Handsfree gjør det ikke tryggere å ringe bak rattet, hevder en britisk psykolog. Han mener at mobiltelefoner stjeler oppmerksomhet, og bør totalforbys i bilen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Ved å tillate bruk av handsfree mobiltelefoner i bil, sender myndighetene ut feil signal, mener psykologen Graham Hole fra University of Sussex i Storbritannia.
- Problemet med mobiltelefoner er ikke at man bare har en hånd på rattet, men snarere at mobiltelefonen tar oppmerksomheten vekk fra det som skjer utenfor bilen, skriver han i boka The Psychology Of Driving.
Når du bruker mobiltelefon mens du kjører, får du et slags “tunnelsyn”, mener Hole. Du ser sjeldnere i speilet og oppfatter ikke trafikkskilt.
Forskning de siste femten årene viser at handsfree mobiltelefoner er like farlige som håndholdte mobiltelefoner, hevder han.
Farlig elektronikk i biler
Hole har intervjuet eksperter i trafikksikkerhet, og kommet fram til at alle de nye elektroniske hjelpemidlene som etterhvert vil fylle opp dashbordet kan være en fare for trafikken.
Satellittnavigasjon og datanettverk vil omforme bilen til et mobilt kontor, og slike teknologier vil konkurrere om oppmerksomheten til bilføreren.
- Vi må være veldig forsiktige med hvordan vi bruker moderne teknologi i biler, fordi vi er i ferd med å åpne en Pandoras eske, sier han.
- Når du kjører er det mye som skjer på utsiden av bilen, og hvis det skjer for mye inne i bilen kan det være fare for at føreren blir overbelastet, sier Hole.
Store krav til rask tolkning
Graham hole har forsket på hvordan mennesker tolker synsinntrykk og gjenkjenner objekter - både menneskeansikter og trafikkbildet sett fra bilen.
Å kjøre bil stiller store krav til tolkning av synsinntrykk. Bilens fart gjør at objekter må gjenkjennes, situasjoner analyseres og beslutninger tas under tidspress.
- Jeg er spesielt interessert i strategier som folk bruker for å oppfatte og forholde seg til situasjoner raskt, skriver Graham Hole på hjemmesiden sin.
- En idé jeg har utforsket er at sjåføren kan bruke “forkortede koder” som erstatninger for mer omfattende avbildninger. Et eksempel: I et veikryss ser bilføreren etter frontlys i steden for motorsykler, hvis de har erfart at motorsyklister vanligvis bruker frontlykter, skriver Hole.
Ser - men ser ikke likevel
Kollisjonsulykker mellom biler og motorsykler eller sykler har interessert Graham Hole spesielt.
Noen ganger ser ikke bilføreren syklisten. Slike ulykker skjer ofte når det er svært liten avstand mellom bil og sykkel, så liten avstand at bilføreren ikke har tid til å unngå kollisjon. Etterpå forklarer bilføreren at han ikke så syklisten.
Hvorfor sjalter hjernen ut slike synsinntrykk? Dette ønsker Graham Hole å få svar på.
Annonse
- Slike ulykker kan skje med kjøretøy som skulle være lette å se også. For noen år siden undersøkte vi ulykker der folk kjørte rett inn i parkerte politibiler og påstod at de ikke hadde sett dem, skriver Graham Hole.