Lærer finsk med manglende ord

Du ringer på døra hos Bestefar, men ingen er hjemme. Hvor er Bestefar? Og hvor blir det av alle ordene som stadig forsvinner? Dette er settingen i et nettbasert spill for elever med finsk som fremmed- eller andrespråk.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Et klasserom på skolen. Finner vi noen av svarene her?"

Norut IT har ledet utviklingen av spillet som heter “Sanat On” - “Uten ord”. I en oppdiktet verden med hus, skole og omliggende områder, får finskelever en litt annerledes språkundervisning.

- Ideen er at man skal lære språk gjennom å spille og gjennom å løse noen mysterier, sier prosjektleder ved Norut IT, Ellen Brox.

Spillet skal ta for seg lokal kultur, men har også innslag av det mytiske, hvor underjordiske stjeler ord fra spillerne, og spilleren må finne ut hvorfor.

Ved å klikke på ulike gjenstander og personer i spillet, skapes en dialog som, hvis den er riktig, tar spillerne med til nye steder og nye oppgaver.

Læreren ikke overflødig

Rundt ett tusen elever i Norge har rett på finskundervisning. I Sverige er det mange flere.

"Figurer du risikerer å møte i spillet: en sjaman, en annen spiller og Bestefar."


 

Spillet krever en del kunnskap i finsk fra før, men kan også tilpasses den enkelte med tre vanskelighetsgrader. Det er i utgangspunktet beregnet for elever i ungdomsskolen.

Selv om spillet er nettbasert, skal lærerne fortsatt følge opp elevene og hjelpe der det trengs. Spillet er bygget inne i en læringsplattform (LMS) slik at lærerne kan følge med elevene.

Blant annet kan læreren se hvilke oppgaver den enkelte har løst, og hvilke framskritt de gjør. Oppgavene er språkrettet, slik som grammatikkoppgaver og å putte ord og setninger i riktig rekkefølge slik at de gir mening.

Mens man spiller kan man også se hvilke andre spillere som er logget på, og kan chatte med dem hvis man ønsker.

Kanskje kan man samarbeide litt om å løse mysteriet. Underveis i spillet dukker det opp ulike gjenstander som kan være til hjelp for å komme videre.

Stort potensial

"Også lokalavisa er opptatt av mysteriet."

Brox ser mange muligheter for språkspillet, som fortsatt er under utvikling.

- Selv om spillet per i dag kun finnes på finsk, er det ingenting i veien for at dette skal kunne oversettes til flere språk. En norsk versjon vil kunne brukes i opplæring av voksne som lærer norsk.

Det kan også være aktuelt å utvide spillet til å gjelde ulike dagligdagse situasjoner, slik som besøk hos tannlegen eller å kjøpe billetter til toget.

Læring på elevenes premisser

Læringsspill eller “educational games” er en læringsform som stadig øker. Tanken er at man kan lære mye gjennom å ha fokus på andre ting enn det rent språklige, slik som å spille, leke og undersøke.

- Spill i utdanning er noe vi tror på. Det finnes mange muligheter, og vi har veldig lyst til å videreutvikle dette. Den største utfordringen er å skaffe finansiering, sier Brox.

- Men det er viktig å møte elevene der de er, og elevene er vant til å spille. Den oppvoksende slekt er digital, avslutter hun.

Prosjektet er et samarbeid mellom Norut IT, Umeå Universitet, Fylkesmannen i Troms, Palmenia senter v. Universitetet i Helsinki og Kemi-Tornio University of Applied Science. Finansieringen kommer fra EU-kommisjonens Minervaprogram.

Mer informasjon om prosjektet finner du på nettsidene til Finnet.

Powered by Labrador CMS