Sørlig ringtåken sett av James Webb-teleskopet

James Webb-teleskopet har funnet noe i restene av denne stjerneeksplosjonen

De første resultatene fra romteleskopet James Webb begynner å vise seg.

Romteleskopet James Webb (JWST) overlevde sin farefulle ferd ut til sin havn i solsystemet: et punkt utenfor banen til vår egen måne.

Her ute kan Webb se ut på universet med så få forstyrrelser fra jorda og sola som mulig. Du kan lese mer om teleskopets reise og kapasitet på forskning.no.

Og teleskopet har begynt å undersøke fenomener på himmelen. Forskerne har allerede servert svært detaljerte opplysninger om atmosfæren på en planet langt unna vårt eget solsystem, kalt WASP-39b. Slike oppdagelser kan det komme mange av i årene som kommer.

Teleskopet har også blitt brukt til å undersøke restene av en diger stjerneeksplosjon kalt NGC 3132, også kjent som den Sørlige ringtåken. Den er rundt 2.000 lysår unna jorden, ifølge Space.com.

Det du ser på bildet er et skall av gass som utvider seg etter at en rød kjempestjerne har eksplodert. Inne i gasståken finnes restene av kjempestjernen – en såkalt hvit dvergstjerne.

Dette er en svært tett og liten rest av en stjerne, som har en ekstrem gravitasjon for sin størrelse. Den kan være like massiv som solen, men med størrelse som jorden, ifølge Encyclopedia Britannica.

Den samme tåken sett med Hubble-teleskopet. Her kan du tydelig se de to stjernene i tåken, men JWST har fått fram langt flere detaljer i støv-skallet rundt den sentrale hvite dvergstjernen.

Denne type fenomen kalles også en planetarisk tåke, selv om det er et forvirrende og misvisende begrep. Det har nemlig ingenting med planeter å gjøre, som det står i Store Norske Leksikon.

Den sørlige ringtåken har tidligere vært undersøkt med Hubble-teleskopet. Men James Webb-teleskopet er bygget for å undersøke en annen del av lyset som kommer fra blant annet stjerneeksplosjon-restene.

Dette gir muligheten til å avdekke ny informasjon om NGC 3132, som er valgt ut blant de aller første forskningsprosjektene til James Webb-teleskopet. Resultatet er publisert i tidsskriftet Nature Astronomy.

Og undersøkelsene har avdekket langt mer enn foskerne visste fra før.

Nærere utsnitt av noen av strukturene som JWST har avdekket.

Ser gjennom støv

James Webb er spesielt egnet til å se gjennom støv og oppdage strukturer som kan oppdages ved hjelp av infrarødt lys.

Nettopp dette gjorde at James Webb avdekket flere nye ting ved den Sørlige ringtåken. Fra de tidligere Hubble-bildene virket det som om det var to stjerner inne i tåken, som også synes tydelig på bildet over. Den ene er den hvite dvergstjernen, og den andre er en langt større A-type-stjerne.

Men strukturene som ble avdekket inne i den sørlige ringtåken, kan bare forklares med at det er flere stjerner som gjemmer seg her. Forskerne mener det er minst to andre stjerner i denne tåken, basert på målinger fra James Webb.

Det betyr at minst fire stjerner som går i bane rundt hverandre og påvirker hverandres omgivelser har formet denne tåken.

Disse mer presise målingene gir også forskerne mulighet til å gjøre mer nøyaktige anslag for hvordan den sørlige ringtåken har utviklet seg. Blant annet kommer de fram til at den originale stjernen som eksploderte, var nesten nøyaktig 2,86 ganger så massiv som vår egen sol.

Dette er først og fremst ment som en test og en mulighetsstudie, siden teleskopet har blitt brukt til å undersøke et godt kjent objekt. Samtidig ble det avdekket nye aspekter ved NGC 3132. Så gjenstår det å se hva annet James Webb kommer til å avdekke i løpet av årene instrumentet skal brukes.

De Marco mfl: The messy death of a multiple star system and the resulting planetary nebula as observed by JWST. Nat Ast, 2022. DOI: 10.1038/s41550-022-01845-2. Sammendrag