Studenter har selv undersøkt praksis og holdninger til forskningsformidling ved Det humanistiske fakultet på Universitetet i Oslo. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix)
Retorikkstudenter har analysert formidlingen ved UiO
Tekst og kommunikasjonsforskning er en viktig del av retorikkutdanningen ved Universitetet i Oslo.
Studentene lærer om prinsipper for datainnsamling, problemformulering og analyse og diskuterer muligheter og begrensninger ved ulike forskningsdesign.
Men hva med forskningsformidling?
Under ledelse av professor i sakprosa, Johan Tønnesson, har 14 studenter fra retorikkutdanningen undersøkt praksis og holdninger knyttet til forskningsformidling ved Det humanistiske fakultet (HF).
Studentene gjennomførte spørreundersøkelser med et utvalg av HFs studenter, vitenskapelige- og administrative ansatte, samt noen eksterne brukere av HFs nettsider. Her er noen av funnene i undersøkelsen:
- Få studenter oppgir at de har blitt undervist i forskningsformidling i løpet av studietiden.
- Et stort flertall av studentene mener at forskningsformidling bør være en integrert del av studiet på HF-fakultetet.
- «Emneknaggene» festet til enkeltforskere på nettsidene er svært viktige for eksterne (journalister eller andre) som ønsker å komme i kontakt med forskerne.
Les mer om rapporten og funnene på UiOs nettsider.