Mikrober fjerner oljesøl

Når krisen er et faktum og oljen har lekket ut, er det om å gjøre å bli kvitt forurensningen. Norut Teknologi utvikler nå oppskrifter på rensing av oljeforurenset jord ved hjelp av mikrober i jorda. Metoden er både rimeligere og mer effektiv enn tidligere rensemetoder.

"Oljeforurenset jord står i stabil temperatur mens mikrobene bryter ned oljen."

Femten bøtter med oljeforurenset jord står i et laboratorium ved Høyskolen i Narvik. De er tilsatt biologiske komponenter basert på ulike oppskrifter, og holdes i temperatur mellom 10 og 15 grader for å simulere en typisk nordnorsk sommer.

Norut Teknologi er nå i gang med forsøk for å forbedre oppskrifter på rensing av oljeforurenset jord. Etter 95 dager er nesten halvparten av oljen fjernet med noen av oppskriftene.

- Prosjektet er veldig interessant, sier forsker Ross Wakelin som leder forsøkene.

- Det er ganske utrolig hva som kan brukes for å rense jorda. Vi har testet oppskrifter med blant annet fiskemel, rapsolje, kloakkslam og appelsinskall, forteller han.

Hjelp til mikrobene

Jord inneholder mikrober (mikroorganismer, slik som bakterier) som bryter ned dødt materiale. Når jorda blir oljeforurenset klarer ikke mikrobene å bryte ned oljen, blant annet fordi de ikke kommer i kontakt med oljen og ikke får nok næringsstoffer.

Når man skal lage en renseoppskrift er utfordringen blant annet å finne frem til det riktige forholdet mellom næringsstoffer, oksygen, vann og varme.

Det finnes allerede mange produkter for rensing av oljeforurenset jord, men de er forholdsvis kostbare og det tar lang tid for jorda å restituere seg. Flere av produktene består av kjemikalier, men forskere har gjentatte ganger rapportert at lokale bakterier og naturlige produkter fungerer godt.

Måler de giftigste delene

"Måleavleseren er lett å ta med ut på stedet hvor oljeforurensningen har skjedd."

For å følge nedbrytingen av oljen underveis i prosessen har forskerne tatt i bruk et nytt måleinstrument. Avleseren måler UV/ fluorescens i jordprøver for å finne de tyngre komponentene i oljen, kalt PAH (polyaromatiske hydrokarboner). PAH-molekylene er mest interessante å identifisere, siden de er giftigst og vanskeligst å bryte ned.

Til forskjell fra standard måleutstyr kan den nye avleseren tas med ut i felten og raskt gi en grov oversikt over forurensningen på stedet hvor oljen har lekket ut.

- Lav pris og bærbarhet var hovedkriteriene da vi skulle velge måleinstrument, men vi har blitt overrasket over hvor anvendelig denne avleseren er, sier forsker Ross Wakelin. Avleseren viser forskjeller mellom prøver på en raskere og billigere måte enn standardmetodene, og gjør det dermed enklere å kartlegge omfanget av oljeforurensning.

Raskere svar til lavere pris

Det er Arctic Spill Control AS som har engasjert Norut Teknologi til å utvikle nye oppskrifter og finne en god målemetode. Selskapet tilbyr tjenester innen renovering av forurenset grunn og vann gjennom biologisk nedbryting.

- Vi har fått svar på noen spørsmål, men har også fått noen nye. Det mest gledelige er at vi med de nye oppskriftene får bedre effektivitet til vesentlig lavere kostnader, sier en fornøyd Thor Ivar Solberg i Arctic Spill Control. - Men fra før vet vi at de som starter raskest ikke alltid er de første som kommer i mål, tilføyer han.

Prosjektet er finansiert av Nyskapings- og teknologiprogrammet i Nord-Norge og Innovasjon Norge.

Mer informasjon på Norut Teknologis nettsider: Håndtering av oljebasert forurensning