Annonse

Giftet du deg i kirken uten egentlig å tro? Da tilhører du denne gruppa

Én av fem i Norge er litt kristne. Forsker har delt nordmenn inn i fem båser.

Giftet du deg i kirken, men deltar aldri på gudstjenester? Hvor kristen er du da?
Publisert

Hvor religiøse er egentlig folk i Norge? 

Forsker Tore W. Rafoss og kollegaene har samlet inn svar fra over 4.000 folk i Norge om hva de tror på og hvordan de gjør det.

– Det er veldig mye interessant i midten mellom sterkt religiøs og ikke-religiøse, sier Rafoss.

Til tross for at ingen liker å bli satt i bås, har han gjort nettopp det: Satt den norske befolkningen i fem forskjellige båser. 

Sterkt religiøse, litt religiøse, distanserte og ikke-religiøse. I tillegg kommer de alternative.

De sterkt religiøse

Hos de sterkt religiøse er tro en viktig del av livet. De går regelmessig til gudstjeneste, deltar i religiøse aktiviteter og har tilknytning til et trossamfunn. De tror på tradisjonelle religiøse forestillinger som Gud og et liv etter døden. Det er ikke mange sterkt religiøse i Norge, de utgjør en relativt liten gruppe.

– Men innad er det stort mangfold, sier Rafoss.

Det betyr at de kan være konservative eller liberale, medlem av Den norske kirke eller frikirker.

– Dette er folk som gjerne kommer fra bibelbeltet, leser Vårt Land, Dagen, stemmer KrF og har konservative verdier.

Til sammen var ni prosent av oss sterkt religiøse i 2019. Tjue år tidligere var det 22 prosent.

Når det gjelder sterkt religiøse muslimer, har de en aktiv tro, ber hver dag, går til fredagsbønn hver uke og faster under ramadan.

De litt religiøse

– Her hører julaften-kristne til, sier Rafoss.

Dette er en gruppe der religion kan være viktig, men den er ikke regelmessig. De litt religiøse setter pris på det tradisjonelle og det rituelle, ifølge Rafoss. De både gifter seg, døper og begraves i kirken.

Det er flere undergrupper av ikke-kristne, forteller Rafoss. Her finnes også de som er nasjonalkristne, der religion er en viktig det av det å være norsk.

– Dette er de som forbinder kristendom og nasjonalitet sammen og som kan sies å være politisk brune, sier Rafoss.

Det var 19 prosent som var litt religiøse i 2019. I 1998 var tallet 16 prosent.

De litt religiøse blant norske muslimer er folk som ikke går regelmessig i moskeen.

– Dette er de som kan kalles kulturmuslimer, på samme måte som noen kaller seg kulturkristne, ifølge Rafoss.

Dette kan være muslimer som går i moské like mye for å beholde en tilknytning til sitt eget eller foreldrenes fødeland.

Sosiolog Tore Rafoss fortalte om forskningen sin på seminaret Hva skjer i religions- og livssynsnorge? i januar 2025.

De som ikke er opptatt av religion

Så har vi den mest diffuse gruppen, ifølge Rafoss.

Det er dem han kaller de distanserte. Dette er folk som ikke nødvendigvis er avvisende til religion, de er bare ikke så opptatt av det.

Noen av dem går kanskje i kirken på julaften, men er ikke aktive i troen sin.

Det finnes også distanserte muslimer. Dette er enda en stor og diffus gruppe, ifølge Rafoss.

– De ønsker også kanskje å knytte bånd til eget eller foreldres hjemland, men de er ikke opptatt av religion, sier han.

Ifølge Rafoss har de distanserte – som folk flest – mange ting å drive med. De prioriterer ikke å bruke tid til å gå og gruble over religiøse spørsmål. De er ikke opptatt av religion og er heller ikke spesielt skråsikre på om det finnes en Gud eller ikke.

Dette er den største gruppen i utvalget til Rafoss. De utgjør 32 prosent i 2019, mot 23 prosent i 1998.

De selvsikre ikke-religiøse

Skråsikre er derimot de ikke-religiøse.

Dette er en raskt voksende gruppe, og de er selvsikre, ifølge Rafoss. De står veldig støtt i sine ikke-religiøse liv, og de er ganske avvisende til religion. De fleste er menn, og de fleste bor i byer.

Blant disse finnes en liten undergruppe kalt religionsskeptikere.

– Dette er sinna-ateister som mener religion er roten til alt vondt, sier Rafoss.

Dette gjelder også muslimer som ikke har noe religiøst liv. Det kan være flyktninger som kan ha reist på grunn av religion og som har et komplisert forhold til det.

Ikke-religiøse er en stor gruppe. I 2019 var det 26 prosent som kalte seg ikke-religiøse i Norge. I 1998 var tallet 13 prosent.

De alternative

Så er det de alternative.

Disse blir noen ganger kalt new age. De er folk som beskriver seg selv som spirituelle eller holistiske, har en alternativ tro og praktiserer det som er alternativt.

Alternativ tro kan være et alternativ til materialisme og religion generelt, men også for noen et alternativ til organisert religion og kristendom spesielt, ifølge Rafoss.

– De alternative er en uorganisert og mangfoldig gruppe, sier Rafoss. 

De er inspirert av østlig religion, urfolksreligion, for eksempel sjamanisme, okkultisme og mysterietradisjon.

Rafoss nevner TV-serien Åndenes makt, astrologi, tarotkort og lykkeamuletter som eksempler på hva de er opptatt av.

Noen New Age-tilhengere tror på reinkarnasjon, karma, såkalt «channeling» og kontakt med de døde. Andre er opptatt av meditasjon, «chanting», manifestasjon og helbredelse.

I 2019 sa 13 prosent at de tilhører kategorien alternativ. I 1998 var det dobbelt så mange som sa det samme, nemlig 26 prosent.

Stadig færre tror på Gud

– Vår forskning viser et stort mangfold både i befolkningen generelt og innad i tros- og livssynssamfunn, sier Rafoss.

Likevel viser forskningen at folk blir mindre religiøse.

Stadig færre sier at de tror på Gud, og flere og flere lever liv der religion spiller liten eller ingen rolle.

Rafoss og kollegaene håper at funnene deres blir starten på en samtale om religion i Norge.

– Hvordan vil en stadig større andel ikke-religiøse forme samtalen rundt livssyn og religion? spør Rafoss.

– Folk tror på nye måter

Til tross for at færre er religiøse, er det lite som tyder på at religion forsvinner i Norge.

Det sa Netta Marie Rønningen, forsker ved Kifo, på lanseringen av boken «Folkekirke i et livssynsåpent samfunn» i januar 2025.

– Folk tror bare på nye måter, sa hun.

Referanse:

Ånund Brottveit og Tore Witsø Rafoss (red.): Folkekirke i et livssynsåpent samfunn Perspektiver på Den norske kirke 2019–2023. Institutt for kirke-, religions-, og livssynsforskning. 2024

Opptatt av arkeologi og historie?

Se inn i fortiden og få samtidig siste nytt fra forskning.no om historie, språk, kunst, musikk og religion.

Meld meg på nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS