- Vi drømmer alle om et Soria Moria-slott, hevder BI-professor Paul Moxnes. Han bruker eventyr i lederskapskurs for å forstå samspillet i team og organisasjoner bedre. Og det gir resultater.
Fantasiene kommer først. Deretter fakta og resultater, hevder Paul Moxnes, som er professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI.
- Eventyr og mytologi stimulerer fantasi og forestillingsevne. Eventyrene lærer oss til å bli bedre kjent med seg selv og andre. Det hjelper oss til å finne svar på utfordringer og hjelp til å håndtere vår angst, hevder Moxnes.
Forståelse og mestring
Moxnes har utviket et undervisningsprogram i teamarbeid og lederskap (Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi) der han inviterer ledere til å bruke eventyr som en måte å forstå og mestre organisasjoner på.
- Pedagogikken har klare likhetstrekk med Askeladdens reise. Gjennom å bli kjent med sine egne drømmer, og forstå disse, får deltakerne hjelp til å mestre jobb, familie og utdannelse, fremholder BI-forskeren.
Helt siden 1993 har han brukt eventyr i etter- og videreutdanning av norske ledere.
Askeladder i arbeidslivet
Professor Paul Moxnes har publisert en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Psychology, der han presenterer en oppskrift på hvordan eventyr kan brukes til læring i arbeidsgrupper, og til å utvikle lederskap og håndtere angst.
Artikkelen baserer seg på egne, praktiske erfaringer med voksne studenter.
- Vi har truffet en narrativ streng som vi har fått inn med morsmelken. Vi drømmer om gull og grønne skoger. Vi drømmer om halve kongeriket. Vi har alle vårt Soria Moria slott, som vi ønsker å oppnå.
Drømmer og fantasier
Så det hele starter med å sette ord på våre drømmer og fantasier. Hva er det vi mangler? Hvordan skal vi rette opp mangelen? Dette gjør det mulig å identifisere og sette opp konkrete mål.
Deretter inviterer og utfordrer Paul Moxnes sine askeladder (studentene) til å legge ut på en reise der de skal utsettes for en rekke større og mindre prøvelser for å teste både karakteregenskaper og ferdigheter.
De må også ut i en forrykende kamp der de må beseire troll eller drager. Og, som i eventyrene, det er de snille som vinner til slutt.
- Du må gi av deg selv, og bidra der du kan. Det er hjelp til selvhjelp, sier læremesteren.
De 7 læringsprinsipper
Annonse
Professor Moxnes presenterer, i forskningsartikkelen i Nordic Psychology, sju suksessprinsipper for læring i arbeidsgrupper, basert på mer enn 20 års praktisk erfaring med undervisning av arbeidsgrupper.
1) Tillit til gruppen: Tillit er grunnlaget for all læring. For å lykkes er det viktig at det etableres tillit til prosessen som oppstår mellom medlemmene i gruppen (teamet).
2) Organisk vekst-prinsippet: Læring og utvikling skjer som svar på behov som oppstår i gruppen.
3) Livsprinsippet: Legg opp kurset (prosjektet eller oppgaven) som en action-film, Bruce Willis eller tilsvarende. Start med et smell. Derfra går det bare oppover.
4) Ekvifinalitetsprinsippet (eller mange veier til rom): Det er mange måter å løse en oppgave på. Det spiller ikke så stor rolle hva du gjør bare du skaffer deg erfaringer som kan brukes til reisen mot målet. Uansett hva du gjør og hvordan du gjør det, vil du lære noe av det.
5) Valg-prinsippet: Hele tiden utsettes du for valg, og enten du vil det eller ei må du foreta valg underveis. Skal - skal ikke. Valg eller ikke-valg. Samme hva du velger, blir det lagt merke til av resten av gruppen. Gjennom dine valg, bevisste eller ubevisste, viser du hvilket menneske du er.
6) Trygghetsprinsippet: Det er avgjørende å skape en ramme av trygghet, og oppmuntre til personlig dialog og diskusjon. Deltakerne må føle seg vel og ivaretatt. Når du føler deg trygg, våger du å ta sjanser.
7) Eventyrprisnippet: Deltakerne utfordres til å legge ut på en reise der de må gjennomgå krevende tester på karakter og ferdigheter. Underveis må de løse både forprøver, hovedprøver og endelig bekreftelsestest (kvalifiseringstest der du igjen må vise hva du er god for).
Referanse:
Moxnes, P. Learning Group Psychology, Leadership and Anxiety Coping by use of Fairy Tales as Educational Guide. Nordic Psychology, 2006, 58 (1) 5-21.