Annonse
Georg Sverdrups hus på Universitetet i Oslo (UiO) sin campus på Blindern. (Foto: Vegard Grøtt, NTB scanpix)

– Professorer må kurses i bruk av digital teknologi i undervisning

Etter en slående rapport om mangelfull IKT-bruk i høyere utdanning, krever Norsk studentorganisasjon at professorer skal kurses i pedagogisk bruk av IKT. 

Publisert

42 prosent av studenter bruker i liten grad digital teknologi i undervisningen, ifølge en ny tilstandsrapporten for høyere utdanning. Norsk studentorganisasjon (NSO) mener at studentenes læring svekkes av for lite pedagogisk bruk av digital teknologi.

– Det trengs mer enn fine ord. Her må ledelsen ved landets universiteter og høyskoler kurse sine forelesere i hvordan digitale ressurser kan og bør brukes pedagogisk for best mulig læring. Det er et stort potensial for læring som er uutnyttet på grunn av at vi ikke tar i bruk ressurser til det beste for studentene, sier leder Mats J. Beldo i NSO.

Rapporten, som ble lagt fram av minister for høyere utdanning og forskning, Iselin Nybø (V), viser at 70 prosent av studentene deltar mer aktivt i undervisningen når faglige ansatte bruker digitale ressurser.

– Nå må institusjonene gjøre drastiske endringer i hvordan undervisningen skjer. Dagens situasjon er ikke bra nok, sier Beldo.

Powered by Labrador CMS