Bedre læring med PC

– Elevene er mer motiverte for skolearbeid når de kan bruke PC. De opplever høyere grad av mestring og ser nytten av datamaskinen i læringsarbeidet.

Publisert

Det sier prosjektleder Cornelia Brodahl som er universitetslektor ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder (UiA).

Bruken av data og Internett i skolen øker stadig. I grunnskolen var det i 2006/2007 i gjennomsnitt 4,7 elever per PC, året før var det 6,5.

8. klassingene

Bærbar PC til alle elever i ungdomsskolen er en del av Mandal kommunes satsing på IKT. Fra høsten 2007 skulle elevene som starter i 8. klasse, få egen bærbar PC.

Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Elev + bærbar = sant”, som ledes av Brodahl, har fulgt dette kullet i snart to år og neste kull i ett år.

– Elever og lærere har fått tilgang til oppdatert stoff fra internett og har kunnet tilrettelegge stoffet til den enkelte elevs nivå. PC-en har i stor grad erstattet skrivebøkene deres, og de er stolte av sine arbeider.

– Elevene skriver mer enn før, og resultatet er mer oversiktelig og ser penere ut. De produserer multimediale tekster, noe som appellerer til flere sanser og læringsstiler og gir en bredere dokumentasjon av deres kunnskaper og ferdigheter, sier Brodahl.

Bakgrunn:

Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Elev + bærbar = sant”, som involverer UiA-studentene i studiet IKT og læring, ledes av Brodahl og gjennomføres i samarbeid med instituttleder Veslemøy Johnsen og Tor Aas, som er IKT-pedagogisk veileder ved Vassmyra ungdomsskole i Mandal.