Pluto-sonde på vei mot Jupiter

Ett år etter oppskytningen blir romsonden New Horizons trukket mot planeten Jupiter for å samle fart til ferden videre mot Pluto. New Horizons har allerede gjort uventede funn på kjempeplaneten.

"Jupiter fotografert av New Horizons 8. januar i år. Foto: NASA"

Den 28. februar skal New Horizons passere planeten Jupiter på det nærmeste. Tyngdefeltet fra Jupiter vil slynge romsonden videre utover mot Pluto, ved solsystemets yttergrense.

Men New Horizons skal ikke bare samle fart i møtet med Jupiter. Instrumentene ombord skal prøves ut, og forskerne venter seg mye av møtet med solsystemets største planet.

Uventet stille på Jupiter

Allerede nå har kameraene på New Horizons fotografert skybeltene på Jupiter. Jupiters atmosfære er tykk og hvirvles opp av kraftige stormbelter, men forskerne har funnet et område nordvest for den berømte røde flekken som er overraskende rolig, melder tidsskriftet New Scientist.

Nå vil forskerne studere disse områdene nærmere.

- Vi vil benytte denne anledningen til å se mye dypere ned i atmosfæren enn vi hadde planlagt, sier lederen av forskerteamet John Spencer til New Scientist.

Forskerne håper også å studere et spesielt stormfullt område, en liten rød flekk som er dannet av tre mindre stormer som har slått seg sammen.

Gjennom magnetosfæren

"New Horizons passerer Jupiter i slutten av februar 2007. Illustrasjon: NASA"

Etter møtet med Jupiter skal New Horizons for første gang fly utover i halen av det kraftige magnetfeltet rundt Jupiter og gjøre flere målinger.

New Horizons skal også studere den tynne ringen som Jupiter har, og lete etter flere måner.

Selv om Jupiter gir mer fart til New Horizons, har sonden langt igjen til Pluto. Først den 14. juli 2015 klokka 13:59 norsk tid vil New Horizons passere dvergplaneten i en minste avstand på bare 11096 km.

Første besøk på Pluto

Dette vil være første gang Pluto får besøk av en romsonde. Pluto er planeten som ikke lenger er en planet.

Forskerne fant stadig nye dvergplaneter i banen utenfor Neptun, og det ble nødvendig å avgrense hvilke kloder som skulle kunne kalles planeter.

I 2006 bestemte så den internasjonale astronomiske unionen (IAU) at Pluto ikke lenger er en planet. Likefullt er den et spennende reisemål som kan lære forskerne mye om hvordan solsystemet er dannet.

Skarpe bilder av Pluto

"Romteleskopet Hubble tok dette bildet av Pluto med de to nye månene Nix og Hydra 15. mai 2005. Foto: NASA"

New Horizons skal blant annet se etter om den lille planeten har ringer og lete etter flere måner enn de tre som til nå er funnet: Charon, Nix og Hydra.

Sonden skal også ta bilder av overflaten med en oppløsning på femti meter, kartlegge atmosfæren og se etter kryovulkanisme, vulkaner som spruter ut vann og amoniakk i steden for lava.

Ombord på New Horizons er også litt aske fra mannen som oppdaget Pluto i 1930, amerikaneren Clyde Tombaugh.

Nettstedet til New Horizons