Ny flaggermus med sugekopper

En ny art flaggermus med sugekopper på tomlene og bakbeina er oppdaget på Madagaskar. Den er nummer to i familien.

"Myzopoda schliemanni henger på et blad med sugekoppene sine."

Flaggermusa hører til en familie som er endemisk for Madagaskar. Det betyr at den bare finnes her, og ikke noe annet sted på kloden.

Tidligere trodde man at det bare fantes én sjelden art i denne familien, men nå vet vi altså om to.

Den nye arten heter Myzopoda schliemanni, og finnes bare i de tørre skogene vest på Madagaskar. Den andre arten, som har vært kjent, heter Myzopoda aurita, og finnes bare i de fuktige skogene øst på øya.

Myzopoda finnes ofte ved planter med store blader, spesielt ved en plante kalt Ravenala madagascariensis, en vekst som også er endemisk for Madagaskar, men som har blitt introdusert i en rekke tropiske land.

"Med vingene noe ufrivillig slått ut."

Myzopoda liker seg ved disse plantene fordi de kan bruke sugekoppene sine til å klatre og henge på bladenes flate og glatte overflate. Forskere tror flaggermusene sover på disse bladene om dagen.

Tidligere har man trodd at Myzopoda var truet - på grunn av den begrensede utbredelsen og at det bare fantes én art i familien.

Det nye funnet gjør at forskerne ikke lenger ser på Myzopoda som truet av tapet av fuktig tropisk skog på Madagaskar.

Årsaken er at flaggermusene ser ut til å ha tilpasset seg godt til plantene med store blader, som vokser godt i soner hvor den opprinnelige skogen har blitt ryddet og brent.

Bare åtte prosent av Madagaskars originale skogdekke finnes fremdeles, og avskogingen fortsetter på grunn av jordbruk og hogst.

Madagaskar er en øy som ligger utenfor Afrikas østkyst, og er ett av områdene i verden hvor biodiversiteten er aller mest truet.

Øya har mange flere endemiske arter enn noe annet landområde i verden på samme størrelse, og det oppdages nye arter her hele tiden.

"Dette kartet over Madagaskar viser at den nye arten sugekopp-flaggermus bare finnes i de vestlige skogene på Madagaskar, mens den tidligere kjente arten, Myzopoda aurita, bare finnes i de fuktige østlige skogene."

Den nye flaggermus-arten er beskrevet i siste utgave av tidsskriftet Mammalian Biology.

The Field Museum: Pressemelding