Inn i solas ytre atmosfære

NASA har planene klare for en ny romsonde til sola. Solar Probe skal reise helt inn i solas ytre atmosfære. Oppskytingen skal skje i 2015.

"Solar Probe er NASAs nye solsonde. Den skal gå helt inn i solas ytre atmosfære for å svar på sentrale spørsmål om vår nærmeste stjerne. (Illustrasjon: NASA/JHUAPL)"

Den planlagte romsonden skal gi svar på noen av de mest sentrale spørsmålene ved sola vår.

Et av disse er hvorfor solas ytre atmosfære, koronaen, er så mye
varmere enn den synlige overflaten.

- Innerst i sola er temperaturen på rundt 15 millioner grader Celsius, sier Pål Brekke, seniorrådgiver for romforskningskoordinering ved Norsk Romsenter.

Ut mot overflaten synker temperaturen til rundt 5500 grader. Men i ute solas atmosfære stiger merkelig nok temperaturen til et par millioner grader.

- Sola klarer på underlig vis å transportere energi gjennom overflaten og dumpe den lenger ute, sier Brekke.

Trenger målinger fra stedet

"Eksplosjon av gass i solas atmosfære, koronaen, fotografert av solsonden Hinode. Norske forskere er med på samarbeidet om den japanske solsonden. (Foto: JAXA/NASA)"

Solar Probe skal også finne svar på hvordan solvinden får slik enorm fart, på mellom 1,5 og 3 millioner kilometer i timen.

- Vi har allerede fått gode indikasjoner på svar på disse spørsmålene, fra solsondene SOHO og Hinode, sier Brekke.

Men den enorme avstanden på 150 millioner kilometer gjør det vanskelig å studere små detaljer og gjøre direkte målinger av solvinden.

Nærmere sola enn noen gang

Derfor skal Solar Probe gå nærmere sola enn det noe annen romsonde har gjort før, helt inn i solas ytre atmosfære. Romsonden skal gå så nær som 8 ganger solas radius fra solsentrum. Det tilsvarer nesten 7 millioner kilometer.

- Solar Probe vil kunne få virkelige nærbilder av kildeområdene for solvinden, sier Brekke.

Så nær sola er temperaturen svært høy. For å tåle varmen blir Solar Probe utstyrt med et varmeskjold av karbonmateriale. Skjoldet blir 2,7 meter i diameter og 15 centimeter tykt.

Inne i romsonden, hvor instrumentene sitter, vil det være romtemperatur. Sonden blir konstruert for å tåle og avlede varme.

Europeisk solsonde også på vei

"Solar Orbiter er den europeiske romorganisasjonen ESAs nye solsonde. Den skal gå nærmere sola enn det andre romsonder har gjort før. Oppskytningen er planlagt til 2015. (Illustrasjon: ESA)"

Solar Probe er beregnet å vare i 8 år. Romsonden skal bruke tyngdekraften til Venus for å komme nærmere og nærmere sola.

Mot slutten av 2008 vil NASA invitere forskere til å foreslå instrumenter til solsonden.

I november 2007 besluttet den europeiske romorganisasjonen ESA å utvikle romsonden Solar Orbiter.

- Solar Orbiter skal også gå svært nær sola for å studere de voldsomme prosessene i hjertet av vårt solsystem, avslutter Brekke.

Den europeiske solsonden skal etter planen skytes opp i 2015.