I en internasjonal undersøkelse sier omtrent 60 prosent av nordmenn at de
tror på en sjel.
Dette er litt snodig, ifølge Sivert Skålvoll Urstad, som er
forsker ved Universitetet i Agder.
Det er nemlig langt færre som tror på et liv etter døden, bare
rundt 15 prosent.
– Jeg må innrømme at jeg ble forbauset over at det er så
mange som svarer bekreftende på at mennesker har en sjel, uavhengig av om de er
religiøse eller ikke, sier han til forskning.no.
Betyr dette at vi tror på en litt annen sjel enn den religiøse?
Ikke nødvendigvis en kobling
Sivert Urstad har prøvd å finne ut av hva folk mener med sjel.(Foto: Marte Dæhlen)
For å finne ut av dette, gjorde Sivert
Urstad og kollegene egne dybdeintervjuer med de ikke-religiøse i undersøkelsen.
Det viser seg at de ikke nødvendigvis kobler sjelen til noe
religiøst, men heller til vår bevissthet.
– Altså det som gjør oss til et tenkende og reflekterende
individ, forklarer Urstad.
Det har altså med de kognitive evnene våre å gjøre.
Det er med andre ord ikke en automatisk sammenheng mellom
troen på sjelen og en religiøs tro, ifølge han.
– Samtidig er det klart at for mange så finnes en slik
kobling, noe som viser at bildet er
sammensatt, sier Urstad.
Fornuftig å tro på sjel
Marius Mjaaland er filosof og professor ved Det teologiske
fakultetet på Universitetet i Oslo.
Han er ikke spesielt overrasket over at det
er så mange nordmenn som tror på sjelen.
– Det ville vært urovekkende om de ikke tror på den, sier han til forskning.no.
For kristne teologer henger nemlig kropp og sjel sammen.
– Ånden er bærer av kroppen, og kroppen er bærer av ånden, sier Mjaaland.
Det er ikke helt lett å definere hva sjel faktisk er.
Man skulle kanskje tro at det henger sammen med hva man tror på.
– Men sjelen er opprinnelig ikke et religiøst begrep, sier Marius
Mjaaland.
Tvert imot er det først og fremst et begrep vi har overtatt
fra filosofien, særlig fra Platon og Aristoteles.
– Forståelsen av sjelen som udødelig er verken jødisk eller
kristent, sier Mjaaland.
I kristendommen har de heller vært opptatt av hele legemets
oppstandelse – at både kropp og sjel står opp fra de døde, fordi det var det Jesus
gjorde.
– Det er en illusjon at sjelen er noe religiøst, sier
Mjaaland.
Buddha avviste sjelen
Therese Bjørnaas, forsker i religion og etikk på Høgskolen
for barnehageutdanning, beskriver sjelen som noe åndelig.
– I den katolske kirken blir sjelen sett på som det som gjør
oss til menneske – til forskjell fra dyr, sier hun i radioprogrammet Etikketaten
på NRK P2.
– Det er i sjelen vi har fornuften og de rasjonelle
egenskapene. I katolsk teologi er det der Gud snakker med oss, og det er der vi
er alene med Gud, sier hun.
Annonse
Mens hinduistene tror at sjelen blir gjenfødt, avviste Buddha
at mennesker har en sjel i det hele tatt og mente det bare var noe vi mennesker hadde funnet på.
Buddhistene kaller det læren om anatman, som betyr «ikke-selv» eller «ikke-sjel», ifølge Store norske leksikon.
– Det som faktisk finnes, er menneskenes sinn, sier professor i religionsvitenskap Iselin Frydenlund ved Menighetsfakultetet i
denne artikkelen på forskning.no.
Vi spør en forsker for deg!
Er det noe du lurer på, send oss en e-post på epost@forskning.no. Vi velger ut de beste spørsmålene og skriver en artikkel der vi spør en eller flere forskere om det du lurer på. Blir ditt spørsmål valgt ut, vinner du også en forskning.no-kopp.
Vi er ikke zombier
Mjaaland mener nordmenn er ganske fornuftige som tror på en
sjel.
– Selvbevissthet er å være bevisst på seg selv som en person
ut over det å bare være bevisst omgivelsene sine.
Han sammenlikner det med det å være en zombie.
