Norsk satellitt skutt opp

Alt gikk som det skulle da den norske satellitten AISSat-1 ble skutt opp fra India i dag. Satellitten vil bedre sikkerheten i nordområdene.

Published
AISSat-1 ble fraktet ut i bane med den indiske bæreraketten PSLV-15. (Foto: ISRO)
AISSat-1 ble fraktet ut i bane med den indiske bæreraketten PSLV-15. (Foto: ISRO)

- Det er veldig gledelig at dette har gått bra, sier Bo Andersen, administrerende direktør ved Norsk Romsenter.

- De som har gjort jobben fortjener stor takk. Nå håper vi at vi kan komme raskt i gang med å utnytte dataene fra satellitten best mulig.

AISSat-1 ble skutt opp med en indisk PSLV bærerakett fra Sriharikota i India mandag 12. juli kl 05:52 norsk tid.

- Perfekt oppskyting, sier seniorkonsulent Bjørn Ottar Elseth fra Norsk Romsenter. Han var tilstede under oppskytningen.

AISSat-1 gikk rett i bane etter 20 minutter. Banen går nesten fra pol til pol i rundt 635 kilometers høyde.

- Jubelen sto i taket her for både den norske satellitten og de andre satellittene som ble skutt opp i dag, sier Elseth fra Sriharikota nær Chennai i India.

Bedre sjøsikkerhet

De fleste passasjerskip og større fartøyer er pålagt å ha utstyr for automatisk skipsidentifikasjon (AIS) om bord. Systemet skal forhindre skipskollisjoner, og benyttes i maritim trafikkovervåking ved hjelp av landbaserte basestasjoner som mottar AIS-signaler fra skip opp mot 40 nautiske mil fra kysten

I Norge opererer Kystverket en kjede av 39 basestasjoner langs norskekysten, og de fleste kyststater har eller er i ferd med å sette opp tilsvarende kjeder.

Den norske AISSat-1 er skal bedre oversikten over maritim aktivitet i nordområdene. (Illustrasjon: FFI / NASA / Norsk Romsenter / nyhetsgrafikk.no)
Den norske AISSat-1 er skal bedre oversikten over maritim aktivitet i nordområdene. (Illustrasjon: FFI / NASA / Norsk Romsenter / nyhetsgrafikk.no)

AISSat-1 er en eksperimentsatellitt og har utstyr for mottak og videresending av AIS-signaler ombord. Den utvider dermed dekningsområdet for AIS fra kystnære farvann til alle havområder Norge forvalter.

- Bruk av denne teknologien i et fullt utbygd system vil bedre sjøsikkerheten for havgående fartøyer i nordområdene og rundt Svalbard, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.

- Den vil gjøre det lettere å identifisere og koordinere fartøy ved søk- og redningsoperasjoner og vil også kunne brukes inn mot overvåking av transport av farlig last og miljøhendelser.

Norsk teknologi

AISSat-1 er utstyrt med teknologi som er utviklet og bygget i et samarbeidsprosjekt mellom Forsvarets forskningsinstitutt, Kongsberg Seatex, Kystverket og Norsk Romsenter.

Integrasjonsteamet inspiserer satelllitten etter integrasjonen på den indiske raketten før oppskyting. (Foto: Space Flight Laboratory/UTIAS)
Integrasjonsteamet inspiserer satelllitten etter integrasjonen på den indiske raketten før oppskyting. (Foto: Space Flight Laboratory/UTIAS)

Den er finansiert over Nærings- og handelsdepartementets budsjett. Kommunikasjonen med satellitten vil gå via Kongsberg Satellite Services nedlesingsstasjon på Svalbard.

Norge har anerkjente teknologimiljøer og -bedrifter som har markert seg internasjonalt innen satellittkommunikasjon. Demonstrasjonssatellitten AISSat-1 vekker interesse i Europa, USA og Canada.

- Satellitten er et eksempel på hvordan langsiktig satsing på norske kompetansemiljøer leder til gode, innovative og høyteknologiske løsninger spesialtilpasset norske forhold, sa nærings- og handelsminister Trond Giske på en pressekonferanse tidligere i år.

Mer informasjon

Bilder av AISSat-1 fra Norsk Romsenters bildebank

Fakta om AISSat-1