Studenter med i skoleforskning
Studenter skal aktivt med i forskningen når lærerutdanningene og Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger nå inngår forskningssamarbeid. Det historiske samarbeidet er et toårig prosjekt hvor lærerstudenter i praksis skal få ta aktiv del i skoleutviklingsprogrammet Connect.
Prosjektet er et samarbeid mellom Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU) ved institutt for kultur- og språkvitenskap, Institutt for allmennlærerutdanning og spesialpedagogikk (IAS) og Senter for atferdsforskning (SAF) ved Universitetet i Stavanger.
Nytteverdi
Det nye med det toårige prosjektet er at det skal forskes på hvilken nytte studentene har av et skoleutviklingsprogram som Connect. Studentene skal på lik linje med lærerne ute på skolene få kurs og veiledning om hvordan de kan bli gode og tydelige lærere.
- Dette er en spennende mulighet til å se nærmere på hvordan lærerstudentene møter skolen og de utfordringene som finnes. Ved å bli med i Connect får de et verktøy til å møte noen av disse utfordringene.
- Så får vi se hvor nyttig de opplever at dette verktøyet er, forklarer Erling Roland, professor og leder for Senter for atferdsforskning, som er svært glad for den muligheten et slikt samarbeid gir.
Parallell prosess
Det er syv skoler i Rogaland som er med i prosjektet. Tre av skolene ligger i Sandnes og fire i Stavanger. I tillegg til å forske på effekten og gjennomføringen av programmet på disse syv skolene, skal det altså forskes på studentenes deltakelse i programmet. Forskning og utdanning skal gå hånd i hånd.
- Dette er en parallell prosess. Studentene som er ute i praksis skal både lære noe av den erfaringen de får gjennom programmet, samtidig som disse erfaringene vil bli brukt i forskningen, sier Harald Høie, førstelektor ved Praktisk Pedagogisk Utdanning.
Han tror prosjektet vil gi studentene mange gevinster.
- Noe av det studentene ofte opplever som aller mest nyttig, er klasseledelse. Det vil de lære mye om i et prosjekt som dette, sier han.
Nyttig verktøy
Også Paul Stephens, førsteamanuensis ved institutt for allmennlærerutdanning og spesialpedagogikk, er begeistret for forskningsprosjektet.
- Connect er et program som kan forebygge uønsket atferd. Det er et verktøy for lærerne til å forsterke ønsket oppførsel, og på den måten oppnå god klasseledelse og konsentrerte elever. Connect gjør noe med læringsmiljøet, og nå får også studenter dra nytte av denne kunnskapen, sier Stephens.
Gleder seg
Både Roland, Høie og Stephens ser fram til programmets oppstart i høst, der studenter vil bli tatt med i prosjektet fra første dag.
- Vi gleder oss, og det kan studentene også gjøre. Dette blir et lærerikt prosjekt både for oss og for dem. Det blir spennende å se hva som kommer ut av dette forskningssamarbeidet, avslutter de tre pedagogene.
Connect i Sandnes og Stavanger er en fortsettelse av prosjektet ConnectOSLO, som varte fra 2002- 2005.