Et kjempegammelt elveleie på Mars, sett av Mars Reconnaissance Orbiter. (Foto: NASA/JPL/University of Arizona)

Dette er et elveleie på Mars

Men hva slags elv var det egentlig?

Det er nesten ingen tvil om at det har vært flytende vann på Mars. I 2015 ble det til og med slått fast at det finnes en form for flytende vann på den røde planeten nå.

Men det er bare bittesmå mengder sammenlignet med hva som en gang strømmet gjennom elven du ser på bildet. Store mengder vann har gravd ut elveleiet som fortsatt er godt synlig.

Bildet er tatt med HIRISE-kameraet som sitter på Mars-satellitten Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Denne satellitten har gått i bane rundt Mars siden 2006, og den har sendt tilbake enorme mengder data om Mars’ overflate og vær.

Det er ikke godt å si hvor gammel elven er, men forskerne ved University of Arizona, som driver HIRISE-eksperimentet, mener det må være flere millioner år siden det rant vann her.

Foss på Mars

På tross av millioner av år med vind og støv har ikke sporene elven forsvunnet helt enda. Du kan tydelig se små bekker som danner en større elv i toppen av bildet. Denne elven har dannet en foss som har rent over kanten på krateret, og elven fortsetter på nedsiden. Hver piksel på bildet tilsvarer 0,3 meter på Mars.

Her kan du se en stor versjon av bildet.

Bildet sier dessverre ingenting om hva slags kilde denne elven hadde. Det er mange forskjellige teorier om hvordan vannsyklusen var på Mars.

Denne studien viser at flere elveleier kan ha blitt gravd ut av erosjon, noe som betyr at det må ha regnet på Mars en gang i tiden. Vann i elver og innsjøer må ha fordampet og blitt til mer regn, akkurat som på jorda.

Store regnmengder kan også har ført til dramatiske bråflommer som kan ha gravd ut daler og elveleier på ganske kort tid. Det kan også være at vannet kom fra underjordiske reservoirer, ifølge HIRISE-forskerne.

Slik kan Mars ha sett for flere milliarder år siden, i en kunstnerisk framstilling. (Foto: (Bilde: Ittiz, CC BY-SA 3.0))

Curiosity

Mars-roveren Curiosity har også gjort sitt for å undersøke om det har vært vann på Mars.

Den har tidligere funnet runde småstein som er typisk for elvebunner. Steinene blir slipt runde av vannmengdene. Den har også funnet spor av en inntørket innsjø.

Men det er mye usikkerhet om Mars’ våte fortid. Når var det mye vann, og hvordan var det fordelt på planeten?

Noen forskere hevder at det ikke kunne eksistert flytende vann der uten vulkansk aktivitet. Solen lyste svakere for milliarder av år siden, i en tid hvor det kan ha vært store mengder vann på Mars.

Se hvordan vi sendte de første sondene til Mars i videoen under: