Bråk i Bollywood

Underholdningsmaskinen fra India er nå i ferd med å gå nye veier. Da blir det bråk.

Publisert
Plakat fra filmen Aarakshan. (Foto: Poster)
Plakat fra filmen Aarakshan. (Foto: Poster)

India 2011

Fra 1. til 9. oktober flytter NTNU en bit av India til Trondheim med prosjektet India 2011 som består av 20 forskerkonferanser, ti populærforedrag og en egen næringslivskonferanse.

I tillegg åpner alle byens kulturarenaer dørene for indisk kultur, og det kommer cirka 150 indere på besøk til byen.

India på film arrangeres av Institutt for kunst og medievitenskap (NTNU), Cinemateket i Trondheim, Kosmorama Trondheim Internasjonale Filmfestival og Trøndelag Senter for Samtidskunst.

Les mer om programmet her: India 2011
 

Vakre indiske damer som synger med veldig lys stemme, og skuespillere som plutselig bryter ut i sang – det er kanskje ikke så rart at Indias Bollywood-filmer i hovedsak produseres for indere.

Men den siste Bollywood-filmen har skapt bråk i India. Aarakshan ble forbudt i deler av India allerede før den ble lansert.

Bakgrunnen er at filmen tar opp det kontroversielle kastesystemet som fortsatt er et betent tema, og regissør Prakash Jha måtte gå rettens vei for å få vist filmen.

– Filmen speiler også landets økonomiske vekst på en ny måte. Aarakshan er en av de dyreste filmene som har blitt laget på verdensbasis, sier Asbjørn Tiller, førsteamanuensis i film ved NTNU.

Aarakshan har Norgespremiere under arrangementet India 2011 ved NTNU.

Mye mer enn Bollywood

India har verdens største filmindustri, og hvert år lages det over 1000 indiske spillefilmer. Cirka halvparten av dem er Bollywood-musikaler.

– Den indiske filmen inneholder et mangfold som reflekterer landet for øvrig med spektakulære sjangerblandinger, eskapisme, sosialrealisme, dokumentar- og eksperimentfilm, sier Tiller.

Et eksempel er filmen The Kite som handler om en dragefestival. Den er et karakterdrevet fiksjonsdrama som berører grensene for dokumentar. En annen interessant film er Siddeshwari som på dokumentarisk måte fremstiller det indiske samfunnet.

Tiller mener at eksperimentelle indiske kortfilmer er en ny og økende trend.

Asbjørn Tiller. (Foto: NTNU)
Asbjørn Tiller. (Foto: NTNU)

– Eksperimentelle filmskaperne som er i ferd med å bli store internasjonalt er Shaina Anand og Ashtok Sukumaran. De er kunstnere, filmskapere og skribenter med base i Mumbay og har arbeidet med dokumentarfilm og video siden 1997.

– I 2001 startet Anand ChitraKarKhana som er en frittstående avdeling for eksperimentelle medier. Hennes prosjekter viser til sammenhengen mellom medier som fjernsyn, overvåkningsteknologi og videoarkiv, forteller Tiller.

Stadig flere utflyttede indiske filmskapere har markert seg internasjonalt de senere årene.

– Dette gjelder ikke minst Deepa Mehta som er den fremste indiske filmskaperen utenfor Bollywood-systemet. Hun er i disse dager i ferd med å ferdigstille filmen Midnattsbarn etter boken av Salman Rushdie, sier Tiller.