Lettere i lufta

Fly frakter mye utstyr, og det er om å gjøre å bruke materialer som ikke er for tunge. Ved Norut i Narvik utvikles nå lettere søyler til bruk i spesialradarfly.

Publisert
"Forskere ved Norut i Narvik håper å redusere vekten på radarsøylene (grønt på illustrasjonen) med 30 prosent."
"Forskere ved Norut i Narvik håper å redusere vekten på radarsøylene (grønt på illustrasjonen) med 30 prosent."

Radaren i fly holdes oppe av metallsøyler. I takt med at størrelsen på radarene øker, trenger man også større søyler. Søylene er laget av metall og er dermed svært tunge.

Flyradarprodusenten Saab Microwave Systems etterlyser derfor et lettere materiale til søylene, slik at de kan bruke enda større radarer i flyene. Nå skal Norut Narvik finne et egnet materiale.

Fiber får ned vekten

- Målsettingen er å redusere vekten på disse søylene med 30 prosent, sier forskningsleder Ulf Skytte av Sätra.

Han regner med å bruke en blanding av flere fibermaterialer, sannsynligvis en kombinasjon av glassfiber og karbon. Slike typer komposittmaterialer er betydelig lettere enn metall, uten at det går ut over andre viktige egenskaper ved materialet.

Avanserte beregninger

Akkurat hvilken sammensetning som vil være gunstig å bruke til dette formålet, skal undersøkes i prosjektet. Forskerne bruker avanserte matematiske beregningsmodeller som gjør det lettere å forutsi hvordan materialene vil oppføre seg.

I tillegg skal man ta i bruk såkalt “homogeniseringsteori”, som er en måte å sammenligne vidt forskjellige materialer som om de hadde de samme egenskapene.

Dette letter arbeidet med å beregne hvilken struktur og sammensetning man bør bruke i materialet. Prosjektet vil også gi nyttig kunnskap om hvordan denne teorien kan brukes til slike formål.