– Et menneske som ikke har en sjel, eller kun
forholder seg til en materiell virkelighet og avviser menneskelig bevissthet,
vil være det filosofen Harry Frankfurt kaller for en wanton, altså et
menneske uten selvstendig vilje eller evne til selvrefleksjon.
– Altså en sjelløs zombie, om du vil.
Filosof og teolog Marius T. Mjaaland er ikke spesielt overrasket over at det er så mange nordmenn som tror på sjelen.(Foto: UiO)
En felles intuisjon
Mjaaland tror ikke det er så stor forskjell på hvordan
kristne og ikke-kristne tror på sjelen.
– Jeg tror vi har en felles intuisjon om hva det er å være
et bevisst menneske, sier han.
Annonse
Han mener at vi alle har en felles tradisjon der vi snakker
om ånd og sjel, og der det hele tiden kommer nye diskusjoner om forholdet
mellom ånd og materie.
– Mange filosofer mener det er en moderne feilslutning å
skille ånd og materie, sier han.
Det gjelder for eksempel den filosofiske retningen
panpsykismen, med den norske filosofen Arne Johan Vetlesen. Dette er tanken om at all materie har en åndelig side og en materiell side, til og med planter og
organismer.
Livet etter døden
Hvis så mange tror på en sjel, betyr det også at de tror den
gjenoppstår, altså at den får et liv etter døden?
Ikke ifølge undersøkelsene til Urstad og kollegaene.
Troen på etterlivet er ikke særlig utbredt blant nordmenn,
andelen ligger et sted mellom 10 og 15 prosent. Den har vært forholdsvis stabil
over flere år.
– Forståelsen av sjelen er ikke så avgjørende for hva man
tenker om etterlivet, sier Mjaaland.
For eksempel er offisiell kristen tro fortsatt at kroppen
står opp igjen, men i praksis har dette blitt erstattet av troen på at sjelen
skal leve evig i himmelen.
– Mange ser seg selv som kristne uten å tro på noe etterliv,
mens undersøkelser viser at andre igjen – paradoksalt nok - tror både på
himmelen og på reinkarnasjon, sa religionshistoriker og professor emeritus Dag
Endsjø ved Universitetet i Oslo nylig til forskning.no.
Om undersøkelsen
Den heter Culture and Social Values Survey og er blitt gjennomført i åtte land: Argentina, Australia,
Brasil, Canada, Finland, Norge, USA og Storbritannia.
Den spør om folks personlige, kulturelle og
sosiale verdier, inkludert holdninger og atferd på etiske spørsmål, og
orienteringer mot politikk, vitenskap, juss, utdanning og livets mening.
Den spør også om folks engasjement med religion,
spiritualitet og hvordan de ser på ikke-religiøse merkelapper som ateisme,
agnostisisme eller humanisme.
Utvalget inkluderer omtrent 1.000 personer i hvert av
landene.
Sivert Urstad ved Universitetet i Agder jobber nå med å analysere dataene fra
undersøkelsen.
Bare ni prosent er sterkt religiøse
Norge er blant landene som skårer lavest på de fleste
religiøse markører, inkludert tro på Gud og et liv etter døden.
I dag er det bare ni prosent som kallers seg sterkt
religiøse og 19 prosent som kaller seg litt religiøse, ifølge en
undersøkelse fra Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning.
Annonse
– Religiøsiteten har endret seg. Overordnet kan vi si at det
har foregått to parallelle prosesser i samfunnet, sier Urstad.
På den ene siden har det skjedd en tydelig sekularisering
der færre nordmenn har en religiøs tro, og flere av oss vokser opp uten en tro.
Denne prosessen har pågått over lang tid, og nedgangen i
såkalt religiøsitet skjer gradvis og jevnt.
– På den andre siden foregår det også en religiøs
kompleksitet, sier Urstad.
Det har blitt mer vanlig å si at man ikke tilhører en
religion, men at man heller har en form for tro på energier eller høyere makt. Forskerne
kaller dette alternativ religiøsitet.
– Flere har fått en mer individualisert form for
religiøsitet som trekker på elementer fra ulike religioner for å danne sin egen
tro.
Men begrepet alternativ religiøsitet må muligens fornyes, tror
Urstad.
– I et religionskomplekst samfunn er det ikke sikkert at
«alternativ» er en passende beskrivelse lengre, siden flere kan plasseres i
denne kategorien, sier han.