskutere romsikkerhet. Konferansen var det tredje møtet som the International Association for the Advancement of Space Safety (IAASS) arrangerer.
Til nå har land med stor aktivitet i rommet, som USA og Russland, hatt sine egne systemer for å kontrollere trafikken i rommet. Spesielt har dette omfattet militære satellitter og systemer.
Større satellittselskaper og internasjonale romorganisasjoner har også hatt sine egne ordninger.
Globalt samarbeid
Men få land eller selskaper har råd til å drive sitt eget nettverk for trafikksikkerhet i rommet. Med den økende trafikken trengs det bedre sikkerhetsordninger.
Derfor ble et forslag om globalt samarbeid om romsikkerhet og overvåking av rommet presentert på konferansen.
Initiativtakerne håper at så mange som mulig av verdens satellittoperatører og romorganisasjoner vil bli med på samarbeidet. Jo flere som bidrar med data, jo mer nøyaktig vil sikkerhetssystemet bli.
Kanskje vil systemet bli basert på frivillig innsending av data, som så blir samlet og gjort tilgjengelig for alle deltakerne i samarbeidet.
Annonse
IAASS håper at avtalen vil danne grunnlaget for et verdensomspennende system for kontroll med trafikken i rommet, slik det finnes i dag for flytrafikk.
Romsøppel, romvær og asteroider
- Kommersielle satellitteiere deler allerede baneinformasjon med hverandre for å unngå kollisjoner, men hovedproblemet er de titusenvis av romskrapobjektene som er i bane rundt jorda, sier Terje Wahl, avdelingsdirektør for forskning og jordobservasjon ved Norsk Romsenter.
Her er vi i dag helt avhengig av informasjon fra militære romorganisasjoner. De bruker store og kostbare radarer og teleskoper for å oppdage nye objekter, følge med på allerede kjente gjenstander, og beregne deres baner.
- Den europeiske romorganisasjonen ESA har derfor tatt initiativet til et samarbeid om romsikkerhet i Europa, sier Wahl.
Programmet vil omfatte både trafikkovervåking i rommet, romværvarsel av nordlys og annen kosmisk stråling, og oppdagelse og sporing av potensielt farlige asteroider.
Norge blir med
Initiativet er et av forslagene som vil bli diskutert på ESAs ministerkonferanse i Haag 25.-26. november 2008.
- Norge ønsker å være med på dette samarbeidet, sier Wahl.
- Vi er spesielt interessert i romvær, fordi det berører oss direkte. Stor nordlysaktivitet og stormer på sola påvirker radiosignaler og navigasjon, og dermed den generelle samfunnssikkerheten i Norge.
- Vi håper det vil komme en beslutning om å starte utviklingen av et program for overvåking av rommet på ministermøtet, sier Wahl.