Tenker nytt om sopp

Ny forskning fra Universitetet i Bergen (UiB) viser at kroppens immunforsvar angriper sitt eget forsvarssystem mot sopp.

Pasienter med autoimmun binyrebarksvikt har kronisk sopp i munnen. I tillegg til at soppen er plagsomt, utvikler ti prosent av disse pasientene kreft i munnhulen. (Foto: The Free Dictionary)

En undergruppe av binyrebarksviktpasienter har ofte svikt i hormonproduserende organer og kronisk sopp i munnen.

Da en gruppe forskere fra UiB og Haukeland sykehus studerte denne pasientgruppen, så de at sopputbruddene skyldes et hyperaktivt immunforsvar.

– Før tenkte helsepersonell at en ikke burde gi immundempende medisin til pasienter med sopputbrudd. Men nå ser vi at dette kan være bra behandling ved noen former for kroniske soppinfeksjoner, forteller postdoktor Anette Bøe Wolff ved Institutt for indremedisin, UiB.

- Et gjennombrudd

Wolff og hennes forskergruppe observerte at pasientenes overaktive forsvarssystem dannet antistoffer som ødelegger immunsystemet forsvar mot sopp (cytokinene IL-17 og IL-22).

– Vårt funn må regnes som et gjennombrudd for forskning på autoimmune sykdommer, mener Wolff.

Anette Bøe Wolff forsket på pasienter med binyrebarksvikt. (Foto: Kim E. Andreassen)

Hos pasienter med såkalte autoimmune sykdommer reagerer immunsystemet mot egne celler.

Organer som blir angrepet blir til slutt ødelagt. Blant annet er sykdommer som multippel sklerose, diabetes og stoffskiftesykdommer autoimmune.

Sykdommen til pasientene som ble studert i Wolffs forskning, skyldes et ødelagt gen som er viktig for modningen av immunsystemet. Lidelsen blir derfor ofte brukt som modell for å studere autoimmunitet.

– Forskningen på binyrebarksvikt og dens konsekvenser kan forhåpentlig øke forståelsen for sopp og immunsystemet, og kan kanskje forklare soppinfeksjoner hos pasienter med andre sykdommer, sier Wolff.

Kisand, Bøe Wolff m.fl.: Chronic mucocutaneous candidiasis in APECED or thymoma patients correlates with autoimmunity to Th17-associated cytokines, The Journal of Experimental Medicine, 2010; 207: 299-308, doi:10.1084/jem.20091669.