Annonse

Norsk superferge fra Hardanger

Fjellstrand verft på Omastrand i Hardanger er Europas største produsent av hurtiggående passasjerkatamaraner i aluminium, og er nå i ferd med å innlede et nytt stort utviklingsprosjekt. Pendelfergemodellen FerryCat 120 skal utprøves på strekningen Tau-Stavanger i Rogaland.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fergene i Norge transporterer årlig ca 36 millioner passasjerer og ca 16 millioner kjøretøy, og de tilbakelegger til sammen ca 250 jordomseilinger hvert eneste år. Samtidig har utviklingen på fergemateriellet gått nokså sakte i mange år.

Men det er det slutt på nå. FerryCat 120 skal bygges i aluminium fra øverst til nederst, og får blant annet en sentral overbygning med 180 grader dreibart styrekonsoll. Marsjfarten kan bli dobbelt så stor som med dagens ferger, og katamaranformen gjør det mulig å bygge bredere ferger med stor kapasitet. Ved samme fart som dagens ferger (ca. 12-14 knop) og samme nyttelast kan pendelfergen alternativt redusere drivstofforbruket og miljøutslippene med 25 til 40 prosent.

Den eneste ulempen med FerryCat 120, er antakelig at det blir liten tid til den tradisjonelle kaffekoppen med svele. Fjellstrands samarbeidspartnere i prosjektet er blant annet Hydro Aluminium på Karmøy, Rolls Royce Marine i Ulsteinvik, Det norske Veritas på Høvik, Marintek i Trondheim samt Forskningsrådet, Sjøfartsdirektoratet og Vegdirektoratet.

Skipsindustrien må satse på FoU

"SNART FERDIG. Fjellstrand verft er verdensledende innen utvikling av aluminium som byggemateriale i skip. Katamaranen i bakgrunnen har en toppfart på 40 knop og ble levert til det franske rederiet Emeraud Lines. Fra venstre: Ole Terje Midling fra HMA, Fjellstrands prosjektleder Stig Oma, adm.dir. Ivar Myklebost i Fjellstrand FerryCat as. (Foto: Bjarne Røsjø)"

- Norsk skipsindustri har ikke en sjanse uten økt satsing på forskning og utvikling (FoU). Vi er ett av de verftene i Norge som bruker mest penger til FoU, og det har gitt svært god uttelling. AIS-prosjektet representerte en relativt stor utgift, men den tjente vi inn igjen etter at vi hadde produsert to katamaraner med de nye metodene som ble utviklet, forteller Myklebost.

Vi må fortsatt jobbe hardt for å holde tritt med australierne i konkurransen om å bygge de beste katamaranene. Nå har vi i fellesskap utviklet et cluster av bedrifter med aluminiumkompetanse, og sammen har vi en sjanse hvis dette clusteret klarer å videreutvikle seg. Dette er egentlig et industripolitisk spørsmål som hører hjemme på et nasjonalt politisk nivå, og pendelfergeprosjektet er et skritt i riktig retning, sier Myklebost.

Powered by Labrador CMS