Når Elise O. Søvik skulle velge tema for sin spesialavhandling på teologistudiet, valgte hun å ta seksualiteten på alvor. Her forteller hun om sin oppgave.
EliseOttesen Søvikmasterstudent
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Elise O. Søvik
28 år og cand. theol. fra Det teologiske Menighetsfakultetet.
Jobber nå som barne- og ungdomsprest i Bekkelaget menighet.
Hva er seksualitet? Alle har vi tanker om seksualitet, men påstanden jeg kommer med i min spesialavhandling ”Mer enn sex”, er at folk flest, inkludert i kristne sammenhenger, i stor grad blir værende i det jeg kaller ”målfokusert seksualitet”.
Med dette mener jeg at seksualitetens mangfoldige og positive aspekter forsvinner i ensidig fokus på seksuelle handlinger, og da særlig samleie.
Seksualitet i fire dimensjoner
I min avhandling lokaliserer jeg sentrale aspekter ved seksualiteten og deler dem inn i fire dimensjoner: biologisk, psykologisk, etisk, kulturell.
Den biologiske dimensjonen handler om kroppene våre, og fysiske, seksuelle karakteristika som for eksempel hvordan en spinkel guttekropp vokser og blir bredere over skuldrene, for så å synke sammen med tiden.
Den psykologiske dimensjonen handler i stor grad om holdninger, tanker og følelser knyttet til oss selv og andre. Den etiske dimensjonen innen seksualiteten handler særskilt om våre tanker og følelser, handlinger og atferd når det gjelder hva som er rett og galt, godt og ondt på det seksuelle området.
Den siste av disse fire dimensjonene er den kulturelle dimensjonen. Denne dimensjonen er på mange måter summen av alt som influerer tanker og handlinger, både historisk sett og i vår egen samtid.
I tillegg legger jeg til kategorien relasjon, samt det jeg anser som kanskje det viktigste, nemlig distinksjonen mellom å være og å gjøre. På samme måte som vi er kjønn, så er vi alle seksuelle mennesker, uavhengig av hvordan vi handler.
Snever etikk
Jeg funnet at kristen etikk ofte opererer med en for smal forståelse av seksualitetsbegrepet, og at det kan virke ekskluderende, særlig for folk som lever uten partner.
Og da tenker jeg altså ikke på å inkludere mange typer sex som konservativ kristen etikk er imot, men jeg tenker for eksempel på seksuelle tanker og følelser og handlinger som konservativ kristen etikk ikke er imot. Eksempler på dette er flørting, danse, bi kjent med egen kropp, seksuelle drømmer, leie, stryke, massere.
Også mennesker som lever uten partner har seksuelle følelser, tanker og drømmer som er en del av deres seksualitet, men som ikke har noe med samleie å gjøre.
Hvis man får høre at seksualitet bare hører til i ekteskapet, faller alt jeg viste av eksempler i forrige avsnitt, utenfor. Da er det lett å feilaktig konkludere på en slik måte at deler av deres seksualitet enten er uetisk, eller ikke en del av seksualiteten. Det smale seksualitetsbegrepet virker da ekskluderende.
100 prosent seksuelle
Hvorfor er det så viktig med en vid forståelse, og hvordan kan et vidt seksualitetsbegrep inkludere også de som lever uten partner, selv i en konservativ kristen seksualetikk?
Hvis man fokuserer mye bredere på seksualiteten, kan både gifte og mennesker som ikke lever i mer eller mindre forpliktende seksuelle relasjoner, få hjelp til å gi andre aspekter ved seksualiteten verdi. Vi er alle 100 prosent seksuelle.
Seksualiteten er ingen bryter som skrus på i det man sier ja til å leve sammen. Den er der helt fra vi ankommer denne verden. I tillegg er de slik at seksualiteten er så mangfoldig at alle mennesker opplever noe av alt det seksualiteten har å by på, men ingen opplever alt.
Det er ikke slik at de som er gift eller har partner har seksualitet, mens de som ikke har kjæreste ikke har seksualitet.
Annonse
Alle opplever noe, ingen opplever alt. Et vidt seksualitetsbegrep lar oss se dette, og inkluderer alle. Derfor er det hensiktsmessig med en vid forståelse.
Seksualitet på alvor
Spesialavhandlingen jeg har skrevet er en del av studiekravet for å bli teolog ved Menighetsfakultetet.
Som prest møter jeg mange mennesker i forskjellige livssituasjoner, og jeg opplever det som svært viktig å ta spørsmål om seksualiteten på alvor.
Når jeg så hadde muligheten til å fordype meg innen et tema, er jeg glad for å ha jobbet med noe som kan gi positive, praktiske og livsnære konsekvenser for mennesker.